Deselecteren van een keuzelijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter ejot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ejot

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Hoi Allen,

Ik ben op dit moment bezig met access om een database te maken waarin gezocht kan worden op bepaalde variabelen. Tot nu toe ben ik altijd zo'n type geweest van: Wie (goed) zoekt en uitprobeert zal vinden. Echter op dit moment loop ik vast.

Het probleem is als volgt:
Ik heb in een formulier een aantal keuzelijsten gemaakt. Voor elke van deze lijsten kan een keuze worden aangeklikt waarop dan gezocht wordt. Het is echter niet mogelijk om als je eenmaal een keuze hebt gemaakt om deze dan weer te deselecteren.
De enige mogelijkheid die ik tot nu weet is om het formulier af te sluiten en dan weer opnieuw op te starten, met als gevolg dat je alle variabelen die wel goed zijn ook overnieuw te moeten aanklikken.

Zelf denk ik dat de oplossing waarschijnlijk zit in het invoeren van een besturingselement bij de eigenschapen, maar ik zou niet weten welke.

Ik heb weinig tot geen verstand van SQL, heb tot nu toe alles met de wizard en de ontwerpmodus gedaan. Dus bij mogelijke oplossingen graag Jip & Janneke taal.

bij voorbaat dank.

ejot

Je zou achter elke lijst een knop(je) kunnen maken, die de betreffende lijst leegmaakt. De code daarvoor is relatief simpel, dus in Jap en Jinneketaal:

Maak eerst dus een knop op het formulier. De knop hoeft in eerste instantie niks te doen, dus je kunt de wizard gelijk afsluiten.

Vervolgens klik je op de knop Eigenschappen, als je de knop hebt geselecteerd, en ga je naar het tabblad Gebeurtenis.
Daar klik je op de regel <Bij Klikken>. Nu klik je op de knop met de drie puntjes, en kies je <Opbouwfunctie voor programmacode>.
Nu kom je in de Visual Basic editor, waar je een actie gaat maken voor de knop.
Je ziet iets als dit:

Private Sub Knop131_Click()

End Sub

Laten we voor het gemak aannemen, dat de keuzelijst die je wilt wissen cboLijst heet, dan ziet de code er als volgt uit:

Me.cboLijst.Value=""

Deze code typ je onder de regel Sub Knop_etc en boven de regel End sub.
Je begint de 'formule' het best met Me. te typen; daarna helpt Access je met het kiezen van de juiste objecten en functies. Typ je alleen

cboLijst.Value=""

dan werkt het dus net zo goed, maar dan mag je geen typfouten maken.

Het resultaat is dus:

Code:
Private Sub Knop131_Click()

Me.cboLijst.Value=""

End Sub

Vervolgens sluit je de Visual Basic editor af, en kun je de knop uittesten!

Michel

OctaFish,

Heb het net uitgeprobeerd en is gelukt. Heb daarna jou oplossing uitgetest op de keuzelijst zelf onder de actie "dubbelkklik" en dat werkt ook. Op deze manier heb ik niet een extra knop nodig en is het wat meer dummieproef voor andere denk ik.

Maar in ieder geval bedankt voor zowel de oplossing als de snelle reactie.

grtz
Ejot

Ps. Ook nog bedankt voor de "Me." tip, er gaat nu weer een hele nieuwe wereld voor me open.

Heb je gelijk in! Was misschien iets teveel Jip, en wat minder Janneke... Ik wilde in eerste instantie het proces inzichtelijk maken, en dan is een knop wel zo makkelijk! Succes er verder mee!

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan