de pc van mn shoonpa grrrr

Status
Niet open voor verdere reacties.

rasger

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
Gisteren al een topic aangemaakt ivm nieuw installeren windowsxp..
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/630579-Windows-xp-opnieuw-installeren

Op advies heb ik vandaag bij een vriend een installatie cd gehaald.. ik stop hem erin.. tijdens het opstarten zegt ie dat om te booten vanaf cd ik op een knop moet drukken.. doet ie niks.. ik op een gegeven moment mn schoonpa gebeld blijkt dat de dvd-drive t al langere tijd niet doet..:evil:

Ik weer naar diezelfde vriend en van hem een dvd gekregen (ide) deze ingebouwd.. wil ik m opstarten blijft de pc hangen.. staat er detecting ide drives.. snap t niet dacht dat ie de dvdmachine zo zou vinden en installeren:confused: wat doe ik nou weer verkeerd???

hoop dat jullie weer kunnen helpen.. bvd

groet Ger

Ingebouwd.
Heb je op de jumpers gelet en deze gelijk geplaatst aan de oude?

Laatst bewerkt:
Had ik idd niet naar gekeken (bloos)
Maar nu dus wel (heb op alle drie de mogelijke manieren opgestart) maar probleem blijft bestaan...

Laatst bewerkt:
Je had in BIOS opstartvolgorde gewijzigd?
Als 1 dvd/cdrom ingesteld?

Originele installatie CD van XP?

Wat krijg je dan nu voor melding?

Wat waren de problemen voor een nieuwe installatie/reparatie?
Er kan meer defect zijn dan de dvdrom.

Probleem opgelost ik ben xp aant installeren :)
mij viel op dat de stekker die achter in de dvdspeler moest erg los in elkaar zat.
heb m goed vastgedrukt en toen deed ie het :)
krijg alleen later nog een probleem met m in de pc te plaatsen :o
ik krijg de oude dvd niet eruit (heel ander systeem dan ik heb gehad tot nog toe) maar dat is voor later zorg.. heb m nu op een stapel boeken gelegd direct naast de pc en ben aant installeren..

thnx voor t meedenken :thumb:

groet Ger

Even terug naar je startbericht in dit topic (het topic van gisteren had ik ook gezien en ook op gereageerd) en dan met name de zin in het topic
waarin we nu zitten en waarin je schrijft dat "Tijdens het booten.. enz."
Die DVD drive van je schoonvader lijkt mij zeer zeker NIET kapot, bouw 't ding dus maar weer terug in.
Reden voor deze vrije stellige stelling?
Als die drive kapot was, dan had je never en nooit de melding gekregen "Druk op een toets om vanaf DVD te starten". Het feit dát je die melding krijgt, betekent dat Windows vanaf de DVD wordt gelezen en vervolgens geeft Windows die melding over 'druk op een toets .... etc.'.

Dat stekker / kabel gedoe was m.i. dus de oorzaak van de foutmelding en niet een defect aan de drive.
Dat je schoonvader dácht dat de drive defect was kan heel goed softwarematig (virus / vervuild systeem etc. etc. etc. zijn geweest)

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie..

Lijkt me inderdaad dat je gelijk hebt, ik ga dan ook na het installeren jou advies opvolgen.. thnx..

groet Ger

Het volgende probleem:evil::evil::evil::evil::evil:

Dvdspeler doet t perfect.. Ik windows overnieuw aant installeren, kopierd ie eerst mappen naar de juiste plaats, toen begon ie met het daadwerkelijke installeren..
Geeft ie aast een groene tijdbalk aan dat t nog 39 minuten duurt.. effe later dat het nog 34 minuten duurt.. en daar bleef ie op hangen.. ik dacht geef m maar effe tijd maar hij staat al 25 minuten op 34 minuten.. wat nu???

Download vanaf deze site de 98 SE bootdisk en zet deze op een floppy.

Op de startpagina het onderstreepte woord 'bootdisks' aanklikken naast bovenste diskettetje en daarna de 10e van boven nemen. (Windows 98 SE OEM).
Vervolgens daarmee booten en het commando

fdisk

geven.
Het hulpprogje Fdisk start en daarmee verwijder je non DOS partities van de machine. (Fdisk is een DOS tool en dat kan geen NTFS partities lezen)
Als de non DOS partitie(s) is / zijn verwijderd dan heb je een harddisk die leeg en onbruikbaar is -> Fdisk heeft namelijk NTFS verwijderd.
Met hetzelfde tooltje (Fdisk) kun je kiezen voor het maken van een nieuwe partitie. Dáár kies je voor het maken van een nieuwe NTFS partitie. Deze dien je vervolgens te formatteren.
Als dit is gebeurd dan heb je een 101% maagdelijk lege / schone / nieuwe harddisk.

Probeer nú nog eens Windows te installeren.

Door het gebruik van Fdisk zijn mogelijke bootsectorvirussen (en álle eventueel aanwezigte ellende) ook geëxecuteerd, oftewel door jou vermoord..............
Wrijf de DVD van Windows ook vooral even schoon met een zachte doek voordat je begint -> vette vingers verwijderen ed.

Laatst bewerkt:
Oke.. ik ga dit morgen proberen (eerst effe floppy's kopen).. erg dankbaar voor je hulp, in juli gaan we trouwen en wil m geen kapotte pc teruggeven lol

Als er geen geheugen, harddisk en / of processor van die machine kapot is én de Windows DVD die je geleend hebt is niet beschadigd, dan gáát het lukken. Zeker als je eerst de Fdisk tool draait.

Heeft de machine meerdere geheugenreepjes, dan is het aan te bevelen om op minimaal geheugen te starten (1 reepje). Mocht er dan een tweede stuk zijn dan kom je daar snel genoeg achter ->

start je met de defecte, dan kan je niets, start je met de goede en plaats je later (na de Windows installatie) de 2e (die defect is) terug, dan wordt het systeem weer instabiel.

Voordat je floppys koopt :

wrijf de DVD eens schoon en start nog één keer opnieuw. Scheelt wellicht floppys kopen en een heel gedoe, want theoretisch zou je ook nu zoals je het gedaan hebt, Windows probleemloos moeten kunnen installeren / starten.

In de machine zit hoop ik een IDE harddisk (met een brede flatkabel aangesloten op het moederbord ipv een dunne)? en geen SATA hdd?
Zit er namelijk een SATA hdd in dan zit daar mogelijk je installatieprobleem. (Redelijk onwaarschijlnijk dat je zo ver mocht komen, want bij een SATA hdd krijg je al gelijk na de start van de Windows installatie een foutmelding bij XP)

Laatst bewerkt:
nee.. is allemaal ide.. de dvd ziet er perfect uit en helemaal schoon, aangezien ik naderhand eraan dacht dat ik zelf op mijn pc geen diskette station heb kan ik ook geen floppydisk aanmaken, ik ga nou de bestanden die je me aanwees downloaden en dan effe naar mn zus die heeft nog een oude pc voor de kids met floppys, neem ik de bestanden op een pen mee.. laat ik leter in dit topic weten of t werkt..

Nog even iets: Vooral tijdens de detectie van componenten tijdens de installatie kán het zijn dat daar problemen mee zijn (geen drivers aanwezig, de verkeerde drivers aanwezig etc.). In dat geval moet je gewoon de pc herstarten, maar niet vanaf cd opstarten. De installatie gaat dan verder vanaf de harddisk.
De component waar problemen mee zijn wordt dan overgeslagen (Setup houdt bij bij welk apparaat het gebleven was).

Kan er dus per saldo op neerkomen dat je de setup meerdere keren moet herstarten, afhankelijk van hoeveel componenten 'problemen' geven. Bij een Dell computer heb ik op die manier de installatie zo'n 5 keer moeten herstarten. Zodra de installatie klaar was heb ik op die pc de juiste drivers geïnstalleerd voor de apparaten waar Windows geen (goede) drivers voor had.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Alle advies opgevolgd en het gevolg is dat windows xp erop staat... ik denk nou nog effe wat progjes erop (msn enzo) wil ik m met internet verbinden zit ik weer in de problemen... (waar ben ik in aan begonnen)

Ik heb tele2 en dacht steek de ethernetkabel maar in de modem en alles werkt wel (NOOB) Als ik verbinden wil gaat ie inbellen !! (volgens mij voor oude telefoonverbinding ofzo) Nu denk ik zelf dat ik geen drivers voor de internet verbinding geïnstalleerd heb. Ik alle dvd's die schoonpa mij erbij heeft gegeven nagekeken maar nergens een dvd met die drivers... ik kan ze ook niet downloaden via t internet omdat ik geen verbinding heb... iemand een idee??

Zien wij ergens een dank-je-wel richting mij danwel gast0225 voor het resultaat tot nu toe? Het woord "ondankbaarheid" komt bij mij naar boven, gegeven dat je nu direct alweer nieuwe vragen stelt.

M.b.t. Tele2: Niet alle ethernet-poorten op de routermodem zijn bruikbaar om bedraad verbinding mee op te bouwen. Zie schema dat bij de routermodem geleverd is welke poorten wel en niet geschikt zijn. Vlgs. deze handleiding, pagina 25 zouden alleen poorten LAN3 en LAN4 geschikt om een pc op aan te sluiten.

Of er momenteel een werkende bedrade verbinding mogelijk is is te zien in Netwerkverbindingen:
Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl

Staat daar niets, dan lijkt het mij dat in Apparaatbeheer de bedrade netwerkkaart zonder driver staat:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc

Tijs.

thnx voor t meedenken
Dank voor je reactie..
erg dankbaar voor je hulp
bij voorbaat dank..
Dank jullie voor de reacties.
Nogmaals dank

Bovenstaande reacties heb ik gepost.. in het begintopic (zie eerste post) en dit topic.. Ik ben jullie heel dankbaar voor jullie reacties en dacht dat ik dat ook duidelijk kenbaar maakte.. ik wou aan de andere kant ook niet slijmend overkomen en het gewoon vaker aangeven... THANKS... echt blij zou er graag wat voor terugdoen maar weet niet hoe.. (probeer wel altijd anderen die nog minder dan mij weten te helpen vandaar mijn 100+ post)

anyway:

Bij ncpa.cpl staat niks (lege veld)

Bij devmgmt.msc staat bij de ethernet-controller en bij de multimedia-controller een groot geel vraagteken

Ik vermoed dus dat ik geen drivers heb, weet echter niet welke ethernet-controller ik heb, noch waar ik drivers voor deze controller kan downloaden (kan ze sowiesoo niet downloaden met deze pc omdat ik geen verbinding heb.. moet ze dus op mn eigen pc downloaden en via usb-stick overzetten ofzo..

zou heel dankbaar zijn als iemand me zou helpen hoe ik dat t best aanpak..

bij voorbaat dank

Groet Ger

In dat andere topic van je had ik dit gezet:
Probeer wel tevoren even alle drivers (chipset, lan, video, sound, etc.) welke bij de PC horen te downloaden...

Chipset, enz. drivers moet je dus even downloaden op de site van de (moederboard)fabrikant en installeren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan