• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#DEEL/0 bij uitkomst som 100% of 0%

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimiri

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Ik wil een procentueel verschil tussen twee waardes.
Dat gaat goed, behalve wanneer de uitkomst 0% of 100% is; dan staat er #DEEL/0!.

Ik gebruik nu deze formule:
=SOM(B1-A1)/A1

Wanneer de waarde in A1 nul is krijg ik #DEEL/0!
Ook als de waarde in zowel A1 als B1 nul is.

De simpelste oplossing:
=ALS.FOUT(SOM(B1-A1)/A1;0)

Stel je hebt 10 appels die moet je delen met 2 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 10:2=5

Stel je hebt 10 appels die moet je delen met 0 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 10:0=....

Stel je hebt 0 appels die moet je delen met 0 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 0:0=....

Delen door nul kan niet is een van de eerste dingen die je leert in wiskunde, dat heb ik 50 jaar geleden al geleerd

Stel je hebt 10 appels die moet je delen met 2 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 10:2=5

Stel je hebt 10 appels die moet je delen met 0 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 10:0=....

Stel je hebt 0 appels die moet je delen met 0 personen
hoeveel appels krijg iedereen Antw 0:0=....

Delen door nul kan niet is een van de eerste dingen die je leert in wiskunde, dat heb ik 50 jaar geleden al geleerd

In tegenstelling tot jou heb ik leren rekenen én lezen popipipo. Probeer mijn vraag nog eens te lezen.
Bij een NUL-waarde in A1 kan de uitkomst afhankelijk van de waarde in B1 0% of 100%.

De oplossing van edmoor had ik ook al geprobeerd, maar die formule biedt geen ruimte om ook 100% te noteren bij een positieve waarde in B1. Toch bedankt voor je reactie.

Wellicht een andere formule?
Nogmaals; ik wil een formule die in percentage het verschil weergeeft tussen twee cellen. Daarbij wil ik voorkomen dat wanneer A1 een NUL-waarde heeft, ik een foutmelding krijg.

=SOM(B1-A1)/A1
Als A1 nul is dan blijft hoe dan ook delen door nul en daarom krijg je het resultaat #DEEL/0
En lezen heb ik ook geleerd anders had ik niet op deze vraag kunnen reageren.

Is er dan een andere formule om ALTIJD een waarde te krijgen bij zo'n procentuele vergelijking?
Want als het gisteren NUL was en vandaag VIJF, dan wil ik dat er 100% groei staat.
Als het gisteren NUL was en vandaag NUL, dan wil ik dat er 0% groei staat.

Alle andere waardes gaan goed en ik snap ook dat wanneer je iets door NUL deelt, dat het dan NUL wordt. Maar wellicht heb ik dan een andere functie nodig in deze formule?

Plaats even een voorbeeld bestandje want nu heb je het over een vergelijk met een vorig resultaat dat is iets anders dan een losse formule

=IF(A2=B2;0;IF(AND(A2=0;B2<>0);1;SUM(B2-A2)/A2))

Probeer het hier eens mee.

Alhoewel ik onderstaand een vreemde berekening vindt
Want als het gisteren NUL was en vandaag VIJF, dan wil ik dat er 100% groei staat.
Was het gisteren 0 en vandaag 20 dan is dit ook een groei van 100% ?
Maar wat als het gisteren 1 is en vandaag 5 dan is het een groei van 400 %
De groei is absoluut gezien veel kleiner maar het percentage is veel groter????????
Hoe kun je mij dit verklaren?

Van 1 naar 5 is inderdaad een andere groei. En van 0 naar 20 is inderdaad ook 100% groei, dus de genoemde VIJF geldt slechts ter illustratie, maar de NUL waarde in de eerste cel is wel belangrijk.
Alle waardes gaan goed, zolang er in de eerste cel geen NUL staat.
Vanaf NUL naar meer hoort altijd 100% te zijn en van NUL naar NUL hoort altijd 0% te zijn.

Kortom, de formule werkt zolang er geen NUL in de eerste cel staat. Delen door NUL = NUL, dat staat voorop. Dus zolang we door die NUL-waarde delen in de eerste cel blijft de uitkomst #DEEL/0!.
Misschien een andere functie in de formule gebruiken, maar ik kom niet verder.

Heb je de suggesties wel geprobeerd?

Code:
=IF(A2<>0;(B2-A2)/A2;MIN(1;B2-A2))

jimiri,

in de bijlage de oplossingen van cow18, VenA en popipipo aangebracht.

In je laatste reactie wek je de indruk alsof geen van de geboden oplossingen soulaas biedt.
Wil je svp per oplossing aangeven wat er niet zou kloppen?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan