defender naast panda firewall

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonmagielse

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2001
Ik vraag mij af of windows defender wat standaard in vista zit eigenlijk is een firewall of een spyware programma, en misschien dom maar wat is het verschil tussen spyware en z.g firewall? En kunnen die naast elkaar werken? Ik heb dus in vista Defender en daarnaast panda antivirus+firewall 2007 en is het mogelijk om ze beiden te laten werken?

alvast dank voor uw antwoord.

Ton Magielse.

Dit is wat Microsoft er over verteld.

Even kort, verdediging op je PC:

1. een firewall (nooit twee)

2. een antivirus programma (nooit twee)

3. een (of meerdere) anti-spyware, anti-adwareprogramma('s)

Om met de deur in huis te vallen, ze kunnen prima naast elkaar werken.
Een firewall controleert het inkomende en uitgaande verkeer, bv of iemand in jou pc probeert in te breken.
Windows Defender is een anti-spyware programma, en dat controleert dus specifiek op spyware.

Op de MS-site mooie praatjes voor Windows Defender en ik vind het ook zeker een vrij goed programma, maar het hoort gewoon tot de anti-spywareprogramma's.

Windows Defender heeft een scanner, dus om te scannen op spyware ( en een paar andere malware'etjes ) en heeft ook realtime protecion aan boord, dat wil zeggen dat Windows Defender ook actief is als je niet scant, het beschermt je tegen spyware.

Je moet het verschil zien tussen een programma wat alleen preventief werkt of beide.

Voorbeelden van anti-spywareprogramma's die alleen preventief werken:

- SpywareBlaster
- SpywareGuard

Voorbeelden van anti-spywareprogramma's die beide bieden:

- Spybot Search & Destroy, met de TeaTimer-functie aan
- Ad-Aware, alleen in de betaalde versie met Ad-Watch
- AVG Anti-Spyware, in de gratis versie alleen de scanner

En zoals gezegd, een firewall controleert niet zozeer je bestanden maar het inkomende en uitgaande internetverkeer.
Een anti-virusprogramma is een anti-spywareprogramma maar dan virussen.

En de termen:

Malware = malicious software = virussen + spyware + adware + trojans en alle andere rotzooi bij elkaar
Spyware = letterlijk spionage software, kleine extraatjes of programmaatjes meestal
Adware = letterlijk genomen '' advertentie-software '' maar met adware ga je dus meestal akkoord als je een programma ( bijv. een P2P downloadprogramma ) installeert.

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat wat is.:thumb: :D

Ik heb dus in vista Defender en daarnaast panda antivirus+firewall 2007 en is het mogelijk om ze beiden te laten werken?
En...toch even terug naar de vraag: ja, die kun je rustig naast elkaar laten werken. Maar als je hierboven naar het overzicht van Michael4446 kijkt: het is erg verstandig om in de anti-spyware sfeer wat meer programma's te installeren. Jammer genoeg is het nog steeds zo, dat het ene programma wat van het één vindt en een ander programma wat meer van het ander. :confused:

Puur als voorbeeld mijn lijstje:

Windows Firewall (nooit een andere firewall erbij).

Alwil avst! antivirus met bescherming aan de poort op medium (nooit een andere antivirusscanner erbij).

Windows Defender.
Winpatrol Pro.
Spywareblaster.
Spybot Search & Destroy in Advanced mode, met Teatimer ingeschakeld.

En eigenlijk hoort hier bij; Preventie van gegevensuitvoer (DEP) in XP ingeschakeld voor kritieke Windowsprogramma's en -services, maar dit is geen antimalwarescanner!

@Boeing, Mooie bescherming gemaakt!:thumb:

Ik houd ook van WinPatrol, klein maar fijn programmaatje met handige functies!:)

Winpatrol wordt onderschat. Op 24-11-2006 liep ik in het Messengers en chatprogramma's een infectie op. Uiteindelijk bleek Winpatrol de rots in de branding: hij staat zonder mijn toestemming geen wijzigingen in essentiele registersleutels toe. Teatimer waarschuwde ook wel, maar onbeheersbaar toen. De venstertjes vlogen over mijn hele beeldscherm en rolden weer weg. Winpatrol bleef, zodat ik Nee kon blijven zeggen. :D (En voor een goed begrip: de freeware-versie doet dat ook.)

Ja, en Winpatrol vreet geen geheugen of andere computeronderdelen dus een klein, licht maar erg handig programmaatje.:thumb:

defender naast panda fierwall

Boeing, michael, en ton

Hartelijk dank voor jullie uitleg , het is me nu duidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt.

Ton Magielse.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan