deskop pc n.a.v. artikel in Computer!Totaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Ik sta op het punt om naar aanleiding van dit artikel http://computertotaal.nl/article/20489/de-beste-pc-voor-windows-7.html in Computer!Totaal op het punt de geadviseerde allround pc http://computertotaal.nl/article/20489/de-beste-pc-voor-windows-7/2.html aan te schaffen. Maar ik vind het behoorlijk eng. Ik heb nog nooit een niet kant-en-klare pc gekocht en hoorde dat je eerder kans loopt op problemen. Omdat wanneer de onderdelen niet goed op elkaar afgestemd zijn en niet door-en-door getest een instabiel systeem zou kunnen ontstaan en onderdelen eerder kapot kunnen gaan, bijvoorbeeld omdat de temperatuur te hoog wordt. Is dat zo? Ik heb geen verstand van onderdelen. Ik ben echt afgegaan op de informatie in het artikel en informatie/tests die ik naar aanleiding daarvan vond op Internet. Ik neem aan de het blad de configuratie goed getest heeft, maar ben toch gaan twijfelen.......

Ik heb nu voor deze configuratie een offerte liggen:
AMD Phenom II X4 955
GigaByte GA-MA785GMT-UD2H
Kingston ValueRam 4 GB DDR3 1333 kit
Windows 7 Home Premium OEM 64-bit
500 watt voeding (ik weet niet welke......)
Samsung SpinPoint F1 640 GB
WLAN pci-kaart (ik weet niet welke.....)
Verder wilde ik mijn huidige behuizing en CD/DVD brander (Sony AD7200A ide; nog geen jaar oud) hergebruiken.

Mijn eerste vraag is natuurlijk of dit een betrouwbaar systeem is op deze manier! En het een goede keuze is waarmee ik voorlopig vooruit kan.

Ten tweede vraag ik me af of ik niet net zo goed de Phenom II X4 945 processor kan gebruiken. Is las dat het verschil vooral zit in de mogelijkheid tot overklokken. Dat is voor mij niet van toepassing. En de 945 is 3,2 ghz en de 955 is 3,0. Verder kan ik in de specificaties niet zo veel verschillen ontdekken. Merk je in de praktijk verschil of is de 945 net zo goed? Deze is wat goedkoper volgens mij namelijk!

En ik vraag me af wat precies de meerwaarde van deze processor is t.o.v. de AMD Athlon II X4 620. Ik heb de specificaties gelezen; het heeft met met L3 cache te maken dat de Athlon II niet heeft en de Phenom II wel. Maar ik heb er geen verstand van. Wat betekent dit in de praktijk? Wat werkt beter en gemakkelijker met de Phenom II door die L3 cache? En wat is met het oog op de toekomst beter? Is het €50,- meer waard om voor de Phenom II te gaan?

Een koeler is bij beide processoren niet nodig geloof ik hè? Die zit er toch in? Klopt dat?

Laatst bewerkt:
Lang verhaal, maar even uitgesplitst:

1. Je kunt er met een gerust hart van uit gaan dat Computer Totaal weet wat ze doen. Ook jouw pc boer heeft er wel verstand van, maak je geen zorgen. En naar mijn mening maak je juist met een zelf samengestelde pc minder kans op een crash dan een dertien in een dozijn dingetje dat niet zo voorzichtig behandeld wordt door de plaatselijke mediamarkt l*l.

2. Jouw 955 is beter dan de Athlon 620 inderdaad, heeft met de L3 cache te maken. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Jouw Phenom II is sterker in bijvoorbeeld videobewerking, photoshop enzovoort.
En je bedoelt ws. de 965 van 3,2 GHz, en nee het is het verschil met de 955 niet waard. Deze processor is uitstekend voor een allround pc.

3. Een koeler is altijd nodig bij een processor. Die zit er dan ook bij, als je niet gaat overclocken (zoals ik het lees niet in ieder geval :p) heb je genoeg aan de standaard meegeleverde koeler.

Nu nog wat vraagjes voor jou:
- Om welke voeding gaat het? Een 500 watt van een A-merk is namelijk een heel stuk beter dan een 500 watt van een B-merk. Mijn advies is om sowieso een A-merk te nemen, omdat de levensduur van de andere onderdelen direct te maken heeft met de prestaties van jouw voeding.

- Welke grafische kaart wordt er in gezet?
- Waarom 64 bits?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je uitgebreide reactie Ronald. Ik ben nu een stuk geruster.

Er is toch ook een Phenom II X4 945? Of heb ik niet goed gekeken? Ik dacht dat deze misschien net zo goed is als de 955 als ik niet ga overklokken. Ik weet eerlijk gezegd niet wat het prijsverschil is tussen die twee. Maar de €50,- verschil met de Athlon II is het wel waard begrijp ik!

Ik heb geen idee wat voor voeding erin komt. Ik moet er (gereduceerd tarief) €44,- voor betalen. Maar ik kan dat navragen natuurlijk. Er is een klein kansje dat ik toch voor een nieuwe kast ga. Dat zou dan de Cooler Master Sileo 500 worden met 500 watt voeding. Is die goed genoeg?

Ik ga voor 64 bit omdat dit door Computer!Totaal met klem geadviseerd wordt. Er wordt beter gebruik van het geheugen gemaakt. Met 32 bit heeft het ook geen zin er 4 Gb geheugen in te zetten begreep ik, want deze kan maar 3 Gb aan. Tegenwoordig schijnt bijna alles te draaien op 64 bit en zijn ook drivers beschikbaar. Tenzij je heel oude software of apparaten gebruikt zou het dus geen probleem moeten zijn.

De grafische chip in het moederbord schijnt al heel krachtig te zijn volgens Computer!Totaal. Als je geen spellen speelt (en dat kan op zich ook nog wel met de chip) heb je geen extra videokaart nodig. Ik wilde het dus maar zonder proberen. Eentje erin zetten kan altijd nog....... Maar ik schat in dat het niet nodig is.

Om op je laatste reactie terug te komen.

De AMD Phenom II X4 CPU's zijn er inderdaad ook in 945, deze is 0,3 Ghz trager, in de praktijk merk je daar niet zoveel van, maar aan de andere kant de prijsverschillen zijn zo klein dat je net zo goed voor de 955 kan gaan.

De voeding, met 500W zit je veilig, zolang je A merken gebruikt. B merken willen rustig 500W op een 400W voeding plakken. Cooler Master is opzich wel een redelijk merk, waar je wel op kan varen.

x86 of x64 bits, that's the question: Ik kan je net als Computer!Totaal ook x64 aanraden, waarom? Net wat ze zeggen, steeds meer software en applicaties worden geoptimaliseerd voor x64 systemen, x64 kan meer RAM (geheugen) aanspreken.
Daarnaast is uit mijn eigen ervaringen gebleken dat x64 een gemiddelde performance boost van 15% levert ten opzichte van x86.

De grafische chip op het moederbord is inderdaad vrij krachtig, je kan hiermee prima uit de voeten met het standaard computerwerk: internetten, e-mailen, filmpje kijken etc...
Maar wil je echt spellen gaan spelen dan zul je het hier niet mee redden, en dat heeft een reden. De GPU (processor voor beeld) is krachtig genoeg, maar geïntregeerde GPU's krijgen meestal maar weinig en traag geheugen mee. Soms snoepen ze zelfs wat van je RAM af. Dit geheugen is gewoon niet toereikend en snel genoeg om zware games te kunnen spelen. Maar ik heb niet de indruk dat de PC een game PC dient te worden. Dus ik zou geen extra grafische kaarten gaan bestellen, duur onderdeel namelijk. Een beetje videokaart kost al gauw 100 - 200 euro. En dit kan altijd achteraf nog, inbouwen is 5 minuten werk, installeren misschien nog eens 10 minuten.

Bedankt voor het mee denken en alle informatie! Jullie hebben me echt enorm geholpen. Ik ga deze week met een gerust hart bestellen. Ik heb de prijs van de offerte vergeleken met informatique.nl en de prijs is nagenoeg hetzelfde (rekening houdend met reis-/verzendkosten). Dus ik kan er denk ik wel vanuit gaan dat het een goede offerte is. Met het bijkomende voordeel van een leverancier in de buurt. Onzeker punt is dat het een voor mij onbekend bedrijfje is. Maar ja......

En nee, het wordt inderdaad geen game PC :D. Maar ik ben wel echt toe aan wat kracht! Ik kríjg nu soms wat van dat ding :(.

Nogmaals ontzettend bedankt!

Laatst bewerkt:
Informatique.nl is wel te vertrouwen.

Ik heb er zelf ook wel eens onderdelen besteld, en de meeste reviews op Tweakers.net zijn ook positief. Linkje

Ik heb inderdaad ook goede berichten gelezen. 't Is voor mij alleen zo ver weg. Liever toch wat dichterbij voor het geval er iets is. Hier kan ik even binnen lopen. Als ik bij informatique bestel zal de computer dan waarschijnlijk opgestuurd moeten worden of ik moet een uur rijden.

Ik woon dichtbij Utrecht. Bij dit winkeltje (heel kleinschalig) ben ik in nog geen 10 minuten. Dichter bij is niets te vinden dus :D. Ik ga normaal naar Paradigit, maar zij passen systemen maar beperkt aan, dus kon ik daar nu niet slagen naar mijn zin. Bovendien vind ik het een nadeel dat ze middenin de stad zitten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan