Deel filteren uit tekst veld en plaatsen in nieuw veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrp4000

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2010
Hoe kan ik een deel uit een tekstveld filteren en dat gefilterd deel in een ander database veld wegschrijven? Bijvoorbeeld: in een tekstveld staat "...melding: 123456 .......". Ik wil het getal 123456 uit de tekst kopiëren en plaatsen in een veld met de naam "Nummer". Hoe kan ik dit in een query regelen zonder veel programmeerwerk in VBA? Eigenlijk het liefst zonder VBA.

De waarde 123456 staat niet op een vaste positie in de tekst maar kan variëren. Ik zou dus eerst mogen zoeken naar de tekst "melding:" en daarna vanaf positie x zes karakters eruit kopiëren en wegschrijven in database veld "Nummer", maar hoe doe ik dat?

B.v.d.

En is dat nummer altijd hetzelfde nummer?

Kan maar hoeft niet. Bij een nieuwe melding een nieuw nummer en bij een reactie op een melding is het hetzelfde nummer als de oorspronkelijke melding.

En dat is dan gelijk jammer voor jou, want daarmee heb je de deur naar een simpele oplossing zonder VBA helaas dichtgeslagen :)
De vraag is dus: ben je bereid om er een functie voor te maken?

Als dat de enigste mogelijkheid ben ik best bereid hier toe, naar ben hierin niet ervaren dus enige begeleiding is dan wel wenselijk.

Als dit

melding: 123456

overal in je tekstveld staat en het nummer is altijd 6 posities lang kan dat wel degelijk zonder VBA.
Vraag is dus, ziet je stukje tekst er altijd qua samenstelling zo uit?

Tardis

Tardis, ja klopt. De vraag aan jou is dan hoe dat dan moet?

Maak een query.
Baseer de query op je tabel met je tekstveld.
Voeg aan je query een veld toe met deze expressie

Mid(tekstje,Instr(tekstje,"melding") +9,6)

tekstje vervangen door de naam van jouw kolom.
Kan zijn dat je de komma's in de expressie door puntkomma's moet vervangen.
Sla de query op.
Draai de query en kijk of deze het gewenste resultaat geeft 9of de query de nummers uit je kolom stript).
Zo ja, bouw dan de query om naar een bijwerkquery om je nummer in je tabel te zetten.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan