defragmenteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Sinds 14 dagen heb ik een nieuwe computer met XP erop. Vandaag het defragmenteren eens even uitgeprobeerd, en ik vind het allemaal maar vreemd.

Ik kreeg de melding dat het niet nodig was om de partitie D: te defragmenteren, maar toch maar even gedaan om eens te kijken hoe dat gaat in XP. De partitie is 80 GB, en is voor 90% leeg.

Hij geeft keurig aan "verplaatsen van map xxx" en ook dat ie op 12% zit. Maar na 20 minuten zit 'ie nog steeds diezelfde map te verplaatsen en zit ook nog op 12%. Ik hoor ook vrij weinig HD-aktiviteit en zie ook geen brandend HD-lampje. Ik heb dus maar op "stop" geklikt. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Want zeker als het niet nodig is, dat ik defragmenteer, moet 'ie er toch wel heel snel mee klaar zijn, omdat er nauwelijks iets de defragmenteren valt?

Kan best hoor.....
Defragmenteren moet je ook in veilige modus doen!

Geplaatst door skelle
hmm, al es eens getest op fouten op je HD?

Hmm.. een PC die 14 dagen oud is en dan reeds fouten op HD??. Zou kunnen natuurlijk. maar dan is het return to verkoper.:)

@ jimmy, Je HD altijd defragmenteren in veilige modus. En waarom na 14 dagen?

Met name de eerste keer dat je de schijf defragmenteert kan het oeverloos lang duren. Is normaal. Gewoon naar bed gaan en laat die pc maar defragmenteren.

vanzwam, het was ook helemaal niet nodig hoor om te defragmenteren. Gewoon even een beetje rondkijken in XP, en ik wilde dat defragmenteren ook even zien.

Dat de eerste keer defragmenteren langer duurt is nieuw voor mij, maar dat zal best waar zijn.

Kunnen jullie me nog even vertellen hoe ik in de veilige modus kom, en hoe ik het programma dan benader? Misschien domme vraag, maar XP is echt helemaal nieuw voor me (van windows 98 weet ik alles! :D )

Stel dat ik mijn hd toch even op fouten wil controleren, hoe kan ik dat het beste doen, en is dat een langdurige toestand?

Dank voor de reakties en het meedenken!

p.s zou het kunnen dat een nieuwe HD soms ook wat traag is? Ik vind het opmerkelijk, dat als ik met total-commander de totale gebruikte ruimte van een CD wil weten (inclusief heel veel subdirs) ik in één seconde het antwoord krijg, en als ik precies hetzelfde doe op mij HD (exact dezelfde inhoud als op de CD) dan duurt het 15 seconden voor ie het heeft uitgerekend........dat is toch wat vreemd? Het copieren en zo gaat supersnel, maar ik heb soms het idee, dat de zaken op mijn HD wat moeilijk te vinden zijn, o.a. door total commander...

In veilige modus kom je : start PC op, en tikketikketik op je F8 toets. De benadering van je defrag, is het zellfde als in normale modus.

Goeie tips allemaal!!
Probleem lijkt opgelost. De partitie op fouten gecontroleerd, en er is niks aan de hand. Vervolgens gedefragmenteerd, in veilige modus, en dat loopt nu als een trein. 't Is een kwestie van een paar minuten. Wat nu de reden is geweest dat íe vastliep in een eerder stadium, zal ik wel nooit te weten komen....

Ik zie trouwens ook een melding tijdens het defragmenteren, dat er iets wordt gecomprimeerd. Heeft dat te maken met het NTSF systeem? Tot nu toe heb ik begrepen dat het een slimme vervanger is voor de FAT. Het viel me ook al op in de prullenbak dat alle bestanden een grootte hebben die een veelvoud is van 4. Heeft dat er ook mee te maken? Weet iemand een link op het internet om iets meer te lezen over NTSF? Liefst een beetje in begrijpelijke taal.

Verder wil ik zo graag nog weten waarom defragmenteren in veilige modus beter is. Snelheid? Of is het ook echt veiliger?

Tot nu toe bedankt iedereen voor het meedenken en de perfecte hulp!

aan l. slaats: natuurlijk ga ik in de toekomst alleen defragmenteren als dat ook echt nodig is. Maar nu wilde ik alleen even kijken of, en hoe het werkt.

gewoon met een goed defragmenteer programma werken zoals diskeeper of perfect disk,kan je gewoon door werken

Vraagje

Beste collega's

Ik heb geen verstand van XP home, werk met 2000 Pro en XP pro.

Defragmenteren kan ik alleen als administrator, maar ben er nog nooit voor naar veilige modus gegaan.

Dat defrag gaan hangen gaat volgens mij alleen op bij 98. Die start telkens op nieuw als er schijfactiviteit is geweest.

Sinds 2000 is dat opgelost, die meldt als een programma zelf de schijf wil benaderen. En heeft er daarom geen last van.

Eric.

P.S. Vraag is dus slaat dat van die veilige modus op XP-Home

Geplaatst door jimmy
aan l. slaats: natuurlijk ga ik in de toekomst alleen defragmenteren als dat ook echt nodig is. Maar nu wilde ik alleen even kijken of, en hoe het werkt.

Geen probleem hoor :)
Wat ik wilde aangeven was dat analyseren maar een paar seconden duurt. Hierna geeft het defragmentatieprogramma aan of het nodig is om te defragmenteren.

ach persoonlijk vind ik defragmenteren altijd een nutteloze bezigheid en een overgewaardeerde functie binnen een besturingssysteem....
.
op de systemen van vandaag de dag zal een "nette" harde schijf net een paar nano seconden verbetering brengen in de performance van de drive helemaal als je al ntfs draait is de verbetering te verwaarlozen. tegen de tijd dat het daadwerkelijk echt seconden gaat schelen is je machine reeds toe aan een herinstallatie vanwege andere meuk die er op je machine genesteld is.
De laatste keer dat ik gedefragmenteerd heb is denk ik al weer zo'n 5 jaar terug

De traagheid van een machine komt eerder door zooi die niet correct word verwijderd door de gebruiker of de deinstaller en processen die op de machine blijven draaien die nergens goed voor zijn
en daar helpt het rangschikken van je harde schijf niet tegen de bestanden blijven gewoon bestaan en de processen blijven gewoon lopen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan