declaratie van variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Is er geen manier om in js (en php ook trouwens) om variabelen fatsoenlijk te declareren met hun type erbei? Ik vind gwn gaan werken me varianten toch een beetje slordig xD

Alvast bedankt :D

waarom? (....)

in php heb je iig:
PHP:
$var = "blaa" //dit's dus een sting
$aap = 5 // getal

$bla = (int)$xxy // maakt van $xxy een integer (getalletje)
voor de rest, geen idee - nogmaals, het is juist zo flexibel, lekker handig! Bovendien kan je zo in PHP 'variabele variabele' namen geven - ook leuk ^^

Ik vind het nogal slordig, je kan iets eerst als string gaan gebruiken, en het dan later in een matematische functie zetten zonder dat je problemen hebt. Als de vars nu eens degelijk gedeclareerd zouden moeten worden zoals in .net, dan word je verplicht om ff na te denken wat je aan het doen bent, en kan je er niet gewoon op los ligge klooie...

Ik vind het nogal slordig, je kan iets eerst als string gaan gebruiken, en het dan later in een matematische functie zetten zonder dat je problemen hebt.

dat's juist handig.... :p

Zoals Vegras al zei, zijn zowel php als js 'loose-typed' talen.
Het heeft idd iets slordigs wanneer je een 'echte' programmeertaal gewoon bent, om zomaar even untyped te gaan scripten. Maar het heeft ook zijn voordelen, zoals rekenen met strings zonder erg (leve user-input!).
Ik herrinner me trouwens dat in ReX (een relatief oude programmeertaal) variabelen helemaal geen type hadden. Expliciete conversie was daarin zelfs onmogelijk.

Nuja, als je even kijkt naar C++ is alles toch een unsigned char* :p

Ander voordeel: bvb bij een berekening kan een variabele de uitkomst (het getal zijn) als de bewerking lukt, en anders de waarde false aannemen.

Bij een rekenfout wordt het niet false maar NaN (Not a Number). :)

Met isNaN() kun je kijken of iets NaN is:
PHP:
var a = 1;
var b = 'hallo';
var c = a * b;

if (isNaN(c)) alert('ojee!'); else alert('ok!');
NaN is overigens ongelijk aan NaN :eek: ;)

Vr.Gr. Egel.

:Dojee

Was maar als voorbeeld van wat mogelijk kan, ik ben geen kenner:o, en php is er ook nog. Je zou een bewerking of berekening van iets zelf op zo'n manier kunnen definiëren. Is ook nogal ruim bedoeld, hoeft niet noodzakelijk met rekenen te maken te hebben.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook java gewoon ben, en dan is dit inderdaad wennen.

Laatst bewerkt:
Ok, bendankt voor de uitleg iedereen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan