• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

delen van kolommen opzoeken en gebruiken voor berekeningen

• Onderwerp starter Onderwerp starter bobb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bobb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 okt 2008
Hallo

ik ben op zoek naar een methode om gegevens die in een tabel weergegeven worden op te splitsen in delen en hiermee berekeningen uitte voeren.
Het gaat om loggegevens uit een extern programma die ingevoerd worden in Excel.

In de meest linkse kolom staat in dit geval de tijd waarop iedere meting plaatsvond.
In de kolommen ernaast staan de gemeten waardes voor dat tijdstip.
Met al deze gegevens wil ik berekeningen doen, bijvoorbeeld de gemiddelde waarde uitrekenen. Deze gemiddelde waarde wil ik echter opsplitsen in de gemiddelde waarde overdag van periode (dag) 1, de gemiddelde waarde van periode (nacht) 2, de gemiddelde waarde van periode (dag) 3, enz.
Ik kijk nu zelf in de tijd-kolom wanneer iedere periode begon en eindigde, maar het zou erg gemakkelijk zijn wanneer dit door Excel automatisch gedaan zou kunnen worden als ik zelf aangeef wat het begin van de dag en de nacht is.

Is hier een manier voor en zo ja, hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Ik heb achter de tijdkolom een kolom ingevoegd met daarin de waarde van dat tijdstip, dag of nacht. Dit helpt enigszins bij het handmatig splitsen. Kan ik hier iets mee?
Even in tekstvorm een formule die ik zelf zou kunnen bedenken:
“Reken het gemiddelde uit van alle waardes in kolom x vanaf rij 1 tot de rij waarbij de waarde in kolom B verandert (van dag naar nacht of nacht naar dag)”
“Reken het gemiddelde uit van alle waardes in kolom x vanaf de eerstvolgende rij tot de rij waarbij de waarde in kolom B weer verandert”

Maar hoe zou je dit in formulevorm kunnen gieten? Of is er een andere manier?
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Alvast heel erg bedankt

Ik heb achter de tijdkolom een kolom ingevoegd met daarin de waarde van dat tijdstip, dag of nacht. Dit helpt enigszins bij het handmatig splitsen. Kan ik hier iets mee?

Vooral dit is goed gedaan! Je kan het gebruiken in verdere berekeningen / draaitabellen.

Maar hoe zou je dit in formulevorm kunnen gieten? Of is er een andere manier?

Ja, er is een andere manier. Probeer eens een draaitabel uit. Waar je die vindt, hangt af van de versie van Excel die je hebt. Als je niet de meest recente (2007) versie hebt, staat die bij Data.

Probeer dit eens uit, mocht je draaitabellen nog niet kennen.

Je hoeft daardoor geen enkele functie meer zelf te schrijven.

Bij vragen weet je ons wel weer te vinden :thumb:

Wigi

Hallo

bedankt Wigi!

Ik heb nog nooit gewerkt met draaitabellen en ik moet eerlijk bekennen dat hetgeen de helpfunctie erover schrijft een beetje abracadabra voor me is :o

Ik heb een klein, gestript voorbeeldbestand ingevoegd.
In kolom A staat het tijdstip van de meting.
In kolom B heb ik zelf ingevoegd of het ten tijde van de meting 'DAG' of 'NACHT' was. (In deze tabel met de hand maar normaal gesproken met een ALS-formule)
In de overige kolommen staan de gemeten waardes voor alle sensoren op dat tijdstip.

In werkelijkheid zal de tabel uiteraard veel langer zijn en mogelijk weer overgaan in 'DAG' en weer een keer in 'NACHT', misschien wel meerdere keren, afhankelijk van het interval waartussen de gegevens gedownload worden.

Het is de bedoeling om per dag en per nacht weer te geven wat voor iedere sensor:
- de hoogst gemeten waarde was, inclusief tijdstip
- de laagst geeten waarde was, inclusief tijdstip
- de gemiddelde gemeten waarde was
- de som van de gemeten waarden is (niet voor allemaal)
En dat dan voor iedere dag en nacht apart. De gegevens van de eerste 'DAG' mogen dus niet samengevoegd worden met de gegevens van de tweede 'DAG'

Misschien lukt het me wel zelf om in kolom B al weer te geven of het 'DAG 1' of 'DAG 2' is enz. maar dat is me nu nog niet gelukt.

Als ik een extra duwtje in de goede richting zou kunnen krijgen wat betreft de draaitabel, zou ik dat erg waarderen.

groeten Bobb

Bijlagen

Bob,

Ik heb jouw bestandje even opgepakt en er een draaitabel aan toegevoegd.
Voor de leesbaarheid heb ik de kolom DATE opgesplitst in DAG en TIJD.

Je kan via 'veldinstellingen' de SOM, MAX, MIN en GEMIDDELDE instellen.

Succes

Wim

Bijlagen

Hallo Wim

bedankt voor je moeite!

Ik zie in de draaitabel inderdaad wel een aantal dingen waar ik wat aan heb, maar van het hoe en wat begrijp ik helaas nog bitter weinig. Ik denk dat ik me eerst goed zal moeten verdiepen in de theorie over draaitabellen en bij het begin zal moeten beginnen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik hetzelfde zou kunnen produceren of hoe ik aanpassingen kan maken.

In ieder geval bedankt tot zover!
Verdere adviezen zijn uiteraard nog erg welkom!

groeten

Hallo Wim

bedankt voor je moeite!

Ik zie in de draaitabel inderdaad wel een aantal dingen waar ik wat aan heb, maar van het hoe en wat begrijp ik helaas nog bitter weinig. Ik denk dat ik me eerst goed zal moeten verdiepen in de theorie over draaitabellen en bij het begin zal moeten beginnen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik hetzelfde zou kunnen produceren of hoe ik aanpassingen kan maken.

In ieder geval bedankt tot zover!
Verdere adviezen zijn uiteraard nog erg welkom!

groeten

Bobb,

Zet in ieder geval deze post even op opgelost.
Als verder nog vragen hebt maak dan een nieuwe aan.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan