Dell ziet HDD wel/niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Ik heb nog een probleem met een desktop PC.
Het is een Dell Dimension 4550 serie.
Als we deze PC starten komt hij telkens met syseemconfiguratie niet goed meer is, ik heb dab de keuze uit F1 = doorgaan = ziet niets anders meer dan zwart scherm
F2 = setup, dan zie ik dat in de bios de tijd datum enz... niet meer juist wordt aangegeven en dat hij de HDD niet meer vind.
Vervolgens heb ik de biosbatterij vervangen en er een andere HDD in gezet, nadat ik de bios e.d. weer goed had gezet heb ik WinXP geinstalleerd op de nieuwe harddisk.
Na een paar keer opnieuw opgestart te hebben had ik weer hetzelfde probleem, de bios was weer "van slag" en de HDD werd weer niet herkend !! Wat kan ik nog doen ????
Heb al een keer alles losgehaald en puur alleen met de HDD erin opgestart, videokaart al eens omgewisseld, ander intern geheugen geprobeerd enz...echter helaas steeds weer hetzelfde probleem, soms start hij wel maar meestal niet.
Wat zijn de mogelijkheden nu nog ??

Alvast bedankt voor het meedenken !!

groeten,
Jac

Als ik je probeer-acties bij elkaar optel blijft er m.i. maar 1 bron/reden over waar je probleem zou kunnen liggen:
Moederbord is niet meer betrouwbaar.

Vervang je moederbord door een andere, die óók je hardware volledig ondersteund (ondersteuning van jouw type intern geheugen, jouw type harde schijf (IDE), jouw processor).
De specs van je systeem staan hier, voor het geval je dat nodig zou hebben voor de selectie van het vervangende moederbord

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik je probeer-acties bij elkaar optel blijft er m.i. maar 1 bron/reden over waar je probleem zou kunnen liggen:
Moederbord is niet meer betrouwbaar.

Vervang je moederbord door een andere, die óók je hardware volledig ondersteund (ondersteuning van jouw type intern geheugen, jouw type harde schijf (IDE), jouw processor).
De specs van je systeem staan hier, voor het geval je dat nodig zou hebben voor de selectie van het vervangende moederbord

Tijs.

Bedankt voor je meedenken en je snelle reactie, ja ik vrees dat ik je verhaal moet geloven, want niets is zeker meer bij deze PC.
Dus kortom , jou advies is een nieuw moederbord, aangezien het een PC is van 2002 is het dan niet verstandiger aan een iets grotere investering te denken en deze pc te begraven ??en een nieuwe aan te schaffen ??
Wat kost een nieuw moederbord ongeveer ???

Bedankt voor je meedenken en je
min of meer bevestigen van mijn gedachte !!

gr.
Jac

Gegeven dat het inderdaad al een oud beestje is kan ik me voorstellen dat je er nu geen geld meer in wilt investeren.

Beste lijkt me om even een vraag te stellen met titel: Upgrade of nieuwe pc
in de sectie Hardware -> Upgraden
Hierbij leg je uit wat er aan de hand is, vraag je of iemand een moederbord voor je zou kunnen zoeken.
Alvast voor het geval men mogelijkerwijs toch het advies zou geven om te upgraden of de pc te vervangen, vermeld alvast wat je met de upgrade wou willen doen en wat je met een nieuwe pc zou willen doen:
geef (per scenario (upgrade of nieuwe pc)) aan wat je met het apparaat in dat scenario wilt gaan doen: Spelletjes (indien ja, wélke spelletjes (zware of niet zo zware, geef voorbeelden)), toepassingen die je wilt gaan gebruiken (geef voorbeelden), of het een 'stille' pc moet zijn of niet, of je ook een nieuwe muis en/of toetsenbord en/of beeldscherm erbij wilt hebben, wat je budget is.

Overigens zal een nieuwe moederbord (indien te krijgen) maximaal 60 euro kosten, schat ik zo in, mocht je toch overwegen om alleen het moederbord te vervangen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je goede tip !!

Overigens....als ik aan jou zou vragen, kun je voor een ander moederbord kunnen zorgen voor mij ?? Zou je dat dan willen doen ?? jij weet nu precies wat voor PC ik heb.
en 60,- lijkt me geen probleem om nog te investeren.
Verder ken ik mezelf en vind het allemaal maar een gedoe om zo'n moederbord te pakken zien te krijgen en waar ik dan allemaal op moet letten.
Dus las jij kunt zeggen ...ik heb een moederbord voor je wat je zo in kunt bouwen en compatible is met de rest van de hardware houd ik me aanbevolen.....

Bedankt weer !!!

Ik ben geen hardware-expert, maar het lijkt er sterk op dat dit moederbord alles ondersteunt wat je nu in je huidige computer hebt. Als je een AGP grafische kaart in je huidige systeem hebt zitten die je zou willen hergebruiken, dan geldt de volgende waarschuwing:
Let op: Dit moederbord bevat een ASRock AGI 8x VGA-slot, deze werkt conform AGP 4x/ 8x, maar niet alle AGP videokaarten worden met dit systeem ondersteund.
Controleer op de ASRock website welke kaarten compatible zijn met dit moederbord.
De lijst met ondersteunde AGP grafische kaarten staat op pagina's 8 en 9 van deze handleiding van dit moederbord.
Alle Asrock support/handleidingen van dit moederbord is te vinden via deze link

Heb je er geen AGP kaart inzitten, dan kun je ook deze van MSI te gebruiken. Die heeft het voordeel dat daar (als je dat wilt) een PCIe grafische kaart in kan en bovendien 4 GB intern geheugen aankan, terwijl de AsRock alleen PCI en AGP grafische kaarten ondersteunt en maar tot 2 GB intern geheugen. Nadeel van de MSI is dat je maar 2 IDE apparaten kunt aansluiten, terwijl dat bij de ASRock 4 IDE apparaten zijn.

Overigens hebben beiden een onboard videokaart en beiden hebben ook SATA aansluitingen voor SATA harde schijven.

Kijk goed na of deze moederbord(en) doen wat je wilt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
OK Tijs nou bedankt, ik ga eens kijken wat ik ermee ga doen, 55,- is op zich nog een redelijk bedrag om erop te gokken.
Ik laat de vraag nog even openstaan, als ik resultaat heb hoor je van me !!

Hartstikke bedankt voor de goede tips !!

Jac

Nou, het probleem is niet opgelost...
De PC is als "gestorven" beschouwd.
Er is inmiddels een nieuwe aangeschaft.

De VRAAG zal daarom wel als OPGELOST worden beschouwd !!

Bedankt allen voor het "meedenken"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan