De vorderingen, deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

tijmen_4real

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Hoi !

Tot zo ver loopt het stapsgewijs maken van mijn nieuwe computer nog goed,
met natuurlijk enige hulp van forums, reviews en bekenden.
Ik heb enkele vragen hieronder gesteld,
wie kan mij hiermee helpen ??

Vraag 1:
Ik heb 2 ventilatoren in de achterkant van de kast geplaatst,
in een ruimte die hiervoor bestemd is.
Deze hebben een 3-pins aansluiting en een 4 pins (Molex heet dat, geloof ik)
De 3-pins heb ik aangesloten op mijn fancontroller.
Moet ik dan de Molex ook nog aansluiten, of is dit niet nodig ??

Vraag 2:
Misschien niet de slimste vraag: Is het beter om vanuit een behuizing de warme lucht weg te zuigen
of is het beter om er koude lucht in te blazen ??
En hoe kan ik, voordat ik een fan plaatst, zien aan welke kant hij blaast ??

Vraag 3:
Op mijn fan-controller zit een kabeltje met de naam 'HDD Led'.
Deze bestaat uit 2 delen, één met 2 pinnen en één met 2 openingen.
Ik heb ongeveer begrepen dat deze op het moederboord komen,
maar is ieder recent moederboord voorzien van zo'n aansluiting ??
Het is om de activiteit van een schijf te bekijken heb ik begrepen.

Vraag 4:
De behuizing heeft nog meerdere kabels lopen die ik moet aansluiten op het moederboord of de voeding.
Er zijn er twee met de volgende namen: Ze bestaan uit 2 stukken, VCC2, data2-, data2+ en Ground.
Is dit dezelfde aansluiting als de USB ??

Vraag 5:
En als laatste: Er is een klein los kabeltje met de naam 'shield'.
Ik geloof dat dit voor de LED-verlichting is die op de voorkant zit, op de 'shield'.
Is hiervoor meestal ook een aansluiting te vinden op een recent moederboord ??
Misschien is het wel niet van de verlichting, wie kan het me vertellen ??

Tot zo ver, bedankt voor jullie hulp
Greetz,

Tijmen :cool:

p.s. = Meer hiervan te zien op mijn website !!

Laatst bewerkt:
Ej Tijmen,

Met vraag 5 kan ik je niet helpen, ik hoop dat je hier wat aan hebt:

Vraag 1
Je hoeft maar 1 van de voedingen aan te sluiten van de fans. In de andere 4-pins kan je een andere stekker stoppen, van je HDD bv.

Vraag 2
Zie volgend bericht van crash :D:D

Vraag 3
Op je moederbord zit idd een aansluiting waarop je HDD Led kan aansluiten.
Dan moet je ff in de handleiding van je mobo kijken, hier staat uitgebreid beschreven waar deze aansluiting zit. Njaah, ook weer niet uitgebreid, maar 't wordt er in ieder geval beschreven.

Vraag 4
Dan moet je even kijken waar de stekker heen gaat. Zelf ben ik niet zo super technisch op dat gebied. Even kijken waar de stekker heen gaat op 't frontpaneel, aansluiting opzoeken in de handleiding van 't mobo. En klaar is kees :D

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Freakiej
Vraag 2
Het is de bedoeling dat je fan blaast, hij blaast frisse nieuwe lucht op je chipset.
Lucht wegtrekken van je chipset is juist dom, hierdoor wordt je chipset lekker warm want er komt geen koude lucht bij.
Hier ben ik het totaal niet mee eens.:p

Het hangt van de plek af waar je de fan gaat plaatsen. Het beste is 1 fan achter in de kast zo hoog mogelijkde warme lucht af te laten voeren.(warme lucht stijgt)
Een andere fan voor in de kast zo laag mogelijk koude lucht laten aanvoeren.
Zo krijg je een goede airflow(luchtstroom) in je kast.

Lucht wegtrekken van je Chipset is totaal niet dom, want een pc-kast is zo lek als een mandje. Er komt altijd weer koude lucht door de gaten en kieren naar binnen.:)
Zeker bij een goede airflow in je pc-kast, krijgt de Chipset, geheugen, videokaart continu verse lucht langs zich. al dan niet gedeeltelijk al opgewarmt.

Nog beter is 2 fan's achter boven in de kast, de wamre lucht laten afvoeren en 1 fan voor onder in de kast koude lucht laten aanvoeren. Zo krijg je een lichte "onderdruk" en heb je geen kans ergens stilstaande lucht te krijgen. Stilstaande lucht warmt zeer makkelijk op.

Hier een schema hoe je het beste je fan's kunt plaatsen.
airflow.gif

Bron

Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling op vraag 2:

De kant waar de ophanging van de Fan zit is ook vaak de kant waar de lucht uit komt(en anders staan er wel pijltjes op de zijkant van de fan,met draai- en blaas-richting)

Kheb bericht ff aangepast!
Jullie hebben wel een beetje gelijk Crash&Hjilo. Maar is 't niet beter om met 2 fans koude lucht aan te voeren, en de warme lucht weg te laten gaan dmv al de openingen in de pc?
@Tijmen, bij onderwerp staat: vorderingen deel 1. Komt er nog deel 2? :D:D

Nee omdat je dan meer lucht in de kast pompt dan dat er weg kan,met als gevolg dat die lucht ongehinderd kan opwarmen.
;)
Lucht komt altijd wel in je kast,dus is het beter om zo veel mogelijk warme lucht af te voeren.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hjllo
Nee omdat je dan meer lucht in de kast pompt dan dat er weg kan,met als gevolg dat die lucht ongehinderd kan opwarmen.
;)
Lucht komt altijd wel in je kast,dus is het beter om zo veel mogelijk warme lucht af te voeren.
Op een gegeven moment kan er niet meer in dan dat erin zit en gaat er vanzelf lucht uit omdat de fan er alsmaar lucht bijstuwd. Toch? :o :D :D

Geplaatst door Freakiej

Op een gegeven moment kan er niet meer in dan dat erin zit en gaat er vanzelf lucht uit omdat de fan er alsmaar lucht bijstuwd. Toch? :o :D :D
Dan nog heb je te maken met lucht die stilstaat op bepaalde plekken. Daarbij heb je geen constante doorstroming van lucht, waardoor de PC-kast vrijgemakkelijk warmer wordt. Zeker in de zomer kan je daardoor problemen krijgen.
Als je 2 fan's wilt gebruiken, kun je dat het beste doen op de manier die ik eerder al aangaf. Je fan van de voeding haalt ook nog een beetje de warme lucht weg, dus krijg je een beetje "onderdruk".:)

Zelf heb ik juist zoveel mogelijk de "gaten en kieren" van m'n PC-kast dicht gemaakt, zodat ik m'n airflow goed kan regelen. Die airflow ben ik nog aan het verbeteren.:cool:

Laatst bewerkt:
De nieuwe BTX standaard moet straks voor een nog betere warmte afvoer gaan zorgen door de componenten anders op het moederbord te plaatsen.

Geplaatst door hjllo
De nieuwe BTX standaard moet straks voor een nog betere warmte afvoer gaan zorgen door de componenten anders op het moederbord te plaatsen.
Ik hoor/zie de laatste tijd er weinig over.:confused:

Geplaatst door crash

Ik hoor/zie de laatste tijd er weinig over.:confused:
Inderdaad, vorig jaar heb ik daar nog het één en ander over gelezen maar sindsdien nooit meer iets van gehoord.
Vraag me af wanneer dat echt ingevoerd wordt.

Geplaatst door Admin_Frisian

Inderdaad, vorig jaar heb ik daar nog het één en ander over gelezen maar sindsdien nooit meer iets van gehoord.
Vraag me af wanneer dat echt ingevoerd wordt.
Ik vraag me af of het zo ie zo wel doorzet, dit omdat ik er zo weinig over hoor/zie..

Er zijn toch al wel wat BTX producten te koop.Niet dat ik zit te wachten op BTX ofzo,maar het schijnt nog wel te sluimeren.Probeer maar eens een jarenlange standaard in 1 ruk van de troon te werpen.

(Dit gaat te veel off topic,mijn excusses)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan