• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Deel woord gebruiken om waaarde te zoeken in zelfde kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiene91

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2017
Hallo,

Ik ben in een overzichtje bezig om het geheel te automatiseren. Nu kom ik op 1 punt er niet uit.
In tabblad Rollling in range F3:Q3 heb ik staan jan17, feb17 etc. t/m dec17
In een tabblad Kostprijs moet ik op basis van cel B24 waarin staat "Januari t/m December 2017" (rode cel) de waarde zoeken die hoort bij de 12 maands voortschrijdende kosten.

Het is dus de bedoeling dat ik in cel C25/26/27, als er t/m oktober staat in B24, de waarde in cel O42/43/44 uit het tabblad Rolling vind.
Ik dacht er zelf aan, maar ik kan die formule niet voor elkaar krijgen, om het volgende te doen:

Als de eerste 3 letters van de tweede maand van cel B24 (in dit geval in de rode cel "December") gelijk zijn aan de eerste 3 letters in de range F3:Q3 in Rolling pak dan de waarde in dezelfde kolom in tabblad Rolling in rij 42/43/44 (weergegeven onder elkaar in het gele vak cel C25/26/27)
Iedere maand wijzigt cel B24 als er een nieuw overzicht geproduceerd wordt naar "Januari t/m maand + jaartal"

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik heb stap voor stap een formule samengesteld.
1) Zoek waar de tweede maand naam begint:
Code:
=VIND.ALLES("t/m";B24)
2) Knip de eerste drie letters van de tweede maand en de laatste twee getallen van het jaar:
Code:
DEEL(B24;VIND.ALLES("t/m";B24)+4;3)&RECHTS(B24;2)
3) Bepaal de kolom waar deze aanduiding staat:
Code:
=VERGELIJKEN(DEEL(B24;VIND.ALLES("t/m";B24)+4;3)&RECHTS(B24;2);Rolling!F3:Q3;0)
4) Zoek de waarde in regel 42
Code:
=INDEX(Rolling!F42:Q42;1;VERGELIJKEN(DEEL(B24;VIND.ALLES("t/m";B24)+4;3)&RECHTS(B24;2);Rolling!F3:Q3;0))
5) Zet bij alle cel verwijzingen $$ om deze vast te houden bij kopiëren, behalve voor regel 42
Code:
=INDEX(Rolling!F42:Q42;1;VERGELIJKEN(DEEL($B$24;VIND.ALLES("t/m";$B$24)+4;3)&RECHTS($B$24;2);Rolling!$F$3:$Q$3;0))
6) Kopieer de functie naar de twee andere cellen eronder.

Succes

Ik vermoed dat een betere struktuur van je werkblad veel hoofdbrekens voorkomt.

Super. Werkt heel mooi.
Bedankt ook voor het stap voor stap uitwerken zodat ik snap wat er precies gaande is in de formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan