#deel/0 bij delen door 0

• Onderwerp starter Onderwerp starter Risk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Forum,

In mijn database wordt op een formulier ene berekening uitgevoerd.

Ergens in het formulier vul ik een waarde bij [Rendement] in en die zorgt voor een aantal berekeningen.

Uiteindelijk wordt er een berekening uitgevoerd die [Omzet] gedeeld laat worden door [Unitwaarde]

Zolang er geen invulling wordt gegeven ([Omzet] wordt automatisch ingevuld) aan [Unitwaarde] wil Access graag delen maar komt er #deel/0 te staan. Dat is redelijk slordig.

Hoe voorkom ik dat #deel/0 op het formulier verschijnt zolang [Unitwaarde] niet is ingevuld.

Ik vond een code op dit forum en knutselde:
Code:
IIf(Nz([Unitwaarde];0) = 0, 0, ]);"";[Omzetschade]/[Unitwaarde])
maar dit werkt niet. Komt ern #Naam? te staan.

Graag uw advies op dit op te lossen.
Risk

Ik heb deze code:

Code:
=IIf([Unitwaarde]=0;0;([Omzetschade])/([Unitwaarde]))

Het werkt.

Correcte manier?

Risk

wel de optie die ik zou gebruiken. en als het werkt prima toch?

Dank voor je reactie. Soms sta je versteld dat het plots werkt, maar het omgekeerde gebeurd ook en dan maar zoeken.

Voorlopig ben ik weer een stapje verder.
Risk

Je gebruikt nu een prima methode, al kun je ook deze formule gebruiken:
Code:
=IIf([Unitwaarde] Is Null;0;([Omzetschade])/([Unitwaarde]))
Nz is een VB functie, en je gebruikt hem in een query. Dat mag wel, maar is niet nodig. Door een check te doen met Is Null houd je de query netjes 100% SQL, en werkt hij ook wat sneller. Dat merk je overigens pas bij hele grote recordsets :). Maar ik probeer Nz dus in queries te vermijden juist om de compatibiliteit met SQL te handhaven.
Overigens had je in je oorspronkelijke code een ']' teveel staan, en dat gaf de foutmelding.

Michel,

Ging meteen aan de slag. Vertrouwde meer op jou expertise dan op mijn knutselwerk.

Je oplossing werkt.
Perfect.

Dank beide
Risk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan