• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Delen van cellen extraheren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefaan81

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
6
Hallo

Ik zou graag delen van cellen willen kopieren naar andere cellen

situatieschets (1e kolom zijn mijn gegevens - 2e en 3e kolom mijn beoogde eindresultaat)

Code:
Bord T 2000 Typ 3 EG 700x200mm met tekst rappel		                                     700 200
Bord T 2000 Typ 3 EG 700x200mm met tekst herhaling		                           700	200
Bord T 2000 Typ 3 klasse 2 900x500mm met tekst fietsers hier stoppen▓		900 500
Bord T 2000 Typ 3 klasse 2 900x400mm met tekst opgelet fietsers !		     900 400

De afmetingen moeten dus in aparte kolommen terecht komen. De functie "tekst naar kolommen" is geen optie aangezien de file meer dan 7000 rijen bevat waarbij de afmetingen telkens op een andere plaats binnen de cel voorkomen. Mijn enige houvast is het feit dat de afmetingen telkens op dezelfde manier in de cellen geregistreerd zijn, nl. ???x???mm. Hoe kan ik deze gegevens automatisch kopieren naar andere kolommen?
 
In B1 =DEEL(A1;VIND.SPEC("???x???mm";A1);VIND.SPEC("x???mm";A1;1)-VIND.SPEC("???x???mm";A1))
en in C1 =DEEL(A1;VIND.SPEC("x???mm";A1)+1;VIND.SPEC("x???mm";A1;1)-VIND.SPEC("???x???mm";A1))

Mogelijk probleem is als je ook combinaties hebt zoals 50x500 en 900x1900.
Dan werken bovenstaande formules niet.
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend door PC problemen bijna niet op het forum geweest, maar hier is nog eens een mooie oplossing :eek: ;)

Stefaan, Withaar, anderen

zie bijlage

Formules zijn gemaakt voor de eerste opgave, en dan doorgevoerd naar beneden.

Formules in kolom D zijn matrixformules. Ze moeten afgesloten worden met Ctrl-Shift-Enter, en niet met Enter.

Wigi
 

Bijlagen

  • Afmetingen.zip
    2 KB · Weergaven: 28
1000x bedankt voor jouw oplossing, Wigi

Alles werkt perfect maar zou je me ter volledigheid misschien kunnen uitleggen wat de bedoeling is van die kolom D?
{=MAX(ALS(ISGETAL(DEEL($A7;B7-RIJ($A$1:$A$6);RIJ($A$1:$A$6))+0);RIJ($A$1:$A$6));0)}

Vooral de rol van die "RIJ-functie" binnen de formule begrijp ik volkomen niet.
 
Vooral de rol van die "RIJ-functie" binnen de formule begrijp ik volkomen niet.

De rij uit $A$1:$A$6 is eerst 1, dan 2, dan 3, dan 4, dan 5 en dan 6. Al deze mogelijkheden worden na mekaar uitgevoerd door de formule. (matrixformule). Doe de formule maar eens stap voor stap met Formules Controleren "Formula auditing" (ben de Nederlandse naam vergeten).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan