• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

deel vergelijken met waarde via verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tweety1

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Ik ben opzoek na een formule die 2 cellen met elkaar vergelijkt.
Cel 1 bevat tekens met 10 posities waarvan ik de laatste 2 posities (alleen de tekst varianten) wil vergelijken met een de uitkomst wat via verticaal zoek te vinden is.
De uitkomst moet zijn als de overeenkomst niet gevonden is dan de tekst Fout weergeven.

voorbeeld:

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Formule voor G2:
Code:
=ALS(OF(C2="";ISGETAL(WAARDE(RECHTS(A2;2))));"";ALS(RECHTS(A2;2)<>VERT.ZOEKEN(C2;Tabel1;2;ONWAAR);"Fout";""))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zien er alle twee goed uit.
Allen zou ik het volgende nog graag willen wijzigen
Bij de formule van Roncancio zou ik graag de cel leeg willen hebben als er nog niks is ingevuld bij kolom A.
Bij de formule van Plonske is de uitkomst leeg indien de laatste 2 posities helemaal niet voorkomen. Deze zouden dan ook als fout gemarkeerd moeten zijn

Nee dat mag niet.
Gaat er meer om als ik ts veranderd tt dat dit als fout wordt weergeven.

Bijna helemaal goed. Kolom C wordt eerder gevuld met gegevens. De kolom met de formule moet de uitkomst nog leeg zijn. Zodra kolom A gevuld is dan pas de fouten weergeven

Is helemaal goed. Is het ook nog mogelijk om via een voorwaardelijk opmaak te gebruiken?

Laatst bewerkt:
Optie had ik ook al bedacht. Alleen zou ik het zonder een hulp kolom willen hebben.

Dan zal je de formule van @plongske iets moeten aanpassen zodat deze ipv "" of "fout" een 0 of 1 weergeeft. Dan kan je deze bijna direct in jouw VO opnemen. (even de tabel uit VERT.ZOEKEN() halen en deze wijzigen in $I$2:$J$11 oid.

PHP:
=ALS(ISLEEG(A5);0;ALS.FOUT(ALS(VERT.ZOEKEN($C5;$I$1:$J$11;2;0)=ALS(ISGETAL(LINKS($A5;1)*1);ALS(ISGETAL(RECHTS($A5;2)*1);0;RECHTS($A5;2));0);0;1);0))
werkt in A5.

Laatst bewerkt:
Ik loop eigenlijk nog tegen het volgende aan.
Kolom A kan ook eindigen op T1 t/m T9. Deze moeten dan vergeleken worden met Toets schriftelijk (TS) (T1 t/m T9 is gelijk aan TS) ik heb het al geprobeerd toe te voegen aan de tabel maar dat werkt niet. Is dit mogelijk of niet?

Kan je een nieuw bestandje plaatsen hoe de nieuwe codes eruitzien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan