Deel van het moederbord krijgt geen voeding meer (?) USB-poorten deels buiten werking

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuks6

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2008
Hallo,

Ik zet net mijn PC aan (vanuit slaapstand) en merk op dat mijn toetsenbord en muis het niet meer doen. Na wat pogingen van herstarten, kabels opnieuw aansluiten e.d. kom ik erachter dat een deel van de USB-poorten aan de achterzijde van mijn PC niet meer werkt. Ik heb gelukkig mijn toetsenbord werkende kunnen krijgen door hem op een andere USB-poort aan te sluiten.

Ik mis nu echter wel vier USB 3.0-poorten! Wat kan er gebeurd zijn? Ik heb niets geks gedaan met de USB-poorten, PC o.i.d.
Wat hardware betreft ben ik een groentje, dus graag zo dummievriendelijk mogelijk verwoorden. :thumb:

Alvast bedankt en fijne kerst- en feestdagen!

Tom

Verklaring vakjes:
Rood: doet het niet meer sinds zojuist
Groen: doet het wel (gelukkig bied deze een noodoplossing)
pcbackside.jpg

Laatst bewerkt:
Ben ik weer. Na een tip van een vriend is het probleem opgelost.

Probleem:
Vier USB-poorten werkten niet meer

Oorzaak:
Waarschijnlijk een (korte) kortsluiting van ofwel muis of toetsenbord.

Oplossing:
- PC uitschakelen
- Voedingschakelaar op 0 zetten
- Voedingkabel uit voeding halen
- Voeding 5 minuten laten ontladen
- Kijken of poorten weer werken

Resultaat:
Poorten werken weer naar behoren.

Mods, dit mag op slot.

Groeten,

Tom

Ah...al opgelost...hardstikke mooi...

Ik weet niet wat precies je vraag is maar als je moederbord het niet doorgeeft kan er een breuklijn lopen en dat is lastig te repareren...zeker niet voor een leek.
Haal eerst de stroom er eens af.
Als ie t nog niet doet download microsoft fixit eens.

verder evt.:
Plug jij regelmatig in en uit op die poorten?
Welk besturingsysteem [windows??] gebruik je, heb je de nieuwste updates erop?
Heb je al gekeken of ze in apparaatbeheer staan/
Evt. usb 3 drivers opnieuw geinstalleerd? [wel als administrator]
heb je per ongeluk het bios gereset oid zodat usb uitstaat?

Laatst bewerkt:
Heb je al gekeken of ze in apparaatbeheer staan/
Evt. usb 3 drivers opnieuw geinstalleerd? [wel als administrator]
heb je per ongeluk het bios gereset oid zodat usb uitstaat?

Zonder chipset drivers (moederbord drivers) doen ze het vaak niet allemaal. Dit moet je kunnen zien in Apparaat beheer want dan heb je uitroeptekens bij USB poorten staan. Van de Bios dat is ook een goede tip, is jou systeemtijd nog wel goed of staat de klok opeens jaren achter? Dan is het Bios batterijtje gewoon leeg. De extra USB poorten (mogelijk deze) hebben een kabeltje en een stekkertje op het moederbord. Zo een stekkertje kan zich gemakkelijk loswerken. Kijk dus of het niet scheef zit. De voeding heeft hier niets mee van doen want die voorziet het hele moederbord van spanning als die stekker goed zit en je "kortgesloten apparaten" doen het weer. Dan ligt het daar dus ook niet aan.

Nee, een slotje op het topic moeten we zelf verdienen door te gaan overdrijven. Wel kan je de vraag als Opgelost markeren. Dit onderwerp verdwijnt dan naar de achtergrond maar er zou in principe nog iemand op kunnen reageren, tot het een oud topic is natuurlijk. Erg oude topics zijn alleen nog in het archief te zien. Bovendien: wanneer iemand geen actie onderneemt om de vraag als Opgelost te afvinken, dan wordt de vragensteller met een geautomatiseerd bericht van Helpmij.nl aan deze mogelijkheid herinnert. Het komt dus altijd goed. Ik ben trouwens zelf geen (semi)moderator maar geef die informatie even door. Fijne vakantie. Alfred

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan