dell dimension 9150, onmogenlijk geval?

Status
Niet open voor verdere reacties.

headlight

Banned
Lid geworden
27 mrt 2013
ik heb een dell dimension en zou hier graag een iets krachtiger systeempje van maken, liefst met een dualcore.

ik heb nu:

pentium 4 single core met ht @ 3ghz (geen idee welk type exact, socket 775)
2gb ddr2 geheugen (max moet 4gb zijn, maar dimm slot 3 doet lastig, red me wel met 2 en anders een swap file)
160gb sata hdd
creative soundblaster 24bit soundcard
radeon 3450 gpu (door mij geplaats als vervanger voor x300 se hm)
sata dvd combo ( en een niet aangesloten ide dvd combo :cool: )
cardreader

ik hoor mensen dat ze er een dual core in kregen, maar hoe kan dit? dit oudere moederbord is door dell zo gemaakt dat er vrij weinig support is; ik heb alle dual cores die ik kon vinden al getest (5 verschillende pentiums en 2 celeron duals)

wat zou er verder te upgraden zijn?

Welke processor je r in wilt doen hangt af van 2 dingen, ondersteund je moederbord de processor en hoe lijkt het met je BIOS, herkent deze de nwe processor wel?
Ik zou eerst es kijken welk moederbord je exact hebt, dan kijken voor processor-ondersteuning, en als laatste kijken of er een nwe BIOS voor jouw bord is.
Let wel, BIOS-flashen is niet zonder risico!!

Succes

het moederbord is geloof ik een door foxcom gebouwd btx en google komt met dit: DELL Dimension XPS400 DXP051 9150 9100 MotherBoard FJ030 0FJ030 CN-0FJ030

de chipset is de intel 945, deze ondersteund in elk geval geen core2 duo.

ik vermoed inderdaad de bios als schuldige maar ik heb geen update gevonden die meer support bied.
ook ben ik geen fan van flashen.

Je kan ook op de supportsite van Dell je TAG nummer ingeven, dan heb je echt alle info over dat systeem incl. de uitbreidingsmogelijkheden.
Verder ben ik het eens met headlight mbt je cpu.
Zelf zou ik het upgraden van dat systeem niet waard vinden

oke, ik zal dat tag nummer ingeven.

wat zijn de beste manieren om windows 7 lichter te maken? ik heb aero en themas al uitgezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om het systeem zo licht mogelijk te maken moet je een andere ondersteunings systeem gebruiken. ik raad je aan om Ubuntu of debian te nemen. die gebruiken super weinig resources.. maar als je vast staat met windows dan raad ik je XP aan.

"dan raad ik je XP aan"

Maar.... dan zit hij over een paar maanden zonder ondersteuning van Windows.

XP bestaat nu al zo lang dat elk probleem al een keer naar boven is gekomen. dus als er een probleem is kan hij gewoon op internet zoeken.
en verder is er niks ergs aan dat windows geen XP meer ondersteunt. ik draai zelf namelijk nog prima MSDOS 3.1, zonder enige problemen.

ik ben niet afhankelijk van windows, maar ik wil geen verlopen OS draaien.

ubuntu zou inderdaad kunnen, maar ik ben heel erg fan van winamp, en ik krijg wine nog niet zover dat winamp stabiel draait, maar mischien dat het nog wat word.

xmss is een programma gemaakt voor linux systemen. xmss is gemaakt zodat winamp gebruikers toch nog een soort winamp hebben op hun linux systeem.

ja die ken ik, maar voldeed toch niet helemaal aan mijn eisen/verwachtingen.

en sorry mijn verwachtingen zijn erg hoog

ik heb even voor u op google gezocht en ik vond uit dat het meerdere mensen gelukt is om winamp op ubuntu te draaien met behulp van winehq. misschien kunt u dat ook een poging geven.
als u niet in de stemming bent om eerst ubuntu te installeren om dat te proberen kunt u ook een virtual machine gebruiken om daar dan ubuntu op te draaien.

ik heb een 2e hdd waarop ik ubuntu 12.4 draai en druk mee experimenteer.

maar goed, de pc wil opzich nog wel, is een uitstekende machine.

maar dan is mij vraag min of meer opgelost, wat op een ssd na is er niet echt iets te upgraden.

bedankt allemaal voor meedenken

probleem is opgelost,

ik heb na paar bios updates een pentium D 945 erin gekregen (3,4ghz, 4mb cache). ook heb ik er een ssd in gezet.

windows 7 draait nu goed en ook hd is geen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan