• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Deel van een naam terug zoeken in een ander bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter HWV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HWV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Best,

Ik heb 2 sheets met elk N.A.W gegevens
Nu wil ik in de lijst "adressen 1" in kolom A aangeven of deze al bestaat in "adressen 2".
Maar dan ook als er maar een deel van de naam voorkomt.

bv
in "adressen 1" staat de naam Harry de nak fabriek
en in "adressen 2" staat Harry de nak
Dan zou er kolom A in sheet Adressen 1 aangegeven moeten worden of deze bestaat.

Ik hoop dat hier een formule voor is, ik heb zitten denken aan vind spec maar weet die niet te koppelen aan een ander bestand.

Alvast dank voor de hulp

Henk

Bijlagen

En waarom staat het woord fabriek in bij de naam als de persoon niet zo heet?

Wel een prachtige naam in ieder geval:p

Dat zeker ;)

Ik vraag me alleen af hoe men bij een dergelijke constructie in een cel waar een naam hoort te staan komt.

Dank voor de berichten.
Ik heb dit zomaar bedacht deze namen, om aan te geven dat er soms hele rare combinatie zijn in de namen.
Zo kom er een . achter een naam of niet

Ander voorbeeld dan

Handelsmij Jan Oskam B.V.
of
Handelsmij Jan Oskam

Firma Meeder
of
J.D. Meeder

Groet Henk

Beste,

ik heb het bestand bekeken, maar hij geef daar nog wel wat problemen.
Ik heb de namen even veranderd naar waar het zou moeten zijn.
Dan zie je dat er nee gezet wordt als hij wel bestaat, en Ja als hij niet bestaat.

Ik hoop dat het mogelijk is aangezien ze dit nu handmatig aan het vergelijken zijn.

Groet Henk

Bijlagen

Zet in ieder geval het bereik vast.
Code:
'Adressen 2'!D[COLOR=#ff0000]$[/COLOR]2:D[COLOR=#ff0000]$[/COLOR]31

Probeer deze eens in A2

Code:
=ALS(C2="";"";ALS(AANTAL.ALS('Adressen 2'!$D$2:$D$1000;"*"&'Adressen 1'!C2&"*")>0;"Ja";"Nee"))

Beste,

Dank weer voor alle berichten.
Ik heb deze namen reeks uitgebreid met 1 naam, en daar struikelt hij wel gelijk over.

Dennigan
en
Firma Dennigan

In de bijlage het bestand wat is aangevuld met deze naam

Henk

Bijlagen

Code:
=ALS(ISFOUT(ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(Tabel1[Name];C2));ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(C2;Tabel1[Name]))));"nee";"ja")

Ik gebruik daar Ctrl+F altijd voor....
Die zet exact voor mij op een rij waar het meteen staat en als ik op dat resultaat klik ga ik er meteen heen.
Het grote voordeel is dat je heel snel kunt zien of er meer resultaten zijn en je kiest dan degene die je wilt hebben.
Als er bijv nl nog een firma met Fresh in de naam staat, dan geeft ie ook "WAAR" aan (bij de laatste xlsx) maar je weet niet dat met die opzet er 2 zijn met "Fresh" in die naam.....
Met "Zoek" zie je dat meteen .... en kun je doorklikken .... en je kunt de rij copyen naar het andere werkblad...zodat de gegevens identiek zijn/geen typ variant hebben terwijl het om hetzelfde bedrijf gaat...
Degenen die meer ervaring met Excel hebben vinden nu wellicht ook daar een workaround op?
Gebruik-zoek-in-Excel.JPG

Ik heb het bestand van sylvester-ponte gebruikt om te kijken of deze doet wat ik er van verwacht.
Ik loop tegen het volgende aan, en misschien doe ik wat verkeerd maar daar kom ik dan wel achter.
Als ik meerdere namen gaat vergelijken, en dan simpele dan geef hij onwaar als het toch waar is.
Ik heb al gekeken wat er misschien veranderd moet worden in je VBA script maar dat gaat mij helaas niet lukken

Code:
    Option Compare Text

Function Aanwezig(Naam, Namen As Range) As Boolean
    tempNaam = "*" & Naam & "*"
    For Each n In Namen
        tempN = LCase(n)
        If Naam Like ("*" & tempN & "*") Or tempN Like tempNaam Then Aanwezig = True: Exit Function
    Next
End Function

Het bereik "vergelijk" is lang genoeg om de namen mee te nemen
Code:
='Adressen 2'!$D$2:$D$176

Als ik de formule van HSV probeer (kleine aanpassing moeten doen voor mijn bestand), dan geef hij over een ja terwijl dit niet het geval is:
Code:
=ALS(ISFOUT(ALS.FOUT(ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(Tabel1[Naam];C3));ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(C3;Adressen '2'!Tabel2[Naam]))));"nee";"ja")
Groet Henk

Laatst bewerkt:
Sylvester,

Daar had ik i.d.d. niet aan gedacht.
Als dit op te lossen is erg graag.
Alvast bedankt voor je inzet

Henk

In je voorbeeldbestand geeft het niet alleen ja.
Zie bijlage.

Bijlagen

Dank voor de bijdrage.
Ik ga deze allebei toepassen op mijn originele bestand, en kijken wat de uitkomst is

Mochten er toch nog vragen ontstaan, dan zal ik mij zeker weer melden.
Top dat jullie elke keer weer met een oplossing komen voor alle vragen hier.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan