Debian downloaden & installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Z-Dragon

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 nov 2001
Hallo, ik wil graag Debian Linux gaan downloaden. Maar op de FTP weet ik niet wat ik nemen moet. Volgensmij heb ik CD 1, 2 & 3 nodig, maar van 1 al zijn er meerderen. Welke moet ik nemen?

MD5SUMS-update 15-Jan-2003 09:10 1k
debian-30r1-i386-binary-1.iso 15-Jan-2003 09:13 584M
debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso 15-Jan-2003 09:15 647M
debian-30r1-i386-binary-2.iso 15-Jan-2003 09:20 645M
debian-30r1-i386-binary-3.iso 15-Jan-2003 09:22 645M
debian-30r1-i386-binary-4.iso 15-Jan-2003 09:25 644M
debian-30r1-i386-binary-5.iso 15-Jan-2003 09:28 643M
debian-30r1-i386-binary-6.iso 15-Jan-2003 09:31 643M
debian-30r1-i386-binary-7.iso 15-Jan-2003 09:33 339M
debian-update-3.0r1-i386.iso 15-Jan-2003 09:34 138M

Even ter verduidelijking, de gewone Debian, of de NON-US? Zou NON-US misschien de Chineese versie zijn, die hoef ik nl. niet...:p :rolleyes:

Het zou ook kunnen dat de NON-US andere taalmodules bevat (bv nederlands)

Als je geen risico wilt lopen kun je het beste de standaard aanhouden. Met linux ontkom je toch niet aan engels :D

Nico

http://www.debian.org/CD/faq/

Wat is het verschil tussen de standaard "1" en de "1_NONUS" CD?

Er zijn twee varianten van de binary-1 CD, een met en een zonder software uit de "non-US"-categorie. De Non-US programmatuur mag niet worden opgeslagen op servers in de Verenigde Staten -- voorheen was de reden hiervoor dat deze programmatuur code voor sterke encryptie bevatte, tegenwoordig is de reden dat deze programma's algoritmes gebruiken die in de VS gedekt zijn door patenten.

Voor eigen gebruik moet iedereen eigenlijk de non-US versie downloaden; de "niet-non-US" variant is alleen nuttig voor mirror en verkopers die zich in de VS bevinden. De andere CD's bevatten geen VS-gevoelige programma's; bovendien werken ze perfect met elk van beide varianten van de binary-1 CD.

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de source-1 en de source-1_NONUS varianten.

debian, is heel moelijke te instaleeren hoor, echt niet aan te raden, ik heb het gebrobeerd te instaleeren kom er voor geen meter uit, is ook niet grafisch.

weet zeker ook dat debian nog echt niet goed is, kijk maar ze zijn pas bij versie 3.1, kan nog nooit echt goed zijn.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90
debian, is heel moelijke te instaleeren hoor, echt niet aan te raden, ik heb het gebrobeerd te instaleeren kom er voor geen meter uit, is ook niet grafisch.

weet zeker ook dat debian nog echt niet goed is, kijk maar ze zijn pas bij versie 3.1, kan nog nooit echt goed zijn.

Dat jij niet snapt hoe je Debian installeert hoeft niet te betekenen dat het slecht is hoor. :rolleyes:

Debian is inderdaad niet grafisch en voornamelijk bedoelt om als server te fungeren.

Van www.linuxiso.org kan je als het goed is Debian ook downloaden.. misschien wat makkelijker dan op die FTP's :)

Geplaatst door BrEeZeR

Dat jij niet snapt hoe je Debian installeert hoeft niet te betekenen dat het slecht is hoor. :rolleyes:

Debian is inderdaad niet grafisch en voornamelijk bedoelt om als server te fungeren.

Van www.linuxiso.org kan je als het goed is Debian ook downloaden.. misschien wat makkelijker dan op die FTP's :)

oke maar het downloaden gaat heel makkelijk en het branden ook. maar bij het instaleeren, moet je steets alles zelf kiezen handmatig is niet makkelijk hoor.

zelf zo dat xp helemaal weg was bij mij was alles kwijt, terwijl ik debian op mijn tweede harddiskilde zetten.

Ik blijf nu echt bij redhat 8,0 die is echt de beste linux vind ik hoor. en deze kan je ook goed als server gebruiken.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90

oke maar het downloaden gaat heel makkelijk en het branden ook. maar bij het instaleeren, moet je steets alles zelf kiezen handmatig is niet makkelijk hoor.

zelf zo dat xp helemaal weg was bij mij was alles kwijt, terwijl ik debian op mijn tweede harddiskilde zetten.

Ik blijf nu echt bij redhat 8,0 die is echt de beste linux vind ik hoor. en deze kan je ook goed als server gebruiken.

Debian is inderdaad wat lastiger te installeren dan Redhat of Mandrake. Ik heb het 1 keer gedaan en meende me te herinneren dat je zelf partities e.d moet indelen.

Maar goed we gaan offtopic ;)

Debian is toch ook grafisch te draaien? En ik heb een fijn boek :)

Geplaatst door Z-Dragon

Hoe weet je dat, jij hebt het nieteens werkend gekregen. :rolleyes:

En KDE 3.1 is toch overal hetzelfde?

ik bedoel debian, is maar pas bij 3.1, is nog lang niet goed.
zeg zeggen op die site van hun debian is makkelijk te instaleeren, is niet zo, debian heeft ook te weinig drivers, kan zeker mijn nieuwe video kaart niet vinden en mijn nieuwe monitor, en debian duurt lang voor een nieuwe versie uit komt. bij redhat gaat dat sneller.(bugs worden sneller er uit gehaald)

Als ik debian lukt te installeeren, wil ik het wel het wel gebruiken hoor, maar weet zeker dat redhat veel beter is.

Laatst bewerkt:
Debian is zeker goed, als je weet hoe je het moet gebruiken :)

Ik begreep wel dat je Debian bedoelde, maar jij zei dat Debian niet geschikt is voor thuisgebruik. Daarom zeg ik: KDE 3.1 ziet er overal hetzelfde uit, dus is Debian net zo goed te gebruiken.:rolleyes:

Geplaatst door Z-Dragon
Debian is zeker goed, als je weet hoe je het moet gebruiken :)

Ik begreep wel dat je Debian bedoelde, maar jij zei dat Debian niet geschikt is voor thuisgebruik. Daarom zeg ik: KDE 3.1 ziet er overal hetzelfde uit, dus is Debian net zo goed te gebruiken.:rolleyes:

ik weet niet of kde 3.1 het zelfde is bij elke linux versie hoor, kijk maar naar Mandrake 9.0 daar zit kde 3.0 en bij redhat ook, redhat ziet er veel mooier er uit de kde.

volgens mij zit er toch vershil de kde 3.1, daarom maaken ze ook voor elke linux versie kde 3.1, en niet een voor alle linux .

maar is het gelukt draai je debian al.

Ik ben nog niet klaar met downloaden. Heb nu cd 1, 2, 3, 4 en 5. Nog fff 6 en 7 en ik ben klaar om te installeren. Heb tevens even een handleiding van 106 blz gedownload en geprint met mijn inkjetprintertje:D, tijd voor een laser:8-0:

Geplaatst door Z-Dragon
Ik ben nog niet klaar met downloaden. Heb nu cd 1, 2, 3, 4 en 5. Nog fff 6 en 7 en ik ben klaar om te installeren. Heb tevens even een handleiding van 106 blz gedownload en geprint met mijn inkjetprintertje:D, tijd voor een laser:8-0:

veel sterke en succes dan maar

Thnx, moet inmiddels nog 300 Mb'tjes in totaal.:)

Bedankt BrEeZeR, maar ik heb heb hem gisteren al helemaal geprint. :)

Verder mijn ervaringen tot nu toe:

+Debian is stabiel
+Debian draaiend = Debian nooit meer plat
+*.Deb packages zijn veel handiger om te installeren en vooral om te verwijderen

-Debian is lastig te configureren
-Debian ondersteunt vaak niet de nieuwste hardware. Ik heb nog geen driver kunnen vinden voor mijn Radeon 7500, daardoor werkt mijn X niet
:( :evil:

Conclusie: Debian is wat minder geschikt om op de nieuwste systemen vrolijk aan multimedia te doen, wel ZEER geschikt om een oudere computer nuttig te maken als ZEER stabiele server.:thumb:

Zoals eerder gezegd wil mijn Radeon 7500 niet werken. Kan iemand mij misschien aan drivers helpen hiervoor?

Thnx:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan