• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

de max waarde van tekst+cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

nessler

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2005
Hallo,

voor het labo gebruiken wij een bestellijst met stoffen.
Deze moeten sinds kort in een database toxic.nl, en om mogelijks fraude te voorkomen moeten alle stoffen nu een code krijgen, zowel in de bestellijst als in de database.

Tot zover de achtergrond.

De vraag: er is (boven mijn hoofd uiteraard) om alle stoffen een volgnummer te geven,
LAB001 tot LAB280.
Als er nu een nieuwe stof moet ingevoegd worden moet deze bv nummer LAB281 krijgen.

Om nu niet iedere keer de lijst te raadplegen die alfabetisch staat gerangschikt, willen we graag een max value gebruiken + 1, met de tekst ervoor
Bij ingave nieuwe stof volgnummer LABXXX gebruiken.

Welke functie kan ik hiervoor gebruiken, ik heb de MAX geprobeerd maar deze negeert de tekst.

alvast bedankt !

in een soortgelijk geval heb ik dit opgelost met de formule.

Code:
=GROOTSTE(E1:E12;1)

hierdoor weet je wat de hoogste waarde is binnen de reeks E1:E12

het vervolgnummer (hoogste nummer + 1) kun je dan zelf aanmaken.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Als het volgnummer uit 3 cijfers bestaat:
="LAB"&MAX(--RECHTS(A1:A20;3))
Wel even als matrix-formule inbrengen:
dus met CTRL+SHIFT+ENTER in plaats van enkel met ENTER

Geweldig, heb de laatste oplossing gekozen en deze werkt.

BEDANKT voor de snelle reacties !

nessler,
je zou ook nog kunnen overwegen om een knop op het blad te plaatsen (bv. boven de rij met de codes "Lab...", waarbij, telkens als je op de knop klikt, het getal na "Lab" met 1 wordt opgehoogd. Een typfout of vergissing bij de invoer kan dan niet voorkomen. Dit moet dan uiteraard met een macrootje.
Je schrijft dat de lijst alfabetisch gesorteerd staat.
Bedoel je daarmee dat de stoffen alfabetisch in codevolgorde staan, dus zo:
Lab001 - Stof xutatq...
Lab002 - Stof boxcutw...
Lab003 - Stof bprwqas...
enz.
of bedoel je daarmee dat de stofNAMEN alfabetisch staan en de codes dus niet?

Laatst bewerkt:
Geweldig, heb de laatste oplossing gekozen en deze werkt.

Let hierbij wel op als je nog verder hier mee wilt werken, een zoekfunctie bijvoorbeeld, dat de waarde in de cel alleen een getal is zonder 'Lab' ervoor

Zie vbtje wat er fout en goed gaat.
Het is maar dat je weet.

Bijlagen

Ik breek even in.(sorry):o

@Cobbe

Heb net jou bestandje gedownload wat een erg leuk voorbeeld is.
Mijn vraag is hoe je het hebt gedaan dat je door een getal in te geven en de rest wordt er voor gezet.
Ben namelijk op zoek naar zoiets.

Het wordt niet steeds op prijs gesteld om in te breken in een bestaande vraag. Dit ter info.
Die letters voor het nummer krijg je automatisch als je ze al in de celeigenschappen meegeeft, zoals in het geposte bestand aangegeven is.

Dankje Cobbe & Zapatr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan