• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De vrijdag van weeknummer bepalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Bestaat er een mogelijkheid om de datum te bepalen adhv een weeknummer?
Zie voorbeeld.
Hopelijk verschaft dat voorbeeld meer duidelijkheid zoals ik het graag had.
Hierin staat zoals ik het nu heb opgelost maar het is via een omweg.

Mvg
Peter

Bijlagen

Code:
=DATUM($A$1;1;1)-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1))<6;5;-2)+$A$2*7+4

Met in A1 je jaar en A2 je weeknummer. De "4" staat voor "maandag"+4 = vrijdag. Dus als je een andere dag wil kan je die veranderen.

Code:
=DATUM(2015;1;1)-WEEKDAG(DATUM(2015;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM(2015;1;1))<6;5;-2)+$B$7*7+4

Zo kan je m in je ding gooien, ik begreep dat je het jaartal niet wilde gebruiken?

Laatst bewerkt:
Hallo abevleeming

Dank voor het meedenken.
Ja dat klopt, het jaar wilde ik idd niet gebruiken.
De formule dient uit te gaan van de 1ste van de maand.
Hieraan een weeknummer koppelen en dan de vrijdag van betreffend weeknummer.

Eigenlijk is dus de bedoeling dat de 1ste van de maand + 2weken en dan de eerst op volgende vrijdag wordt gekozen.

Hopelijk is dit iets duidelijker.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Mvg
Peter

Eigenlijk is dus de bedoeling dat de 1ste van de maand + 2weken en dan de eerst op volgende vrijdag wordt gekozen.

Omdat Excel een jaartal nodig heeft om het weeknummer te bepalen kom je al snel uit op de onderste van mijn formules. Heb je deze al geprobeerd?

Hallo,

Formule geprobeerd en helaas dient het jaartal nog gebruikt te worden.
Zie voorbeeld.

Mvg
Peter

Bijlagen

Klopt, daarom had ik onderstaande formule ook opgegeven. Deze geeft automatisch 2015 als jaartal. Je kan deze alleen niet de komende 20 jaar gebruiken aangezien de weken per jaar een klein beetje veranderen. Soms is de vrijdag in de tweede week van juni in week

Code:
=DATUM(2015;1;1)-WEEKDAG(DATUM(2015;1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM(2015;1;1))<6;5;-2)+$B$7*7+4

of als je uitgaat van de datum die je opgegeven hebt in A7:

Code:
=DATUM(JAAR(A7);1;1)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(A7);1;1))-ALS(WEEKDAG(DATUM(JAAR(A7);1;1))<6;5;-2)+$B$7*7+4

Mocht dit niet het antwoord zijn dan snap ik de vraag niet helemaal ;)

Daarnaast is je manier om de weeknummers te bepalen vrij omslachtig en levert op 1-1-2016 week 55 op. Alternatief is:

Code:
=WEEKNUMMER(A7+14)

Hierin verwerkt
Bekijk bijlage vrijdag bepalen van weeknummer (2).xlsx

Laatst bewerkt:
Hallo Leo

Je kan gedachten lezen.
Ik kan me zelf voor het hoofd slaan dat ik de formule =DATUM(JAAR(....niet gebruik heb.
Overal blind op gestaard en niet uitgekomen.
Hierdoor heb ik denkelijk abevleeming ook op het "verkeerde" been gezet waarvoor mijn verontschuldiging.

Ik wil jullie beiden bedanken voor de hints.

Mvg
Peter

hallo Peter,
waar de eerste vrijdag na 2 weken in een maand valt is afhankelijk van het jaartal.
hoe wil je dat oplossen zonder ergens het jaartal te gebruiken?

Hallo Sylvester

Volkomen gelijk.
Ik was maar met het jaartal bezig en hierdoor de formule =DATUM(JAAR(.... helemaal niet meer boven komen drijven.
Als je steeds de zelfde fout maakt dan zie je die op het laatst niet meer totdat er iemand kwam, zag en overwon.

Mvg
Peter

en nog beter zou zijn om het weeknummer rechtstreeks te berekenen van de 15 de van de maand,
want die omzeiling voor januari is niet 100% zuiver, zal altijd week 3 geven.

mvg
Leo

Hallo Leo

Nogmaals, je kan gedachten lezen.
In het originele bestand heb ik dat ook nodig
Oftewel: Laatste werkdag 2e week
Laatste werkdag 3e week
Laatste werkdag 4e week
Voorlaatste werkdag
1ste werkdag v/d maand
Laatste werkdag v/d maand

Dat hele bestand is benodigd voor een "To do List".
Medewerkers dienen voor een bepaalde datum(dag) werkzaamheden te hebben uitgevoerd.

Maar met de formule(s) ga ik dit (denk ik) wel voorelkaar krijgen

Nogmaals dank.

Mvg
Peter

de laatste werkdag van de week is niet altijd een vrijdag (bvb als vrijdag op een feestdag valt)

Hallo Sylvester

Wederom sla je de spijker op z'n kop.
Maar aangezien dit maar sporadisch voorkomt ( nieuwjaarsdag, koningsdag, Kerstmis) wilde ik eigenlijk niet zo diep gaan maar als hier een oplossing voor is dan waardeer ik dat natuurlijk ten zeerste.

Mvg
Peter

Hallo Sylvester

Snipperdagen, vakantie e.d. wordt opgevangen door collega's dus dat is geen issue.
Zo ook de laatste 2 weken van het jaar en de 1ste week van het nieuwe jaar.
Dan dient het jaar "afgesloten" te worden of te wel moeten we vol aan de bak.

Mvg
Peter.

Hallo Sylvester

Dat kan zoals ik het nu heb verschillend zijn.
Zie uitgeklede bijlage.
Maar in de maand juni gaat het fout dan wordt week 4 in juli aangegeven.
Dit dient dus de laatste werkdag van juni te zijn.

Mvg
Peter

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan