Dementerend geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
De levering begin dit jaar van mijn supernotebook met Windows 7 U werd wekenlang vertraagd door problemen met de bestelde 3 geheugenmodules type Corsair 8 Gb First Class Extreme DDR3 1333 Mhz.
Na de levering waren er af en toe raadselachtige plotselinge afsluitingen van programma’s tot zelfs crashes met geheugendumps, gelukkig steeds gevolgd door automatisch herstel.
Enkele weken geleden liep het echter volledig uit de hand door complete vastlopers en het zelfs niet meer kunnen gebruiken van de originele installatieschijf.
De oorzaak hiervan bleek inconsistentie van de 3e HD waarvan kennelijk de FAT-tabellen beschadigd waren. Na volledige formattering van deze 3e HD en weer opbouwen lijkt het euvel verholpen tot dusver.
Een Windows geheugentest gaf echter nog steeds de melding dat er een probleem was met het geheugen, een ander Linux-programma toonde hetzelfde beeld.
Het tweakprogramma SeriousBit EnhancedMySe7en 3.7.1 gaf onder SPD-test aan dat er geen identieke Corsair-modules in zitten doch slechts eentje i.c.m. twee van het merk Team Group Inc., mij volslagen onbekend.
Wat typeomschrijving betreft lijken ze overeen te stemmen doch bij de SPD-details (Jedec #1 t/m #4) zitten louter verschillen.
Ergens voel ik mij nu bekocht omdat ik behoorlijk moest bijpassen t.o.v. de standaard geheugenchips en nu met een samengeraapt spulletje zit.
Vraag: er moet ergens een of meerdere fouten in zitten maar hoe belangrijk zijn deze verschillen in werkelijkheid? Of is er soms sprake van defecten?
Welke computerpsychiater weet hier een zinnige diagnose te stellen?

Alvast bedankt,

Pimpernel.

Doe een echte memtest vanaf cd, in een draaiend OS is het eig niet te doen en doe het per reepje, anders weet je nog niet zo veel.
http://www.memtest.org/#downiso

Overigens hebben sommige modules meer volt nodig, die gegevens al vergeleken?
En garantie heb je ook, ruil ze eventueel om.

De Windows geheugentest werd gedaan na een herstart dus voordat het systeem weer draaide. Een test met een Linux-programma vanaf een CD gaf talloze fouten aan.
Testen per module is m.i. niet direct mogelijk en ze eruit halen is wegens de garantie niet slim. Omruilen kan alleen dus na opsturing van de hele handel. Het genoemde testprogramma gaf overal 1,5 V aan.
Overigens vind ik levering van een peperdure computer met een samengeraapt stelletje geheugenmodules niet bevorderlijk voor het vertrouwen erin.

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan