Debiteur selecteren (debiteurformulier) en plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Graag zou ik vanuit een offerteformulier een bedrijf/debiteur/klant selecteren vanuit een debiteurenformulier en de debiteur die wordt geselecteerd door de gebruiker plaatsen in het offerteformulier (zodat deze wordt opgeslagen bij het betreffende OfferteID-nummer). Het geselecteerde bedrijf in het debiteurenformulier moet dus worden geplaatst in het offerteformulier (in veld bedrijfsnaam en bedrijfsID). Het debiteurenformulier wordt aangeroepen met een knop (zoeken) in het offerteformulier.

Ik weet dat hiervoor makkelijkere oplossingen zijn, maar graag zou ik de methode als hier beschreven gebruiken. Mij lukt het niet helemaal om dit resultaat te bereiken met VBA. Iemand een idee hoe dit wel kan? Als het kan graag wijzigen in het bestand, zodat ik de oplossing van daaruit kan bekijken..

Het bestand is als ZIP (bijgevoegd).
Bekijk bijlage Opdrachtgever selecteren in offerteformulier.zip

Waarom zo ingewikkeld? Volgens mij (ik kan de db nu niet openen) kun je met een Keuzelijst met Invoervak al helemaal uit de voeten. Je hoeft namelijk alleen het DebiteurID op te halen in de Offertetabel. Zelfs het veld Bedrijfsnaam kan daar weg. Tenzij je de bedrijfsnaam op wekelijkse basis verandert (belastingtechnische voordelen wellicht??)
Database oplossingen moet je simpel houden; moedwillig een verschrikkelijke omweg gebruiken om niet lijkt mij niet de aangewezen weg.

Ja een keuzelijst met invoervak is inderdaad prima, alleen wil o.a. graag via het debiteurenformulier door kunnen klikken naar bedrijfsdetails etc.
Daarnaast vind ik het persoonlijk net iets fraaier op deze manier... Snap dat het belangrijk is om het simpel te houden maar zou toch graag de vba oplossing willen weten om bovengenoemd te bereiken. Ik kan dan altijd nog de keuzelijst met invoervak gebruiken mocht het echt te complex zijn. Dus als je hiervoor een idee heb hoe dit te bereiken hoor ik het graag..
Bedrijfsnaam weergeven is idd. niet noodzakelijk.(wel het debiteurnummer-bedrijfsID)

Ik heb voor mijzelf de stelregel dat ik geen overbodige/onzinnige zaken in mijn databases wil hebben, en ik hoop dan ook dat als ik toch een onzalig plan bedenk, dat iemand mij zachtjes op de schouder klopt en zegt: 'zou je dat wel doen?' Je snapt waarschijnlijk wel dat als ik voor mijzelf geen tijd in nutteloze zaken steek, dat ik niet sta te popelen om dat voor iemand anders wèl te doen... Laat uiteraard niet verlet dat iemand anders die handschoen van mij best mag oppakken!

Bedenk wel, dat je een elementaire denkfout maakt.
Ja een keuzelijst met invoervak is inderdaad prima, alleen wil o.a. graag via het debiteurenformulier door kunnen klikken naar bedrijfsdetails etc.
Daarnaast vind ik het persoonlijk net iets fraaier op deze manier...
Alles wat je op een formulier aan velden kan laten zien, kan je ook in je keuzelijst kwijt. En omgekeerd: wat je in een keuzelijst niet kan laten zien, krijg je ook niet op je formulier. Dus er is absoluut geen meerwaarde. Integendeel: jouw oplossing is geheid langzamer in het gebruik, en de gebruiker zal meer moeten klikken dan noodzakelijk is. De gebruiksvriendelijkheid neemt dus behoorlijk af. En dat alleen omdat je het er fraaier uit vindt zien? Ik denk dat je de prioriteiten van je ontwerp verkeerd hebt gelegd. Maar uiteraard wens ik je er veel plezier mee!

Beste Michel,

Bijna iedere keer als ik hier een Access gerelateerde vraag plaats geef je een waardeoordeel, of iets wel of niet ingewikkeld is...
Of dat je het vanuit jouw perspectief heel anders zou aanpakken. Dat is jouw keuze, maar je zou het ook op een andere manier kunnen doen. Persoonlijk zou ik het netter vinden als je meer door de bril van een ander zou proberen mee te denken (met een specifieke (maatwerk)vraag die iemand heeft). Jij legt de focus misschien anders in je applicaties, iets wat in jouw ogen onzinnig of nutteloos is hoeft bij de ander niet per s� zo te zijn. Enkele nuances zouden wellicht op zijn plaats zijn. Je kunt ook op een nette manier een advies uitbrengen.

Wat betreft mijn laatst gestelde vraag: ik kan je tal van software opnoemen waar dat zo geregeld is, Windows forms en andere desktopapplicaties. Zo vreemd is die vraag niet. Blijkbaar moeilijk te realiseren binnen Access.

Als je het onzinnig vindt wat ik hier neerzet/of je wil het alleen volgens eigen insteek zien dan ben je uiteraard vrij om niet te reageren.

Als je dit forum een beetje volgt (geldt ook voor andere forums overigens) dan zul je de conclusie trekken dat veel vragen gesteld worden vanuit een beperkte Access kennis, en dat de gevraagde oplossingsrichting dus vaak bepaald wordt doordat de vraagsteller niet weet hoe iets goed aangepakt zou moeten worden. En daar is niks mis mee, want je kunt iemand nooit verwijten dat hij/zij iets niet weet. Ik zie het dan als een mooie gelegenheid om die kennis aan te reiken, in de hoop dat de vraagsteller daar dan zijn/haar voordeel mee doet. En dat houdt vaak in dat je niet meedenkt in de gevraagde richting, maar een andere (in de eigen ogen dan betere) oplossing voorstelt. Als de vraagsteller daar geen behoefte aan heeft: prima, maar dan haak ik dus af, met de hierboven aangedragen reden dat ik geen dingen ga maken die ik zelf niet nuttig vind.

Dat ik mij een beetje sterk heb uitgedrukt zal ik niet ontkennen, had wellicht wat rustiger gekund. Maar zachte heelmeesters maken smerige wonden is het gezegde. Ik heb slechts duidelijkheid willen scheppen. Ik doe dat overigens ook vaak om een beetje te prikkelen; laat de TS maar uitleggen waarom de eigen weg beter is! Had je mij overtuigd van je gelijk (en ik heb je db bekeken, en ben er nu nog steviger van overtuigd dat je het zo niet moet doen) dan ben ik ook niet te beroerd om dat te erkennen, en dan wil ik ook nog wel meedenken. Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat het forum draait op vrijwillige bijdragen, en dat ik niet verplicht ben om jou een oplossing te geven. Dat mag dus iemand anders doen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan