De wereld op zijn kop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guide

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2001
Kan iemand me vertellen of het nadelig is een harde schijf op zijn kop te plaatsen?
Mijn TV-decoder (Belgacom) heb ik om esthetische redenen verticaal geplaatst i.p.v.
het gebruikelijke plat horizontaal.
Technici beweren dat dit nefast zou zijn voor de harde schijf.
Klopt hun bewering en zo ja, wat is het verhaal hierachter?

Bedankt.

Externe HD's zijn zo goed als allemaal verticaal geplaatst en daarin zit een gewone 3.5 inch interne HD.
Ik ben dus ook wel benieuwd naar de reden.

Verticaal is wat anders dan op zijn kop.

Als een schijf een tijd in een bepaalde stand heeft gewerkt, is het niet handig dit te veranderen.

Lijkt mij als de schijf op zijn kop kan deze ook gewoon horizontaal geplaatst kan worden. Gezien de bouw van de schijf behoord de kop op de platter te "zweven". Een schijf op zijn kop "zweeft" de kop niet op de lucht.

Nee de stand van de hdd maakt niets uit.
Het zijn een of meerdere schijven die ronddraaien. Voor die maakt het niets uit in welke stand ze ronddraaien.
De lees/schrijf kop, en de arm waar hij aan zit, is zo geconstrueerd dat de zwaartekracht er geen invloed op heeft. Ze zijn zo licht en worden met zoveel kracht aangestuurd dat het aandeel zwaartekracht in welke stand dan ook verwaarloosbaar is.
Het zweven van de kop boven de schijf wordt veroozaakt door de luchtstroom van de draaiende schijf.
Er zit een kop zowel onder als boven de schijf. Dus dat maakt niet uit welke boven en welke beneden is.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor de vlugge reactie.
Ik hoef me dus eigenlijk geen zorgen te maken over de positie van de harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan