[Debian]2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

fener33

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2004
Berichten
318
Hoi,

Ik wil graag bij debian een 2e harde schijf aanhangen. nou heb ik dat gedaan en hij wordt ook herkend als hdb terwijl debian aan het booten is. Maar als debian opgestart staat hij er niet tussen(denk ik).

Ik zie floppy 1, cd-rom 1 een cd-rom 2, bestandsysteem een netwerk. want als die 2e hd werkt plaats ik op die hd de map www,

alvast bedankt fener33
 
Op welke kabel heb je deze hd gehangen
kabel 1 master /dev/hda
kabel 1 slave /dev/hdb
kabel 2 master /dev/hdc
kabel 2 slave /dev/hdd
je eerste harde schijf hangt normaal op /dev/hda, (waar debian opstaat)
Is je nieuwe harde schijf reeds geformateerd?
Voer als root het commando cfdisk /dev/hdb uit. (vervang hdb indien nodig)
ga met de pijltjes toetsen naar new volg de instructies.
als uiteindelijk een partitie is aangemaakt reboot je.
daarna doe je als root mkreiserfs /dev/hdb1. (vervang hdb indien nodig)
Doe vervolgens als root mkdir /data (of hoe je de partitie wil noemen)
doe vervolgens gedit /etc/fstab (kedit mag ook) en voeg deze regel toe.
/dev/hdb1 /data reiserfs defaults 0 1

Als je nu reboot dan mount hij je harde schijf in /data
Let bij deze commando's op dat je zeker de goede harde schijf pakt
 
Hoi het is mij gelukt, heb de harde schijf gemount in /var/www maar nou heb ik een backup van een windows bak gezet op een externe harde schijf, en die wil niet mounten in linux, en daar staan de mysql bestanden voor phpmyadmin, 9 GB. ik probeer dan.

mount -t ext3 /dev/sda maar dat werkt niet

zegt ie wrong fs type nog iets, zit er nou niet achter morgen geef ik de volledige foutmelding

alvast bedankt :thumb:

MVG

fener33
 
een windows bak mounten als -t ext3 gaat natuurlijk niet laat die -t ext3 gewoon eens weg. ext3 is een linux filesystem en geen windows dus hoe kan het ooit je windows bak zijn.
/dev/sda dat is een scsi hd of een sata of een usb stick ofzoiets.
maar je moet wel een partitie nummer erachter geven bv /dev/sda1 voor de eerste partitie
 
Laatst bewerkt:
lamp zei:
een windows bak mounten als -t ext3 gaat natuurlijk niet laat die -t ext3 gewoon eens weg. ext3 is een linux filesystem en geen windows dus hoe kan het ooit je windows bak zijn.
/dev/sda dat is een scsi hd of een sata of een usb stick ofzoiets.
maar je moet wel een partitie nummer erachter geven bv /dev/sda1 voor de eerste partitie

PS ik typ dit in een beetje dronken toestand.

De bedoeling was dat ik een backup had van een mysql/php script van 9 GB groot, die wou ik overzetten naar mijn linux bak, maar het blijkt dat NTFS en linux niet goed samen. dus ben ik nu bezig om die bestanden op dvd te branden en dan over te zetten.

Ben momenteel ook bezig met cron, ik heb webmin geinstalleerd op debian, vrij leuk en handig programma, nou wil ik dat hij elke zondag om 00.00 een backup maakt van de map www, maar dat wil nou niet lukken:(. omdat het geen bestand maar een map,

mischien weet jij een manier om dit te doen

mvg

fener33
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan