• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De reeksformule is te lang?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snowseals

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2016
Ik probeer inzichtelijk te maken hoeveel 1 tov. 2 doet per maand op dag-basis.

In kolom A selecteer ik de dag/datum, in kolom B het aantal (van 1) en kolom E het aantal (van 2).
Vervolgens kies ik voor een staafdiagram via invoegen.
Dit gaat goed, zolang ik niet meer dan .... 10(?) dagen selecteer.

Als ik meer selecteer is de reeksformule te lang.
Ik wil een hele maand in kaart brengen.

Ook de volgorde gaat nu van laatste datum naar oudste datum. Ik wil dit van oud-naar-nieuw (1-okt, 2-okt etc.)
Het lijkt niet uit te maken in welke volgorde ik de waardes selecteer.

Zie kolom H waar de staafdiagram getoond word.

Hoe pak ik dit aan?

Bijlagen

Niet de meest elegante oplossing...
maar door domweg de gegevens te kopieren van kolom A (dag/datum) naar kolom H,
de gegevens van kolom B (aantal per dag van 1) naar kolom I,
de gegevens van kolom E (aantal per dag van 2) naar kolom J,
zit alles aan elkaar, waardoor de reeksformule wel werkt.

Eindresultaat in kolom K, een alternatieve staafdiagram,
omdat ik die volgorde van 21-10, 20-10, etc. niet naar 01-10, 02-10 weet te krijgen in het origineel.

Bijlagen

Ha Sylvester, dank voor je input! :thumb:
Jouw oplossing is inderdaad waar ik naar zocht - veel eleganter, filteren(!) ipv. dupliceren met hulpkolommen.

Voor de medelezers en voor eigen referentie, hoe te werk:
1. Klik kolom B aan, de kop, zodat de gehele kolom geselecteerd word.
2. Klik Gegevens > Filter in het menu en klik op het pijltje (wijzend naar onder) dat verschijnt.
3. Nu klik je de gegevens aan die je niet wilt (lege cellen, aantal:, totaal) en klik OK
4. Selecteer nu de gegevens in kolom A t/m kolom E, die gefilterd zijn, die je wilt tonen in de diagram.
5. Klik Invoegen > Gewenste diagram of grafiek.
6. Kolom C en D (reeks 2 en 3) nu de-selecteren dmv. rechtermuis-klik op de diagram > Gegevens selecteren.

Het voordeel zie ik nu in, dat dmv. filteren het geheel niet meer statisch, maar dynamisch is.

Weet jij toevallig nog een oplossing om de datum oplopend te krijgen (van 01-10 naar 21-10) in de gewenste diagram?
Namelijk, Staafdiagram (ipv. Kolom).

N.B.:
Ik gebruik Office 2013, gelukkig heeft die de Filter functie ook kennelijk :)

Met Power Query kun je je gegevens in een beetje handiger format krijgen. Ook kun je het gegevenstype instellen per kolom waardoor datums geen tekst meer zijn. De nieuwe tabel kun je als gegevensbron laten dienen voor je grafiek. Die kun je dan zo lang maken als je zelf wilt, alsmede sorteren. Zie vb.

Bijlagen

Bedankt voor je toevoeging, Power Query... Daar ga ik me in verdiepen.
Het voorbeeld dat je hebt gestuurd ziet er handig uit.
Nogmaals dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan