deel inhoud veld selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
In een tabel tblBetalingen komen omschrijvingen voor (veld fldOmschrijving) waarin ook de verkorte naam van een medewerker voorkomt. Er kunnen meerdere betalingen voor eenzelfde medewerker in deze tabel staan. In een aparte tabel tblMedewerker heb ik de zelfde verkorte namen van die medewerkers staan (veld fldVerkort). De naam van zo'n medeweker is in beide gevallen op dezelfde wijze vermeld (althans daarmag in deze case van worden uitgegaan). Ik moet nu zien te achterhalen welk bedrag totaal per medewerker is betaald. Het betaalde bedrag staat in het veld fldBedrag.

Ik ben enorm geholpen als in een query op de tabel tblBetalingen in een apart veld de gevonden verkorte naam van de medewerker zal worden vermeld. Op één op andere wijze zal de tekst in het veld fldOmschrijving dus gescand moeten worden op de inhoud van de tabel tblMedewerker. Hoe krijg ik dat voor elkaar. De formule moet er rekening mee houden dat een persoon niet gevonden kan worden in welk geval als verkorte naam bijvoorbeeld Onbekend of gewoon een nullwaarde moet worden vermeld.

relaties

Je geeft me de indruk dat er geen enkele relatie ligt tussen beide tabellen.
Enkel een goede basis met correcte relatie geeft goede resultaten

Voor de totalen kies je in je query de knop met E (zoals de autosom in excel) deze groepeert of berekent.

Je kunt met de functie Instr() zoeken naar een specifieke string in het veld fldOmschrijving.
Maar het is inderdaad beter om gewoon een nette relatie tussen de tabellen te leggen

reactie

De enige relatie die er bestaat is dat er een grote kans bestaat dat de verkorte naam in de omschrijving voorkomt in de tabel met verkote namen. Een rechtstreekse koppeling bestaat er op dit moment niet.

Voortschrijdend inzich binnen de onderneming maakt het noodzakelijk nu de kosten per werknemer boven tafel te krijgen (voorheen vond men dat niet belangrijk). Om die koppeling alsnog tot stand te brengen moetenruwweg 25.000 records worden doorgenomen.

Waar ik inderdaad naar op zoek ben is een stukje programma dat gebruik maakt van de instr-mogelijkheid en dus van alle records nagaat of (gezien vanuit de tabel met verkorte namen) een naam voorkomt. Ik weet helaas weinig van VBA en zoek dus iets als:

- Van begin tot eind Betaling
--- Van begin tot eind Medewerker
----- Als Verkorte naam voorkomt in Betaling dan Verkorte naam; anders volgende Medewerker
--- Verkorte naam wordt Onbekend
- Volgende betaling

Als dit niet zou kunnen zoek ik een vrijwilliger die even een nette koppeling kan aanleggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan