Dell studio xps start niet goed op

• Onderwerp starter Onderwerp starter DRDA
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DRDA

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2014
Hallo,

Ik heb al een tijd een desktop staan, een dell studio xps.
Deze gaf eerst de melding: keyboard failure. Met daaronder: press f1 en press f2, volgens mij stond er: to load default values and continue. De één om door te gaan en de ander om in de setup te komen dacht ik. Maar het probleem is dat ik nog nooit een toetsenbord heb aangesloten op deze pc aangezien ik hem altijd gebruikte met teamviewer vanaf een andere pc.
Ik heb gelezen dat je de 3 pin jumper block er even uit kon halen en weer terugplaatsen zodat het gereset werd. Dit heb ik gedaan, en voordat ik dat deed heb ik ook de batterij er even uit gehad. Dit alles wel terwijl de pc uit stond en alle kabels er uit enz.. Toen ik hem daarna weer opstartte kwam hij met een aantal piepjes, maar eenmaal voorbij het laadscherm kwam hij nu naast de keyboard failure nu ook met cmos checksum error. Moet ik de pc opstarten met de jumper in de andere configuratie? Wat heb ik mogelijk verkeerd gedaan en hoe verhelp ik dit? Zou ik als ik een toetsenbord regel gewoon kunnen doorstarten naar het systeem zonder problemen? Zoja hoe krijg ik deze twee foutmeldingen dan wel weg?

Alvast bedankt,

DR.DA

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Maar dat zou alleen maar zijn om de cmos error weg te krijgen toch?
Dan blijf je nog zitten met die keyboard failure. Even voor de duidelijkheid, er zit op dit moment geen toetsenbord in de pc, heeft er ook nooit in gezeten. Dus misschien is het wel een failure van één van de poorten achterin de computer. Maar als ik een toetsenbord erin doe en als die werkt, dan kan ik toch in de bios die keyboard error meldingen uitschakelen?

Ja, moet toch.
Doordat je de batterij eruit hebt gehad, moet je de bios opnieuw instellen.
Waarschijnlijk kun je dan meteen de keyboard error uitschakelen.

Dus begrijp ik goed dat die cmos checksum error normaal is dat ik die heb omdat de batterij eruit is geweest? En dat die weggaat als ik de bios in ga, tijd en datum enz.. goed zet en reboot. Zou het nog zin hebben om de clr-cmos jumper om te zetten? Ik moet nu dus eigenlijk gewoon een toetsenbord aansluiten, maar maakt dat uit of het een PS/2 is of is usb ook goed, of werkt een draadloze ook in de bios omdat daar toch drivers voor nodig zijn lijkt me? Is er dan nog een kans dat dat keyboard het niet gaat doen vanwege de keyboard failure melding?

Probeer nu eerst eens het cmos batterij voor een nieuwe te vervangen, kost een luizige euro of nog minder en nee heb je.

Tegenwoordig vragen ze € 4 voor een merk CR2032.
Dus zo goedkoop is dat niet.

Batterij eruit halen is het zelfde als de clr-cmos jumper omzetten, dus dat maakt niets uit.
Gebruik een ps2 of usb toetsenbord, als dit ondersteunt wordt.
Geen draadloos, want deze hebben drivers nodig
Werkt niet altijd, is afhankelijk van de bios software.

Batterij eruit halen en jumper omzetten betekent nog niet dat de CMOS batterij goed functioneert. Daar kom je achter als je een nieuwe plaatst, een merkbatterij van Duracell, Varta of GP van een Eurootje of zo....... ;)

Bijlagen

• CR2032.jpg
    CR2032.jpg
    75 KB · Weergaven: 38
Voordat ik de batterij eruit haalde heb ik die cmos checksum error toch nooit gehad. Ik vroeg me gewoon af of die melding normaal is als de batterij eruit is geweest. Dan ligt het dus niet aan die batterij, tenzij ik hem kapot heb gemaakt bij het eruit halen. Maar kan wel sowieso een nieuwe erin doen. Haal ik meteen een ps2 toetsenbord.

Ja, plus verzend kosten komt het toch op een euro of 3 tot 4.

Tuurlijk ;) , maar tenzij je op de Noordpool of in de Himalaya woont, hebben ze de bekende/ grote merken (laat ik er een paar noemen Duracell, Varta, GP, ohh, verroest dan zijn dezelfde als die van de afbeelding .................) ook in de winkels bij jou in je woonplaats en als je met de fiets gaat dan kost dat.............. idd. geen verzendkosten :p

Laatst bewerkt:
Wat maakt het uit, 1 euro of 4 of 5. Als je dat er al niet voor over hebt. Uiteindelijk heb ik geen nieuwe cmos batterij erin gedaan. Ben er achter gekomen dat m'n pc niet eens een ps/2 aansluiting had. Heb dus een usb toetsenbord gekocht, erin gedaan en kon zo de bios inkomen. Keyboard failure meldingen ten eerste uitgezet, tijd en datum ingesteld. Daarna opgeslagen en reboot gedaan. Beide foutmeldingen weg, maar nu kwam er te staan: no operating system. Ik dus weer de bios in en schoot me te binnen dat de 2 schijven samen in raid stonden, maar dit was gereset door de bios reset. Ingesteld in de bios dat hij het als raid moet zien en niet als ATA, weer gereboot. En ding doet het weer als vanouds!

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

DR.DA

Laatst bewerkt:
mooi, wij geven alleen een duwtje in de goede richting.
De rest moet je echt zelf doen.
Leer je ook het meeste van

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan