De PC is druk met het ARPeen aantal zeer technische vragen over ARP

• Onderwerp starter Onderwerp starter glass
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

glass

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2004
Omdat ik wil weten hoe een netwerk werkt heb ik me verdiept in de protocollen. En heb nu een aantal vragen daarover?

Vraag 1

Het ARP protocol koppelt IP adres met het MAC adres van hardware. Als deze gekoppeld is maakt hij een ARP tabel die je zou kunnen opvragen. Wat is de functie van die tabellen? Met andere woorden waar is die koppeling voor nodig?

Vraag 2

Ik heb een packet capture programmaatje op mijn pc geïnstalleerd. In pak weg 4 seconden zijn er 110 broadcast Arp paketten ontvangen van 82.157.224.1. Betekent dus dat mijn PC constant bandbreedte gebruikt voor het ARP pakketten van 82.157.224.1. Wat kan ik hiertegen doen? Vreemd is ook nog dat mijn icoontje van het netwerk niet aangeeft dat er verkeer is terwijl netwerkkaart druk bezig is met de ARP pakketen.

Vraag 3

Ik heb van iemand vernomen dat een switch het IP protocol gebruikt en een router ARP protocol. Is dit juist?
Dit zou ik vreemd vinden want een router routeert tussen netwerken en heeft daarvoor subnetmasker nodig. En dit zit weer echt in netwerklaag en niet in de transportlaag toch? Dus mij conclusie zou moeten zijn dat zowel routers als switches gebruik maken van TCP/IP stack. Maar dan kom ik weer op vraag 1 Wat heeft dan ARP nou voor nut?

Beste glas,

Waarom maak je je druk om deze dingen? Als je een werkend netwerk hebt, is dat toch voldoende?
Ik wil niet eens weten hoe een netwerkkaart of router functioneerd.

Ik gebruik een router van edimax, waar de kabelmodem van chello op aangesloten is.
De router cloned het mac-adres van 1 netwerkkaart.
De router geeft interne ip adressen af van 192.168.x.x en genereerd daar een subnetmask bij van 255.255.255.0

ZIe bijgaand document.

Laatst bewerkt:
Nou dank je wel! Ineens is mijn kennis voor het maken van UTP bekabeling opgefrist.

Waarom ik dat wil weten omdat ik me wil verdiepen in datacommunicatie. (mijn kennis qua engels is niet aan hoge kant vandaar dat het via internet moeilijk is) Ik wil weten wat noodzakelijk netwerkverkeer is en wat bagger.

Howel er op geen enkele van mijn vragen antwoordt gegeven is bedank ik je voor je moeite.

M.v.g

Laatst bewerkt:
Een zgn ' sniffer' die jij gebruikt, vangt niet alleen verkeer op wat voor jou computer is bestemd, maar ook broadcasts.
ARP gaat via broadcast en 82.157.224.1 is als het goed is de gateway waar jij en anderen in jouw subnet aanhangen. Als iedereen veel aan het surfen of zo is, dan is het logisch dat die gateway veel ARP verkeer genereert.
Als de sniffer niet aktief is, geeft je netwerkkaart het niet als dataverkeer weer, omdat het dan niet aan jouw compu gericht is.

Trouwens, zowel IP als ARP, SNMP, bevinden zich op de network laag.

Switches/routers werken vaak op MAC adres en dus ook op de network laag. (niet te verwarren met gateways)

Gateways zitten inderdaad een laag hoger. Maar in de praktijk worden die twee lagen bijna altijd samen genoemd. Kijk maar naar bv TCP/IP, waarvan TCP in een hogere laag zit dan IP.

Hier vind je trouwens de OSI :
http://www.geocities.com/SiliconValley/Monitor/3131/ne/osimodel.html

Geplaatst door buick
Een zgn ' sniffer' die jij gebruikt, vangt niet alleen verkeer op wat voor jou computer is bestemd, maar ook broadcasts.
ARP gaat via broadcast en 82.157.224.1 is als het goed is de gateway waar jij en anderen in jouw subnet aanhangen. Als iedereen veel aan het surfen of zo is, dan is het logisch dat die gateway veel ARP verkeer genereert.
Als de sniffer niet aktief is, geeft je netwerkkaart het niet als dataverkeer weer, omdat het dan niet aan jouw compu gericht is.

Trouwens, zowel IP als ARP, SNMP, bevinden zich op de network laag.

Switches/routers werken vaak op MAC adres en dus ook op de network laag. (niet te verwarren met gateways)

Gateways zitten inderdaad een laag hoger. Maar in de praktijk worden die twee lagen bijna altijd samen genoemd. Kijk maar naar bv TCP/IP, waarvan TCP in een hogere laag zit dan IP.

Hier vind je trouwens de OSI :
http://www.geocities.com/SiliconValley/Monitor/3131/ne/osimodel.html

Nou nee. 82.157.224.1 Is de Source van broadcast pakketen. Dus ik krijg die pakketen van 82.157.224.1 met de vraag wie heeft xxx.xxx.xxx.xxx melden aan xxx.xxx.xxx.xxx.

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 83.83.81.27
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 83.83.80.1

Mijn default gatway is 83.83.80.1. En ik vermoed dat dit het IP is van mijn kabel router.

Maar dan een vraag aan jou?

Als mijn DG 83.83.80.1 is, waarom kom ik hem niet tegen in dit lijst?

Bezig met het traceren van de route naar www.nu.nl [62.69.168.11]
via maximaal 30 hops:

1 6 ms 14 ms 10 ms 10.206.2.1
2 7 ms 11 ms 12 ms 10.6.28.1
3 11 ms 12 ms 13 ms 53500081.cable.casema.nl [83.80.0.129]
4 12 ms 13 ms 10 ms 53500021.cable.casema.nl [83.80.0.33]
5 10 ms 16 ms 13 ms 53500026.cable.casema.nl [83.80.0.38]
6 13 ms 12 ms 10 ms ams-ix.ilse.nl [195.69.144.219]
7 11 ms 16 ms 8 ms 62.69.168.11

Trouwens ik heb geen netwerk maar gewoon een pc met een kabelrouter.
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door buick

Zit wat in. een vraag minder

Het kan zijn dat je DG ook een IP heeft uit de 10.x.x. serie. Dat is een private Ip range, die niet buiten het eigen netwerk gerouteerd wordt.

Maar je kunt ook even een dosvenster openen en dan ARP -A intikken.

Dan zie je ook waar je qua IP en Mac adres aan gekoppeld bent.

Ik moet trouwens op visite, dus het kan zijn dat ik niet meer reageer vandaag ;)

Nope

Interface: 83.83.81.27 --- 0x10003
Internet-adres Fysiek adres Type
83.83.80.1 00-30-b8-c1-db-20 dynamisch

Volgens mij is mijn router en tegelijk DG

83.83.80.1

Geen 10.x.x range

Maar dan komt de vraag als het niet mijn Default Gatway is die ARP Broadcasts stuurt wie is het dan ???

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan