Debian of Suse beter dan Ubuntu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Is de ondersteuning van Debian of Suse beter dan die van Ubuntu als je het hebt over het configureren van een wireless verbinding. Hoe geod bedoeld ook, het lukt diverse mensen niet mij aan het verstand te brengen hoe ik mijn laptop wireless kan maken binnen Ubuntu.

Ligt niet aan hun maar aan mij, maar ik zit er maar mee...kick heftig af van Ubuntu of deze manier.

Is Debian en Suse beter of moet ik zelfs uitwijken naar andere Linux distributies.....????

debian moeilijker dan ubuntu (ubuntu heeft bepaalde functies om het gemakkelijker te maken)
suse is beter maar iets trager.
mandriva kan je ook eens proberen. naar het schijnt gemakkelijk dan suse,
linspire kan je downloaden via bittorent (legaal) maar als je wirelles kaartje hier niet bijstaat ben je er ook niets mee
http://www.linspire.com/linspire_hardware_compatibility.php?category_id=14

ubuntu word de laatste tijd trouwens zwaar overroepen, het is simpel als alles direct werkt wat je nodig hebt maar als je net iets meer wil dan word het gewoon een van de moeilijkste distros.

Zelf vind ik Debian niet "moeilijk" en heb dat altijd al een overstatement gevonden.

Nee debian is niet voor de gemiddelde XP gebruiker die geen enkele interesse toond in de achterliggende systemen en alleen maar een spelletje speelt en wat tekst verwerkt en al moelijk kijkt als je het over installeren praat. (de persoon met zo'n "mannetje")
maar dan zeg ik meteen, dan moet je geen enkele linux distributie gebruiken :) en blijf dan alsjeblieft bij Windows :)

Dus ik adviseer gewoon debian, een robuste installatie maar daarna draai je dan ook een distributie waar je trots op mag zijn ;)
Tegenwoordig zijn er zoveel handige (lees grafische) tools onder debian dat je daar ook geen "aparte" distributie meer voor hoeft te gbruiken.

maar ben nu wel benieuwd welke wireless kaart je gebruikt onder ubuntu en wat het probleem is daarmee :)

Ellasar kijk hier eens op zijn vorig topic
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=230003&goto=newpost
ik heb het geprobeert uit te leggen maar ja het is moeilijk voor een beginner direct met ndiswrapper te beginnen maar het is een wirelless kaartje van medion dat zelfs linspire niet standaard ondersteunt.
Hij heeft ubuntu al geprobeerd dan vind ik dat je debian ook al geprobeert hebt, debian heeft gewoon wat minder gemakkelijke instelfuncties.
Alhoewel debian is ook gemakklijk ik gebruik het zelf al tamelijk lang $

Geplaatst door lamp
Hij heeft ubuntu al geprobeerd dan vind ik dat je debian ook al geprobeert hebt, debian heeft gewoon wat minder gemakkelijke instelfuncties.
Alhoewel debian is ook gemakklijk ik gebruik het zelf al tamelijk lang $

Het voordeel van een "echte" debian is dat je alle pakketten en dus alle dependencies tot je beschikking hebt terwijl je bij een variant die gebaseerd is op Debian niet alle deps hebt gewoon vanwege het feit dat niet alle pakketten/versies die debian rijk is gebruikt worden/gaan worden binnen de ubuntu hive's

wat dus tot gevolg heeft dat debs die je bij Sourceforge weghaald vaak net niet gaan werken omdat je net de juiste lib niet hebt omdat ubuntu daar net iets achter in loopt........

bijvoorbeeld:
in debian doe ik voor de genoemde ndiswrapper het volgende:
Code:
morpheus:/home# apt-cache search ndiswrap
ndiswrapper-modules-2.6.8-2-386 - Ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-modules-2.6.8-2-686 - Ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-modules-2.6.8-2-686-smp - Ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-modules-2.6.8-2-k7 - Ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-modules-2.6.8-2-k7-smp - Ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-source - Source for the ndiswrapper linux kernel module
ndiswrapper-utils - Userspace utilities for ndiswrapper

en heb dus een grotere kans de ndiswrapper aan de praat te krijgen dan wanneer ik hem zou moeten compileren met daarbij dattie geupdated word zodra nodig

(ik heb dat niet proefondervindelijk met Ubuntu maar wel met: Xandros/Linspire/Knoppix wat ook grote namen zijn (geweest))

En op zich mis ik geen makkelijke instel functies binnen Debian
(vermoedlijk bedoel je dan grafische tools ;))

- Synaptic voor de pakketten
- Gnome-utils voor je configuratie
- Hotplug/Udev voor de benodigde hardware ondersteuning (niet grafisch maar wel errug handig :))

Laatst bewerkt:
Geplaatst door lamp
debian moeilijker dan ubuntu (ubuntu heeft bepaalde functies om het gemakkelijker te maken)
suse is beter maar iets trager.
mandriva kan je ook eens proberen. naar het schijnt gemakkelijk dan suse,
linspire kan je downloaden via bittorent (legaal) maar als je wirelles kaartje hier niet bijstaat ben je er ook niets mee
http://www.linspire.com/linspire_hardware_compatibility.php?category_id=14

ubuntu word de laatste tijd trouwens zwaar overroepen, het is simpel als alles direct werkt wat je nodig hebt maar als je net iets meer wil dan word het gewoon een van de moeilijkste distros.

Ik ben nu de laatste week ook al aan het proberen met kubuntu en ik vind het gewoon belachelijk lastig om iets op de goede manier aan de praat te krijgen.
Ubuntu is zeer makkelijk te installeren voor noobs (zoals ik), als je het gaat gebruiken voor tekstverwerken, internet en dergelijke. Gewoon als vervanger van windowsxp.
De problemen ontstaan inderdaad als je meer wilt. Als je net iets anders dan dat wil.

Ik heb zelf inmiddels suse en mandrive gedownload. ik ga die nu ook nog eens proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan