Dell Latitude Cpx windows XP vindt geen harde schijf meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dizzylizzy

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2013
Hallo,
ik heb onlangs een dell latitude Cpx terug aan de praat gekregen. En windows XP geïnsalleerd ipv 98
Alles werkte prima. Gezien de minieme capaciteit van harde schijf heb ik alleen wat muziek erop gezet om via Media Player af te spelen.
Tot gisteren werkte alles zonder problemen. Opstarten was heel vlug zelfs.
Ineens wil dat windows xp niet meer opstarten. Bios vermeldt wel de harde schijf. Als ik via Cdrom wil booten met originele windows cd verloopt alles tot de melding komt, "kan geen schrijf..... " vinden.
Ik weet echt niet wat er misgegaan is. Ik heb harde schijf er al eens uitgehaald en teruggezet.
Maar steeds hetzelfde ; start niet op van harde schijf. In Bios staat harde schijf als eerste boot vermeld,
Ik vrees dat de schijf kapot is.
Kan iemand me helpen aub ? thanks bij voorbaat.

Dank voor je reactie,
ja de volgorde is OK eerste HDD hard disk daarna de Cdrom

echt bizaar, heb er gisteren nog een goed uurtje op gewerkt, muzieklijstjes gemaakt voor dansles, en dan ineens ... niks meer

De Dell die jij aangeeft bestaat al sinds 2000, gezien de specs van toen en de huidige leeftijd moet je er niet teveel meer van verwachten.
Harde schijf, RAM geheugen enz. zijn ook aan slijtage onderhevig op die leeftijd, omdat je er verder niets over zegt kunnen we ook geen gericht antwoord geven op je vraag.
Ik zou zelf toch eerst de CMOS batterij op het moederbord eens vervangen, als die ook al niet geheel leeg is kan een te oude e/o lekkende batterij rare dingen doen met je Biosinstellingen.

thanks voor reactie,
ja het is een oud beestje, maar het werkte prima, dus ga ik toch nog proberen om het terug aan de praat te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte,
Veel meer informatie kan ik niet geven, alleen dat bij het opstarten een zwart beeld met klein flikkertekentje geeft ipv windows op te starten. Bij opstarten van cdrom loopt de setup volledig, tot het scherm van installeren, of repareren van windows, dan krijg ik de melding dat er geen harde schijf beschikbaar is. Heb het geprobeerd met externe schijf, en die wordt wel gezien, dus is er volgens mij een probleem met de harde schijf. Ik zoek vandaag nog wat verder, maar alle tips zijn welkom.
m.vr.gr.
Lieve,

Start de pc op met Hiren's boot cd en start daarvan mini Windows XP.
Mogelijk kun je hiermee met de verkenner op de schijf kijken.

Als dat niet werkt zou ik er niet te veel tijd meer aan besteden.
Zoals Mik al schreef zijn er veel problemen mogelijk en gezien de leeftijd van de pc .........

hallo,
wat is Hiren's boot cd ?
ken dat niet, sorry maar ben geen professional !
gtjes

ken dat niet, sorry maar ben geen professional !
Loop alle aansluitingen nog eens grondig na, maar dan moet je 'm openmaken en dat lijkt me geen optie zoals je zelf aangeeft.
Voor dat type krijg je meestal ook geen schijven meer en ik denk dat er meer stuk is dan de harde schijf alleen maar dat is giswerk.
Ok, probeer hirensbootcd en brand deze op cd met de meegeleverde imgburn software en boot via die cd.
How To's en screenshots staan in de werkbalk op de site (Eng).
Controleer of je daarmee op je schijf kunt kijken anders is het over en uit voor je schijf, of problemen met de verbindingscontacten of overleden moederbord, de mogelijkheden in dit geval liggen voor het oprapen.
Succes in ieder geval. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan