design view blokkeren met wachtwoord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VennaS

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2016
Dag allen

Mijn db is finaal en nu wil ik deze op een gedeelde drive zetten zodat de gebruikers ermee kunnen werken. Ik wil echter niet dat er wijzigingen worden aangebracht aan de opzet van de db en daarom wil ik de design view blokkeren, liefst met een wachtwoord.

Ik weet dat ik dan ook een accde versie kan aanmaken maar dan zit je achteraf weer met het probleem dat wanneer er nieuwe gegevens zijn toegevoegd aan de db door de gebruikers en ik toch nog iets moet aanpassen aan de opzet, deze nieuwe gegevens terug uit de accde moeten worden overgezet naar de originele versie en dit geeft problemen want ik kan de datatabellen niet zomaar door andere tabellen vervangen zonder dat de relaties weggaan.

Ik wil dus de gewone versie behouden maar de DESIGN VIEW blokkeren. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt

Ik weet dat ik dan ook een accde versie kan aanmaken maar dan zit je achteraf weer met het probleem dat wanneer er nieuwe gegevens zijn toegevoegd aan de db door de gebruikers en ik toch nog iets moet aanpassen aan de opzet, deze nieuwe gegevens terug uit de accde moeten worden overgezet naar de originele versie en dit geeft problemen
Huh? Een Accde is niet meer dan een schil waar je niks aan kan verklooten. En al helemaal niet als je (wat je toch al zou moeten doen) met een FE-BE oplossing werkt.

Dag OctaFish

Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je met Front End Back End? Hoe stel ik dit in? Laat dit mij dan toe om de opzet van de database te veranderen zonder dat de anderen in design view kunnen?

Een Backend is niks anders dan een container (database) waar alle tabellen in staan. Een Frontend (vandaar de aanduiding FE_BE) is een database waarin alle tabellen zijn gekoppeld met de backend. In de FE zitten dus geen tabellen. Je ziet de tabellen uiteraard wel, en je kunt de tabellen ook gewoon muteren. D.w.z.: data toevoegen en verwijderen en aanpassen. Maar je kunt in de FE niets aanpassen in de tabellenstructuur. In een FE kun je, als dat een gewone database is, verder nog wel alle formulieren etc gebruiken, en afhankelijk van de rechten die je in die FE gebruikt zien/mogen de gebruikers dan nog van alles zelf doen.

Persoonlijk zou ik dat meer dan genoeg beveiliging vinden; ik heb heel wat databases op het werk gemaakt/uitgerold, en door in de FE zelf de beveiliging goed te regelen heb ik nooit problemen. Een systeem helemaal dichttimmeren door er ACCDE's van te maken doe ik dus ook zelden. Dat kan wel overigens; als je er een accde van maakt kun je echt helemaal niks meer slopen. Nadeel is dan wel dat bij elke wijziging in het systeem je een compleet nieuwe set accde's moet uitrollen. En waarom? Voor de enkele keer dat er eens een keer wat fout gaat? Je moet een systeem uiteraard goed beveiligd opleveren, maar ik ga zelden uit van uitzonderingen als ik wat bouw. Het voorkomen daarvan door een systeem compleet dicht te spijkeren kost doorgaans heel wat meer tijd dan in het geval dát er eens iets fout gaat, dat repareren. Nogmaals: als je de FE goed beveiligt door op de juiste manier met rechten te werken, kunnen de gebruikers al zo goed als niks fout doen. En jij als beheerder kunt overal bij en dus ook je aanpassingen maken.
Wil je niet dat onbevoegden in de BE komen, dan zou ik dat op Windows niveau instellen.

Ik heb even opgezocht hoe dit te doen en blijkbaar gaat het dus gewoon om het opsplitsen van de database; 1 met de tabellen en 1 met al de rest. Dit weerhoudt de user er toch niet van om te gaan prullen in de design view van de front end? Ik zou dan idd met rechten moeten gaan werken, maar dan kan je toch even goed 1 database behouden met alles erin en dan daar rechten op zetten? Ik snap het nut niet van die FEBE. Als ik bovendien moet gaan uitzoeken hoe ik iedereen de rechten moet gaan geven gaat dit enorm veel tijd kosten want de db moet namelijk op een gedeeld platform worden geplaatst waar ik helemaal niet in thuis ben en ik zou niet weten hoe hieraan te beginnen.

Moest er nu gewoon een manier zijn om die design view uit te schakelen met een wachtwoord zou dat toch veel simpeler zijn? Bestaat het of bestaat het niet?

Dit weerhoudt de user er toch niet van om te gaan prullen in de design view van de front end? Ik zou dan idd met rechten moeten gaan werken
Ik weet niet in wat voor bedrijf je werkt, maar dat soort gebruikers zouden het bij ons niet lang maken. Nogmaals: maak je een systeem dat werkbaar is voor de medewerkers, of wil je iets dat je volledig moet timmeren omdat je je mensen niet vertrouwt? Ga eens bij jezelf na hoe vaak het voor gaat komen dat iemand moedwillig de db gaat verbouwen..... En bedenk dan of het zinvol is om daar uren in te steken om dat te voorkomen. Ik zou eerder die persoon even onder handen nemen. En dus alles zodanig bouwen dat iedereen zijn werk kan doen, inclusief jezelf.

Een db omzetten naar FE-BE doe ik nooit met de wizard; ik vertrouw dat ding voor geen meter. Het is ook heel simpel: maak een kopie van je db, noem die Db_BE en de originele Db_FE. Gooi in de Db_BE alles weg wat je niet nodig hebt (formulieren, rapporten etc) en sla hem op. Gooi in de FE alle tabellen weg, en koppel ze weer via <Externe gegevens>, knop <Access>, optie 2: <Koppelen aan de gegevensbron>. Nu heb je al een prima werkende FE-BE constructie.
Je kunt de design view moeilijk uitschakelen, daar zijn namelijk (door diezelfde kwaadwillende medewerker) altijd wel trucjes op te vinden. Het leven is zoveel makkelijker als je uitgaat van het goede in de mens :).

Ander punt: het nut van een FE-BE is niet alleen dat je de data loskoppelt van de interface (altijd een goed idee) maar vooral ook dat je elke gebruiker een eigen FE kan geven. Daarmee kun je met veel meer gebruikers tegelijk in een database werken. Normaal gesproken is een Access database met 5 simultane gebruikers al behoorlijk vol. En dus traag. En als de FE crasht bij een gebruiker, heeft de rest daar als het goed is geen last van. En als iemand zijn eigen FE om zeep helpt, wie heeft er dan een probleem? Toch zeker die gebruiker?

Hoi OctaFish,

Ja je hebt eigenlijk wel gelijk :)

Oké ik ga het zo proberen dan, bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan