• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

decimalen kloppen niet na optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malicka

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2005
Hallo,

ik heb een Excel blad doorgestuurd gekregen. Hierin worden bedragen berekend, maar de decimalen kloppen niet. Een bedrag dat bij mij op 88 cent uitkomt, blijft in dat werkblad op 87 cent steken. Wat kan hier aan de hand zijn?

Laatst bewerkt:
Zit er soms ergens een AFRONDEN functie in één van de berekeningen ?

Zo te zien is er geen AFRONDEN gebruikt. Jammer dat ik het je niet kan laten zien. Ik heb alle formules zichtbaar gemaakt, maar er staat nergens afronden. Zal toch ook niet voor bedragen opgaan...

Er staan ook geen formules in verborgen rijen of kolommen ?

Zoek anders eens op "AFRONDEN".

helaas, alweer geen beet. Je houdt er erg aan vast dat het in het afronden moet zitten, dus ik begin te geloven dat het dat moet zijn. Er is niets verborgen. Ik heb gezocht met Ctrl+F en toen afronden, daarna functie en daarna formule. Maar dan wordt er ook niet gereageerd op de somfuncties die er staan, dat klopt dan toch niet? Ik heb het hele blad geselecteerd en toen met de rechter muisknop gekozen voor 'Zichtbaar maken'. Ook dat had geen succes.

kijken of het lukt om het bestand te koppelen in een Word document en dan hier neer te zetten.

Bijlagen

Hier kan ik niets mee. Kan je niet gewoon de excel sheet hier plaatsen? Haal desnoods wat gegevens weg, of verander hier en daar wat.

Hi,

Excel blijft ondanks de zichtbaarheid van bv 2 decimalen, wel tellen met +/- 25 cijfers na de komma, en volgens mij komt daar het verschil van.

Maar idd een voorbeeldje kan veel duidelijk maken. ;)

Joske

Malicka,

Je kunt het Excelbestand het best zippen. Deze extensie is nl. wel te posten, en door de meesten te openen.

Malicka
Het is juist dat het niet afgerond is.

Al zet je excel om in 2 decimalen dan rekent hij toch met meer.
de eerste 2 bedragen 2053.13 en 645.69 zijn zichtbaar afgerond maar excel rekent met 2053.1250 en 645.6850
en daar zit dus net het verschil

Willem

Laatst bewerkt:
Wanneer de brondata (cellen) van een formule met een AFRONDEN functie is bewerkt dan rekent Excel niet met meer decimalen. Popipipo doelt op het gebruik van een Getalformat. Dat is inderdaad alleen voor de presentatie, waar de functie AFRONDEN echt het getal aanpast.

Erik

Hallo,

ik heb een Excel blad doorgestuurd gekregen. Hierin worden bedragen berekend, maar de decimalen kloppen niet. Een bedrag dat bij mij op 88 cent uitkomt, blijft in dat werkblad op 87 cent steken. Wat kan hier aan de hand zijn?

Hoe bedoel je 'bij mij', na gerekend op een rekenmachine of hoe?

Hier een voorbeeld hoe afrondings verschillen kunnen ontstaan.
N.b. als het om finaciële gegevens gaat moet je altijd weten welke afspraak er is gemaakt over het afronden.
Bij rente berekeningen bij banken wordt vaak tot 5 of 6 cijfers achter de comma gerekend, op andere plekken maar tot 2.
Na elke berekening moet je dan ook weer opnieuw afronden (in excel door het gebruik van =AFRONDEN(bedrag,aantal decimalen).

Zie ook voorbeeld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bestand waarom het gaat

Wow wat veel reacties, ik moet ze allemaal nog doornemen, maar voeg alvast het bestand toe waarom het gaat. Al die bollebozen bij elkaar, dat gaat helemaal goed komen!

Bijlagen

Bedankt!

Is het dan altijd beter om afronden te gebruiken? Wat ik wel gek vind is dat ik de gegevens naar mijn Excel had gekopieerd en daar kwam wèl het juiste antwoord te staan. Dus het komt erop neer dat we de oplossing hebben, alleen snapt mijn hoofd nog niet helemaal hoe het zover is gekomen. Misschien rustig alle antwoorden bekijken als ik weer helemaal ben uitgerust, was een beetje een heftig dagje en morgen moet ik zeker helder zijn.

Heel hartelijk bedankt.

attachment.php

2x een halve cent verschil :p

Bijlagen

• ScreenHunter_137.jpg
    ScreenHunter_137.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 555
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan