Desktop pc valt uit en start opnieuw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Volgens mij al vier of vijf maand geleden had ik dit ook al. Toen heb ik de pc verplaatst, opengemaakt en wat schoongemaakt, stof e.d. verder niets aan gedaan. Vanaf dat moment was de uitval verholpen en nu begint het weer. De beeldschermen vallen uit kleur of zwart, de pc start opnieuw op en meestal is dan weer de oude situatie, alles in orde of heel soms het blauwe scherm (herstelopties). Het kan direct gebeuren, na een uur of na vier uur, daar is geen touw aan vast te knopen. Ik kan de pc openmaken en wat moet ik dan controleren?
Temperaturen zijn goed, schijven zijn ook goed. Er zit iets los? Er zit een scheur in de printplaat?
Moederbord ASRock X58 Extreme6 (CPUSocket)

Kast opengemaakt. Minimaal stof. Alle snoeren aangedrukt en dan weet ik niet meer wat nog mogelijk te doen is.
Picture 37 (Medium).jpg
Picture 38 (Large).jpg

Laatst bewerkt:
Hallo

Volgens mij is dit een uiteindelijk gevolg van net iets te weinig koeling.

Mosfets en chipset rondom de c.p.u. zijn gemonteerd op radiator met extra heatpipe.

Deze rekenen op airflow komende van de c.p.u. fan.

Mits in uw configuratie er geen , of onvoldoende luchtstroming is (ventilator blaast niet richting motherboard) , en de videokaart ook mogelijke airflow blokkeerd.

Controleer visueel of er een ventilatortje is gemonteerd op de radiator van de c.p.u. mosfets.

Ik zal eens rondsmurfen om te kijken of ik ergens een foto vind van wat ik bedoel ....

----> Wacht uiteraard verdere antwoorden af , je weet nooit dat ik bij het verkeerde eind heb.<----

Hier : https://www.benl.ebay.be/itm/115095...r4C48UHAdQ%3D%3D|clp:2334524|tkp:BFBM2rjG6rxf

foto met mosfets/chipset met ventilatortje gemonteerd.

Meestal deed men dit bij c.p.u.'s met waterkoeling , omdat er daar geen airflow aanwezig was....

Als test zou je uiteraard eens een ventilatortje kunnen m.c. gyveren op de chipset.

Soms helpt 10°C koeler draaien al om de expansie (onderbrekingen) van de defekte soldeer verbindingen chipset te voorkomen.

Peter

Laatst bewerkt:
Er zitten gigantische ventilatoren in de kast en mede de (omgevings)temperaturen zijn laag. Ik zie niet de ventilator zoals op jouw link maar wel een enorm koelblok of mijn afbeelding. Ik denk dat er een scheurtje zit in de printplaten. Zoals je kunt zien hangt een grote plaat aan één kant vast en aan de andere kant alleen aan een snoer (rechts) en dat is een foute constructie. Bij vervoer rechtstandig krijg je neerwaartse krachten en dan buigt de zaak. Dat veroorzaakt volgens mij schade. Bij bepaalde uitzetting maakt die dan wel contact en soms weer niet en dan stopt de pc.

Ik heb de pc weer in de oude positie geplaatst en het is nog niet weer gebeurd. Maar ik denk dat door uitzetting en krimp de pc toch op termijn weer gaat uitvallen.

Laatst bewerkt:
De keren dat ik zo iets mee maakte was het de ene keer een van de twee geheugen reepjes die de geest had gegeven. Omdat alleen onder bepaalde omstandigheden het geheugen gebruik boven een bepaald niveau kwam gebeurde dat af en toe.
Om te zien of het dat is, dan maar 1 geheugen bankje er in zetten (vooropgesteld dat er met twee gewerkt wordt). Als er niets gebeurt is die er in zit goed. Dan die andere proberen en als daar dan de fout zit zal de pc er snel mee stoppen.
Zit er maar 1 reepje in, dan zit er niets anders op dan een ander reepje er in te zetten en kijken of het probleem is opgelost.
Natuurlijk kan er ook een geheugentest tooltje gedraaid worden, maar de kans is dat de pc er dan ook uitklapt voordat de tool zijn werk kan doen.

Een andere keer dat ik een pc had die er af en toe spontaan mee stopte was omdat de SSD te weinig ruimte had. Er moet minstens 10% vrije ruimte zijn, maar bij een SSD van 180GB kan ook dat te weinig zijn, want een halfjaarlijkse upgrade van windows 10 vraagt al meer.

Tenslotte kan het ook de voeding zijn. Als daar te veel stof in zit opgehoopt stopt ie er ook spontaan mee.

Laatst bewerkt:
Code:
Geheugenslots
	Totaal geheugenslots 	6
	Gebruikte geheugenslots	6
	Vrije geheugenslots 	0
Geheugen
	Type	DDR3
	Grootte	12288 MBytes
	Kanalen #	Triple
	DRAM Frequentie	535.5 MHZ
	CAS# Latency (CL)	7 klokken
	RAS# naar CAS# vertraging (tRCD)	7 klokken
	RAS# Precharge (tRP)	7 klokken
	Cyclustijd (tRAS)	20 klokken
	Command Rate (CR)	2T
Fysiek geheugen
	Geheugengebruik	24 %
	Fysiek totaal	12 GB
	Fysiek beschikbaar 	9.11 GB
	Virtueel totaal	16 GB
	Virtueel beschikbaar	13 GB
SPD
	Aantal SPD-modules	6
		Slot #1
		Slot #2
		Slot #3
		Slot #4
		Slot #5
		Slot #6
Volgens mij is alles bezet.
SSD 89,4 GB van 166 GB beschikbaar.

Laatst bewerkt:
Dit is de melding: Kritiek
Code:
-	System
		-	Provider
			[ Name] 	Microsoft-Windows-Kernel-Power
			[ Guid] 	{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}

EventID	41

Version	8

Level	1

Task	63

Opcode	0

Keywords	0x8000400000000002

-	TimeCreated
			[ SystemTime] 	2021-12-14T16:05:45.1729767Z

EventRecordID	324988

Correlation

-	Execution
			[ ProcessID] 	4
			[ ThreadID] 	8

Channel	System

Computer	

-	Security
			[ UserID] 	S-1-5-18

-	EventData
		BugcheckCode	0
		BugcheckParameter1	0x0
		BugcheckParameter2	0x0
		BugcheckParameter3	0x0
		BugcheckParameter4	0x0
		SleepInProgress	0
		PowerButtonTimestamp	0
		BootAppStatus	0
		Checkpoint	0
		ConnectedStandbyInProgress	false
		SystemSleepTransitionsToOn	0
		CsEntryScenarioInstanceId	0
		BugcheckInfoFromEFI	false
		CheckpointStatus	0
		CsEntryScenarioInstanceIdV2	0
		LongPowerButtonPressDetected	false

'Mijn computer blijft opnieuw opstarten.' Dat is dus niet helemaal correct en zeker niet constant het geval. Er is geen peil op te trekken wanneer dat gebeurd. Maanden goed gegaan en nu weer willekeurig uitval met doorstarten. Kan direct zijn of na een uur of vijf uur of een dag(en) niet. Geen zinnig woord over te zeggen wanneer. Ook niet bij een specifiek programma.

Windows Geheugencontrole gedaan en geen errors. Het is volgens mij duidelijk dat het verplaatsen (beweging) van de pc invloed heeft, want nu is het nog niet weer gebeurd.

Wie heeft de CPU koeler erop gezet?
Azerty.

Laatst bewerkt:
Mocht de voeding nog de originele zijn, dan verdenk ik die van de restarts (uit eigen ervaring)

Daar begin ik ook aan te denken. Maar wat heeft het verplaatsen van de pc daar mee te maken?
Code:
Update Windows 10			is uitgevoerd
Disable Windows 10 fast startup		deze optie is niet aanwezig in mijn W10
Reseat your RAM and graphics card
Run CHKDSK and SFC			chkdsk en sfc /scannow zijn uitgevoerd
					Found corrupt files and repaired    
Test for a faulty PSU
Windows Geheugencontrole		is uitgevoerd > geen errors
SSD					is geoptimaliseerd/getrimd

Laatst bewerkt:
Een kleine trilling kan genoeg zijn voor een component om niet (meer) te gaan functioneren, misschien is het een slecht soldeercontact, je kunt niet meer doen dan dingen uitsluiten ..

Gisteren nog een keer uitgevallen maar de laatste weken zelden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan