Deel/0!

Status
Niet open voor verdere reacties.

schobbehond

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2008
Klein vraagje:

Mijn rapport laat de voglende melding zien: #Deel/0!

Dit klopt wel (ik deel dor 0 voor enkele records), maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik deze melding niet zie of dat deze wordt vervangen door bijv. een 0?

Bijvoorbaat dank!

Je kunt de melding met een IIf wel afvangen, of met de NZ functie:

IIf(Nz([Veld1];0) = 0, 0, [Veld2]/[Veld1])

Hiermee wordt een veldwaarde vervangen door het getal 0, anders een deling.

Michel

ik begrijp het niet goed!

waar vul ik dit in? In de query of het rapport of in een nieuw veld?
en wat vul ik precies in?

ik zal iets duidelijker zijn.
in mijn rapport wordt een getal berekend, "werkbare uren" delen door de "gewerkte uren"
echter soms is er niet gewerkt en wordt er dus gedeeld door nul.

dank voor je hulp tot dusver!

Ik heb een eventuele oplossing voor je probleem. Waarom draai je de formule niet gewoon om. ipv werkbare uren te delen door gewerkte uren deel je gewerkte uren door werkbare uren. Vermenigvuldig je dat met 100 dan heb je meteen het percentage gewerkte uren dat gewerkt had kunnen zijn. Ook als gewerkte uren nul is komt er dan gewoon nul te staan omdat 0/iets wel een geldige wiskundige formule is. Succes

De formule omkeren is inderdaad niet zo'n slecht idee, omdat je daarmee voorkomt dat je door een leeg veld deelt. Wat de formule dan doet op een leeg veld, is denk ik niet helemaal voorspelbaar; ik zou dus zowiezo een Nz check doen op het veld dat null (leeg) is.

De berekening die je maakt, moet in ieder geval in een voettekst komen te staan, waarbij het niet uitmaakt of dat ee detail voettekst is, of een rapportvoettekst. Je krijgt dan uiteraard wel verschillende uitkomsten.
In het veld waar de formule in staat, zet je de IIF.... formule, waarbij je dan uiteraard de juiste velden invult. Dan zou het volgens mij moeten werken.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan