Dell (XP): Bio start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Hoi allemaal,

Een simpel probleem, maar ik kom er niet uit. Bij ons staat een oud Dell machintje (Dell C521) met Windows XP. Doet het altijd degelijk maar opeens een probleem met BIOS. Als de PC nu opstart komt er het bekende Dell logo in beeld met de werkbalk. De Bios versie is 1.1.8. De balk wordt wit maar daarna gebeurd er niets. Als ik F12 (boot Menu) tik en ik selecteer de harde schijf (optie 2) dan start de PC gewoon netjes op en kom ik in XP.

Ik dacht dat er dus iets in Bios verkeerd stond en dat ie niet de hard disk kiest om te booten. Via F2 ben ik het Setup menu gekomen van Bios. Bij Boot sequence staat nu bij 1 Bootabale Hard Drive. Maar nog steeds start hij niet door. Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de PC wel gewoon doorstart?

Mogelijk is de BIOS batterij leeg aan het raken. Deze kun je eenvoudig vervangen op het moederbord door eenzelfde soort batterij

Dat zou kunnen, ik heb net even eruit gehaald en er weer in terug gedaan en opnieuw geprobeerd. Ook dat hielp niet, BIOS instellingen ook terug gezet naar de fabriekswaarden helpt niet. Hij leek net opeens te willen booten naar de floppy disk (die er niet in zit) maar in BIOS staat heel duidelijk dat hij van de harde schijf moet booten. Als ik F12 tik staat er (1) Normal en bij (2) staat er een + en dan Bootable Hard Drive, als ik voor die kies start ie gewoon netjes XP op. Overigens staan alle tijdgegevens e.d. goed in BIOS. Maar misschien is het inderdaad de batterij, misschien nog iets anders?

Ik heb er een nieuwe batterij in gedaan. maar nog steeds geen effect...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan