Dell Inspiron 6400 opnieuw installeren of herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul e

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Ik ben in het bezit van een Dell Inspiron 6400 laptop met XP. Destijds in 2005 zelf nieuw aangeschaft. Enige jaren geleden is daarop door een vriend 'onderhoud' op gepleegd.
Nadien deed-ie het weer goed, maar nu, 2011, is-ie erg traag en IE8 blijft vaak hangen, etc. Die vriend van weleer is niet meer voorhanden. Ben zelf niet onhandig met computers maar weet soms niet waarom iets wel/niet gedaan moet worden. Dan is een traag werkende laptop beter dan een niet werkende laptop.

Vraag 1
Graag zou ik een PCRestore doen omdat ik denk dat je dan met een schonere lei begint als dat je XP opnieuw installeert. Is dat waar ?

PCRestore werkt echter niet (meer ?) op mijn Dell. Diverse malen F11 tijdens starten, maar er gebeurt niets.
De van Dell meegeleverde CD's die ik heb zijn:
P/N NR305 Besturingssysteem Windows XP Media Center 2005
P/N UD526 Rev.A10 Drivers and Utilities
P/N UP137 Rev.A00 Application Dell MediaDirect

Vraag 2
Met deze CD's kan ik alleen XP her-installeren (P/N NR305), drivers etc. installeren en Dell Mediadirect. Echter niet terug naar de fabrieksinstellingen.
Klopt dit ?

Vraag 3
Stel ik maak een boot-CD en formatteer m'n hele laptop opnieuw, zou de Dell re-install Windows XP (CD P/N NR305) dan nog wel werken ?

1. dat klopt, maar je zou het ook minder ingrijpend kunnen doen, door bijvoorbeeld alle programma's, bestanden etc. die je niet meer gebruikt weg te gooien. En daarna dan met Ccleaner (gratissoftwaresite.nl) je pc compleet te laten scannen op rotzooi die je pc slomer maakt.
2. daardoor ga je juist naar de fabrieksinstellingen.
3. Als het goed is wel: de serial is nl. niet meer in gebruik.

dank voor je (snelle) reactie.
Het verschil tussen PCRestore en re-install OS is toch dat de 1e alles weghaalt (programma's en bestanden) en dat re-install OS deze juist laat staan ?

Als je opstart met de xp cd, kan je (als het goed is) kiezen voor het formatteren van je harde schijf.

de PCRestore zet alles terug naar de fabrieksinstellingen, dan heb je meestal alle troep als proefversies van software, herinstalleren van windows xp levert je op dat er alleen het besturingssysteem op komt te staan en de rest allemaal weg is, een nadeel hiervan is dat je van te voren even alle drivers op een usb stick of cd moet slaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan