• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De som van cellen die aan een voorwaarde voldoen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb een kasboekje gemaakt met nummers
in kolom A de code in kolom B de omschrijving en in kolom c het bedrag

Januari
s500 nieuwe jas 20,00
g370 gas 60,00
1880 vervoer 15,00

Dan komt februari met andere cijfers

Als je dit herhaalt en sorteert op code

s500 nieuwe jas 20,00
s500 nieuwe jas 50,00
g370 gas 50,00
g370 gas 60,00
1880 vervoer 15,00
1880 vervoer 5,00
Dan staan ze wel bij elkaar maar ik heb geen tellingen van de aparte code

Dus ik moet een formule hebben die alle bedragen die voldoen aan de voorwaarde S500 en in kolom c staan optelt.
G500 Nieuwe jas = Totaal 70,00

Laatst bewerkt:
Met dank, het werkt. Ik kom er nog op terug want nu ontstaat een ander geheel. Want wat gebeurd er al je één kolom hebt voor inkomsten en één voor uitgaven. Daar heb ik mijn nog niet mee bezig gehouden.

Bekijk bijlage Kasboek.xlsxIs goed bedoeld Pasan maar dat is mij te ingewikkeld.

Cobbe, wil jij nog even kijken naar het werkblad en kijken of jij nog de formule daarvoor kunt maken.
Ik heb nu de inkomsten en uitgaven in aparte kolommen. Deze staan dan niet meer met het minteken. Dat is nieuw voor mij. Of moeten de bedragen in kolom uitgaven juist wel met het minteken?

Laatst bewerkt:
Probeer het zo:
Code:
=SOM.ALS(A:A;"S500";D:D)-SOM.ALS(A:A;"S500";C:C)

Je kan die "S500" vervangen door een celverwijzing, in dit geval E10
Code:
=SOM.ALS(A:A;E10;D:D)-SOM.ALS(A:A;E10;C:C)

Wel zorgen dat daar dan geen overbodige spaties in staan!!!

Ik kan wel zeggen dat vandaag een enorm succes was. Zeer bedankt dat jullie zo snel de juiste formules aandragen. Geweldig. Het is voor mij veel en intensief werk omdat ik alles moet omgooien. Ik heb alles in Word staan (als tekst) en wil nu veranderen naar Excel omdat dat meer mogelijkheden heeft en tijd bespaart. Maar je moet wel meer kennis hebben van Excel. Dankzij jullie kom ik steeds meer te weten. Nogmaals dank.

Ik blijf even in dezelfde topic. Mijn vraag is, de mutaties ongeveer 300 staan allemaal in werkblad 1 en daaronder dan de totaaltellingen van de code. Dit is wat lastig. Je zou deze beter op een werkblad 2 kunnen plaatsen maar hoe zit het dan met de formules immers die moeten dan verwijzen naar werkblad 1. Hoe werkt dat?

Code:
=SOM.ALS(Blad1!A:A;E10;Blad1!D:D)-SOM.ALS(Blad1!A:A;E10;Blad1!C:C)

Waarbij E10 de waarde is die geldt voor de som en die staat dan op blad2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan