Default input (textbox) vervangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

AdOudenhuysen

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2012
Sorry voor mijn onkunde. Ik ben beginnend om VB te kunnen gebruiken. Vele jaren geleden heb ik er nog wel mee gewerkt (DOS ). Nu weer opgepikt en meteen in Visual Basic 2010 Express gedoken. Moet weer veel leren.
Ik zoek een oplossing om een textbox te overschrijven (invullen).
Ik heb een default getal (of text) in een textbox “offset”.
Ik heb een drukknop. Deze alleen gedaan om het programma (Sub) te laten lopen.
Als ik niets invul dan rekent het programma met de default waarde.
Maar hoe kan ik automatisch laten stoppen om een ander getal in te vullen, zodat daarmee verder gerekend wordt?
Of moet ik het anders aanpakken?

Ik heb het stukje hier vereenvoudigd.

Code:
Public Class Form1

Private Sub btn1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btn1.Click

Dim o As Double

offset.Text = 250

'hier stoppen om input te vervangen of niet

o = offset.Text

‘verdere berekeningen

End Sub
End Class

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je ook kunt doen is die standaard van 250 pas gebruiken als de tekstbox leeg is.
Is hij wel gevuld dan gebruik je de waarde uit de tekstbox. Op deze manier hoef je onderweg helemaal niet te stoppen.
Zoiets dus:

Code:
Public Class Form1
    Private Sub btn1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btn1.Click
        Dim o As Double

o = offset.Text
        If o = 0 Then
            o = 250
        End If

‘verdere berekeningen

End Sub
End Class

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie.
Het werkt wel, maar ik zie graag dat de waarde van 250 bij het starten al zichtbaar is en met de button de berekening met o verder kan maken. Ik wil dus herinnerd worden dat de invulling 250 was, en dit ook kunnen veranderen en de button gebruiken voor verdere berekening met de nieuwe waarde. Ik wil het ook toepassen met meerdere cijfers en dan een of enkele getallen veranderen (bijv. 250.32) en dan weer rekenen.
Ik ben al aan het proberen geweest de IF loop te beginnen met o=250
If o = 250 Then
o = 250
End If

Maar dit lukt nog niet. Ik voel me echt stuntelig.

Ik zie dat de code in een slider-window geplaatst kan worden.
Waar kan ik vinden hoe dat moet?

Default waarde is geen eigenschap van een textbox. Wat je wel kunt doen is kijken in Form1.InitializeComponent (Form1 vervang je uiteraard door de naam van de formulier)
Daar worden de objecten geïnitialiseerd en kun je bij de eigenschappen van de textbox offset deze met alvast van een waarde voorzien met
offset.text = 250

In plaats van een textbox zou je inderdaad ook een slider kunnen gebruiker met 250 als beginwaarde maar dan ben je wel aan een maximum en een minimum gebonden, hoewel je deze zelf op kunt geven.
Deze zit volgens mij ook niet in de standaard objectenset (Toolbox)

NB.
Ik heb Visual Studio 2010

"Maar dit lukt nog niet. Ik voel me echt stuntelig. "
Zo zat ik in het begin ook. Ik kwam uit een traditionele 3GL omgeving op mainframes.
Gewoon mee werken en inderdaad vragen stellen, daar is een forum voor :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan