• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De "If-functie"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik veronderstel, dat deze vraag voor de gemiddelde Excel-gebruiker erg simpel is, maar ik weet het antwoord niet. Ik heb enkele kolommen naast elkaar waarvan de laatste steeds een rij optelt. Het getal uit de laatste kolom dient de som te zijn van de vorige rij uit die kolom, opgeteld met de som van de volgende rij. Je krijgt dan echter een kolom met dezelfde som steeds herhaald. Ik weet, dat er een If-functie is, die stelt, dat de cel in de laatste kolom blanco blijft als er niets in de betreffende rij staat.

Ik reasiseer mij, dat dit een verschrikkelijk verhaal is, maar ik vind het erg moeilijk om uit te leggen. Ik heb er dus als voorbeeld maar een plaatje bij gedaan.

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 49
In excel heb je dat je dubbel kan klikken. En dan ergens op voorwaarde kan klikken. Daar kan je verschillende dingen doen, zoals als en bedrag minder dan €0,- is rood wordt. Zo heb je er nog een paar. Dit is eigenlijk een if functie. Bestaat de functie niet googel het ff er zijn genoeg macro scripts ;).

Gezien het ontbreken van een voorbeeldbestand zijn de bereiken maar geraden.

Kolom F is hier je laatste kolom (A1 de eerste)
Code:
=ALS($F1="";"";SOM($A$1:$F1))

Of in engels:
=IF($F1="","",SUM($A$1:$F1))
Formule in de bovenste cel van de laatste kolom plaatsen, bereiken aanpassen incl de $ op de juiste plaatsen en daarna de formule doortrekken met de vulgreep naar beneden.

Ik hoop dat je dit bedoeld.
Succes,

Gezien het ontbreken van een voorbeeldbestand zijn de bereiken maar geraden.

Kolom F is hier je laatste kolom (A1 de eerste)
Code:
=ALS($F1="";"";SOM($A$1:$F1))

Of in engels:
=IF($F1="","",SUM($A$1:$F1))
Formule in de bovenste cel van de laatste kolom plaatsen, bereiken aanpassen incl de $ op de juiste plaatsen en daarna de formule doortrekken met de vulgreep naar beneden.

Ik hoop dat je dit bedoeld.
Succes,

Het plaatje was dus niet voldoende. Ik kom nog niet helemaal uit bovenstaande formule, dus bijgaand een voorbeeldbestandje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Peter,

Je bent niet 'slim', want begint doodleuk een nieuwe topic, gebaseert op deze.
Ik vind het ook een beetje onbeschoft eigenlijk, maar goed, toch een antwoord .....
Wellicht komt er iemand met een oplossing in de vorm van een formule, maar ik heb het opgelost door een 'hulpkolom' en het verbergen van de oorspronkelijke.

Opnieuw een voortzetting dus van de voorgaande vraag. Kijk goed naar de formules in kolom K en kolom L.
Je verbergt vervolgens kolom K .....

Bekijk bijlage Totalen-1.xls

Hohoho, onbeschoft gaat me wel te ver hoor! Ik ben bezig met een bestand op te zetten met heel weinig kennis van Excel en het eerste stukje was uitstekend opgelost en ik ben dus verder gegaan. Noem het onkunde, maar ik wil zeker niet onbeleefd overkomen en al helemaal niet onbeschoft.

Het totaal van de kolommen is nu door het eerste antwoord onzichtbaar geworden, maar nu kloppen de voorgaande kolommen niet. Zoals ik in de bijlage Map2 heb laten zien klopt de optelling niet. Waar -77 staat zou 1135 - 77 = 1058 moeten zijn. Dat wordt m.i. ook niet opgelost met die extra kolom. Het is echt een voor mij totaal andere vraag hoor. ;)

Gewoon goed kijken naar de bijlage die ik heb meegestuurd en de aangepaste formule in kolom K en de nieuwe in L.
Je kijkt niet goed en doet net of ik de dummo ben die het niet begrijpt.
Ik denk echter dat het omgekeerde het geval is: je begrijpt het zelf niet, walst over geboden oplossingen heen door ze niet goed te bekijken.
Dus na deze reactie meldt ik me af voor jou topic en gaat het je helemaal zelf lukken .......

Gewoon goed kijken naar de bijlage die ik heb meegestuurd en de aangepaste formule in kolom K en de nieuwe in L.
Je kijkt niet goed en doet net of ik de dummo ben die het niet begrijpt.
Ik denk echter dat het omgekeerde het geval is: je begrijpt het zelf niet, walst over geboden oplossingen heen door ze niet goed te bekijken.
Dus na deze reactie meldt ik me af voor jou topic en gaat het je helemaal zelf lukken .......

Ik vind het jammer, dat vanveelen afhaakt, want zoals ik al eerder aangaf ben ik de dummo en misschien leg ik mijn probleem verkeerd uit.

Bijgaand het gehele bestand of althans een deel daarvan. Ik begon met kolommen met posten en de laatste kolom was het saldo van die kolommen. Ik stuitte erop, dat de rijen van kolommen uiteraard niet altijd waren gevuld en dan kreeg je dus een laatste kolom die tot beneden gevuld was met het zelfde getal, want dat was de formule die Excel nog kon berekenen. Dat werd opgelost door de formule van vanveelen uit de eerste vraag.

Toen ben ik de posten gaan verdelen in twee kolommen zodat ik het saldo van de verschillende posten gemakkelijk kon uitlezen. Maar omdat er natuurlijk rijen tussen komen van andere mutatieposten klopt de optelling per kolom niet meer. Dus er moet een optelling plaatsvinden zonder rekening te houden met de open rijen. Ik hoop, dat ik met bijgaand bestandje duidelijk kan maken wat ik bedoel.

Ik meende er goed aan te doen dit in een nieuw topic te vragen omdat het voor mij een andere vraag was. Als dat niet zo is, dan is dat mijn onkunde en dan is Helpmij misschien voor mij wel te hoog gegrepen. Ik had verwacht, dat ik ook zonder basiskennis wel mijn vraag kwijt kon, want die kennis heb ik domweg niet.

Bijlagen

Dit is inderdaad exact wat ik bedoel. Maar ik kan niet zien welke formules zijn gebruikt? Ik krijg de melding dat het blad beveiligd is?

De toon in de topic zal ik negeren.

Kijk eens wat je kan met deze formule in D2 en daarna doortrekken naar beneden zover als wenselijk is.
Code:
=ALS(C2="";"";ALS(ISNB(ZOEKEN(9,99999999999999E+80;$D$1:D1));C2;ZOEKEN(9,99999999999999E+80;$D$1:D1)+C2))

of in engels:
=IF(C2="","",IF(ISNA(LOOKUP(9.99999999999999E+80,$D$1:D1)),C2,LOOKUP(9.99999999999999E+80,$D$1:D1)+C2))
Zelf aanpassen voor de andere kolommen.

Succes,

Je vraag staat al op opgelost/afgehandeld, nou weet ik niet of je nog meer vragen hebt omtrent dit bestand/deze vraag. Indien Ja - gewoon stellen - Indien nee dan graag, voor de zoekfunctie van de site, even een berichtje hoe je het hebt opgelost.

Wil je die "dubbele topic" dan ook nog even afmelden met een link naar deze topic?

Alvast hartelijk dank en tot de volgende vraag.
Groet,

Laatst bewerkt:

Kijk eens wat je kan met deze formule in D2 en daarna doortrekken naar beneden zover als wenselijk is.
Code:
=ALS(C2="";"";ALS(ISNB(ZOEKEN(9,99999999999999E+80;$D$1:D1));C2;ZOEKEN(9,99999999999999E+80;$D$1:D1)+C2))

of in engels:
=IF(C2="","",IF(ISNA(LOOKUP(9.99999999999999E+80,$D$1:D1)),C2,LOOKUP(9.99999999999999E+80,$D$1:D1)+C2))

Succes,

Bedankt dat je me verder wilt helpen, Martin. Als ik de formule in D2 zet kom ik boven de eerste rij uit. Er gebeurt dan niets. Ik heb de formule ook nog geprobeerd in D3 en D4, maar dat biedt ook geen oplossing. Zie ik iets over het hoofd?

Ik weet natuurlijk niet wat je gedaan hebt. Voor de zekerheid de formule even in jouw bestandje gezet en doorgetrokken met de vulgreep naar beneden.

Succes,

Bijlagen

Ik weet natuurlijk niet wat je gedaan hebt.

De formule uit jouw eerste antwoord was: .
Code:

Als ik die precies overneem in D2, D3 of D4, dan komt die niet uit.

Nu is C2 C3 geworden en als ik die plaats in D3, dan gaat het helemaal goed. 

Ik ga morgen even de rest van het bestand ermee vullen en als het helemaal is gelukt, dan ga ik jou van harte bedanken en het topic op opgelost zetten. :thumb:

In de formule komt een smiley te voorschijn, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
In de formule komt een smiley te voorschijn, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Dit komt door dat je de code haken niet gebruikt hebt ;) (dit is het # teken welke in de balk van je berichten staat)

Succes,

Code:

of in engels:

Succes,
Dit is dus inderdaad dé formule. Heel hartelijk bedankt, ik kan ermee verder en zet het topic op opgelost.

Uitermate flauw om een beveiligd bestand te posten, terwijl ik tot twee keer toe heb gezegd, dat het anders is overgekomen dan ik bedoelde. Nu heb ik van Excel in het geheel geen verstand, maar van het kraken van wachtwoorden des te meer. En uiteindelijk is de oplossing van Thankyou nog veel netter ook.

Voor de lezers, die geïnteresseerd zijn in de oplossing van vanveelen: het wachtwoord is AAABAABBBBAH.

Het Hof,

Nu heb ik van Excel in het geheel geen verstand, maar van het kraken van wachtwoorden des te meer
Alleen is AAABAABBBBAH niet het echte wachtwoord, als je het echte wachtwoord hier had geplaatst dat was pas knap geweest.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan