De ideale ict infrastructuur: erp, intranet, ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenvdk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2010
Hallo iedereen!
Ik hoop dat mijn vraag hier in deze topic thuishoort.

Ik werk momenteel bij een KMO, maar qua IT-infrastructuur loop het nogal wat stroef. Bij het opstarten meld je je aan met gebruikersnaam en paswoord in Windows (XP, media center edition). In de map "Deze computer" staan een 5-tal mappen die toegang geven tot de server (netwerkstations?), afhankelijk van je functie binnen het bedrijf zijn dat er meer. Zo heeft de CEO toegang tot een aparte map met financiële gegevens ed. Echter, dit is een grote chaos en het is bijzonder onoverzichtelijk. Zo kan de ene eigenlijk alles verwijderen uit bepaalde mappen, bestanden kunnen tegelijk worden aangepast en ga zo maar door.

Nu is mijn vraag, wat zou hier een oplossing voor zijn? Bedoeling is toegang te hebben tot de server adhv. een mooie user interface. Er moeten privileges kunnen worden ingesteld, alsook interne berichten worden verstuurd en, indien er een stagiair komt, moet die vlot toegang hebben tot bepaalde handleidingen enz.

Kunnen jullie me opweg helpen inzake IT infrastructuur en hardware/software? Bijvoorbeeld, is het een ERP-pakket dat we hier nodig hebben, of een intranet, of...? Ook bedrijven die hiertoe een oplossing kunnen bieden zijn welkom, kortom, alle info!

Bedankt!

Windows Server 2003 of 2008, die gebruikt gewone computers die als terminals connectie maken naar de server, iedereen heeft een eigen map op de server, waar niemand anders aankan.

op mijn school (als voorbeeld) gaat dit zo:
P schijf: schijf waar iedereen aankan, iedereen kan alle bestanden openen, kopieren, ..., maar alleen directie en ICT-coordinators kunnen bestanden wissen, verplaatsen en bewerken
O schijf: alle leerkrachten van onze school hebben elk een eigen map met als naam hun codenaam (inlognaam), waarop alleen de leerkracht zelf bestanden kan wissen, verplaatsen, ... en alle leerlingen kunnen de bestanden vanuit die map bekijken en kopieren.
Q schijf: mapje van de leerling zelf, alleen zij kunnen hierin kijken, werken, ... maar de ICT-coordinator kan deze bestanden ook bekijken en kopieren, maar niet openen, bewerken, wissen, verplaatsen, ...

vanaf alle besturingssystemen kan connectie gemaakt worden naar die server, zolang alle computers maar aan de server verbonden zijn. nu op dit moment worden PC's met Windows XP en Windows 7 gebruikt.

alle internettoegang word ook verleend via die server, zodat niet alle leerlingen constant op het internet kunnen. leerkrachten hebben wel direct toegang tot het internet en kunnen leerlingen (per klas of apart) toegang geven tot het internet.

dit alles gebeurt via intranet

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor het verhelderende antwoord. Hebt u enig idee van bedrijven die dergelijke zaken kunnen opzetten binnen een bedrijf? Ook is het de bedoeling dat toegang tot de server via een soort user interface zou moeten verlopen, indien dat mogelijk is natuurlijk.

mvg.

wel, ieder bedrijf die ICT-infrastructuren verzorgt voor bedrijven, kan dit soort infrastructuur verzorgen. eventjes google of telefoonboek doorbladeren en kijken welk bedrijf het geschiktst lijkt voor u, en hen een offerte zenden voor het soort infrastructuur die u nodig hebt.

wel, ieder bedrijf die ICT-infrastructuren verzorgt voor bedrijven, kan dit soort infrastructuur verzorgen. eventjes google of telefoonboek doorbladeren en kijken welk bedrijf het geschiktst lijkt voor u, en hen een offerte zenden voor het soort infrastructuur die u nodig hebt.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken op Google maar daar vond ik nergens een bedrijf die dergelijke zaken deed. (ik zocht op "intranet"). Zal de zoekterm dan verruimen naar ict infrastructuur. Bedankt voor uw antwoord!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan