Dell + voorinstallatie XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Prog77

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2005
Hoi!
Ik heb onlangs een pc van Dell aangeschaft (shame on me) in de veronderstelling dat de bijgeleverde software apart geleverd zou worden. Mooi niet, alles is al geinstalleerd!
Nu wil ik deze software graag van mijn pc af hebben, maar uninstall laat altijd zijn sporen na. Ik wil dus een schone installatie maken.
Echter, nu is ook Windows XP al geinstalleerd. Normaal gesproken maakte ik de pc eerst schoon en installeerde daarna Windows XP weer.

Is het mogelijk om een in deze situatie naar een schone pc te komen? Ik wil graag van al die gesponsorde troep af...

Groet,

Prog77.

Dat is zeker mogelijk maar dan moet je wel een volledige versie van windowsxp hebben en volgens mij leverd dell de hel die er niet bij.:D :(

Zat er helemaal niks bij?

Meestal zit er of een recoverydisk bij of een Windows-versie.

Ik heb ook een Dell (geen hel:D) en ik heb een Windows XP Pro erbij. Deze was ook voorgeïnstalleerd, maar ik heb er ook een volledige versie van:)

Ik heb er inderdaad geen disk bij gekregen :(
Het is dus niet mogelijk om dit alsnog naar disk weg te schrijven (waarschijnlijk behoorlijk zinloze vraag ;) )

Misschien even contact opnemen met Dell.

Anders zou ik het ook niet weten.

Controleer ook even je ontvangstpapieren en hetgeen wat je hebt bestelt;)

Iemand op een forum met soortgelijk probleem.

Vraag is: I recently got a dimension 9100 and im pretty happy with it but there is alot of pre loaded software and i just want to format the computer. I didnt get any recovery disc nor did i get a windows xp disc. Instead of a recovery disc i got this piece of paper that looks like a disc and it said that i could use the recovery tool?

antwoord was: you can check start>programs>dell accessories and look for something to the effect of "burn os cd"

if thats not there, you had the option to order the media for windows when you ordered your computer. Obviously you didn't order it (many people miss it), so simply call dell and request the cd's, they'll likely explain that you have the image restore partition and then send the cd's if you still want them.

Misschien heb je hier wat aan¿
gr. Marcel

marcel1, bedankt voor de info!

Ik heb idd ook de Dell 9100 aangeschaft.
De "burn os cd" is eigenlijk: "Dell OS Recovery CD".
Ik ben bang dat dit me een exacte kopie van de initiele installatie gaat opleveren ;).

Ik zal het binnenkort eens uittesten op een tweede pc. Anders zal ik contact opnemen met Dell.

Ik heb een nog geen jaar oude pc van Dixons, waar de software voorgeïnstalleerd is incl. Xp home. Ken ook mensen met nieuwe pc/laptop (HP) met voorgeïnstalleerd software, zonder cd's. Volgens fabrikant/winkelier, nieuwe installatie via SYSTEM RECOVERY bestaande installatie.
Dan hebben deze (huidige) pc's toch een probleem met een "schone installatie"?

Geplaatst door Prog77
Ik heb er inderdaad geen disk bij gekregen :(
Het is dus niet mogelijk om dit alsnog naar disk weg te schrijven (waarschijnlijk behoorlijk zinloze vraag ;) )
Geen zinloze vraag, maar een hele logische. Ik heb geen ervaring met een voorgeïnstalleerde XP, maar áls ik een nieuwe pc koop, wil ik 'm met een compleet 'kale' schijf, mét een officiële XP cdrom geleverd hebben, zodat ik zelf baas ben over mijn eigen machine.:)

Laatst bewerkt:
Tot nu was het zo, dat je alle software van Dell gewoon via je configuratie scherm kon verwijderen. Als je daarna nog een registercleaner draaide had je gewoon een 'kale' XP versie.
Overigens is het vreemd dat er geen CD's meer bij zitten, nergens wordt vermeld dat dit zo is, ook wordt nergens vermeld dat je een gedeelte van je harddisk capaciteit kwijt bent aan een recovery partitie, iets wat volgens mij wel moet in Nederland (Volgens mij heeft PB ooit daaromtrend een procedure verloren)

Enne, voor een Dell hoef je je niet te schamen, als je nou een Compaq, PackardBell o.i.d. gekocht had........:eek:

Even een paar stapjes verder.
Ik kwam inderdaad in de stapel vreselijk grote handleidingen (opgezet a la oude lego-instructies) en klein blaadje tegen met een print in de vorm van een CD. Hierop stonden de volgende instructies:

"Voor uw nieuwe computer hebt u geen cd met een besturingssysteem of cd's met stuurprogramma's nodig. Als u de software opnieuw moet installeren, gebruikt u in plaats van de cd een van de volgende methoden:"

Microsoft Windows Systeemherstel --> dat helpt me dus niet verder. Daarmee krijg ik geen schone installatie.

Dell PC Restore --> zie hiervoor tevens http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kb/en/document?dn=1090152
Ook dit helpt me dus niet verder: "...Dell PC Restore is a utility that restores the original factory software on your computer." (inclusief meegeleverde "meuk")

Onderaan staat dan tenslotte "Als u wilt weten hoe u een kopie van de cd met het besturingssysteem of stuurprogramma's voor uw computer kunt verkrijgen (JA JA!!!), gaat u naar support.dell.com/pcrt."
Via deze weg kom je dan uiteindelijk wel bij het forum en naar FAQ's waarbij de volgende zin te vinden is:
"The Dell OS Recovery Utility allows the creation of ONE operating system CD. This means that you can make one Windows® CD for backup purposes."

Ik ga nu meteen testen. De verwarring wordt m.i. veroorzaakt doordat Dell graag haar eigen naam hoort en zelfs de produktie van een Windows-CD onder de noemer "Dell OS Recovery Utility" zet (pfff).

Ik laat jullie zo later weten of ik een CD'tje met Windows heb kunnen produceren.

Ja, gelukt! Een "normale" Windows XP SP2 installatie CD.

Bevat nog wel een dell folder (zonder inhoud), dus er zal ongetwijfeld nog wat dell spul op de pc komen na installatie, maar dan ben ik iig van de rest af...

Prog77
Bedankt voor deze informatie:thumb:
Heb nooit geweten dat ik zo gemakkelijk een Windows CD kon maken van mijn Dell Dimension 5000. Ben er erg blij mee:D

groeten, Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan