desktop PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

christian44

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2008
Ik ben op zoek naar een nieuwe PC.
Ben op internet aan t zoeken en ik vond deze computer wel wat.

http://www.dixons.nl/De_online_wink...herm.7110552/default.aspx#extendeddescription

Echter vind ik de prijs wel wat laag en (zeker omdat er ook een beeldscherm bij zit) vraag ik me af of ik er geen miskoop mee doe.
Ik heb ook gehoord dat Packard Bell niet bepaald een goed merk schijnt te zijn, is dat waar?

Ik gebruik hem voor:
- huiswerk, tekstverwerken
- internetten
- games (oa GRID, Civilization 4). Het budget is 600 euro maximaal.
Een beeldscherm zou ik wel graag er bij hebben.
Maar echt een gamers-PC hoeft het niet te zijn.

Raden jullie me deze pc aan, of een soortgelijke, of beter een van een merk als Acer?

De lage prijs wordt door 2 componenten veroorzaakt: de processor en de zogenaamde onboard videokaart.
Nu ga jij niet zware games draaien, maar desondanks raak je na korte tijd 'uitgekeken' op (ga je je doodergeren aan de snelheid van) de onboard videokaart.

Wacht even de eerstvolgende Medion pc af bij de Aldi / Lidll en sla dáár je slag.

Packard Bell moet je niet aan beginnen nee.. net als Acer trouwens.
Het beste is zelf bouwen (of de hardware boer betalen om hem voor je te bouwen)..

Wellicht is dit wat voor je:
http://www.alternate.nl/html/produc...eem/Alternate/Mars_P910/-1075369/?tn=BUILDERS

En dan nog een monitor van 100 eurie erbij: http://www.alternate.nl/html/produc...1/?tn=HARDWARE&l1=Monitoren&l2=LCD&l3=19+inch

Er zijn nog talloze combinaties mogelijk.. Alleen je budget is toch een beetje krap voor een goede pc en monitor..

Edit: wat Pasja zegt. De medion pc'tjes bij de aldi en lidl zijn de beste optie voor je.

Packard Bell moet je niet aan beginnen nee.. net als Acer trouwens.
Het beste is zelf bouwen (of de hardware boer betalen om hem voor je te bouwen)..

Wellicht is dit wat voor je:
http://www.alternate.nl/html/produc...eem/Alternate/Mars_P910/-1075369/?tn=BUILDERS

En dan nog een monitor van 100 eurie erbij: http://www.alternate.nl/html/produc...1/?tn=HARDWARE&l1=Monitoren&l2=LCD&l3=19+inch

Er zijn nog talloze combinaties mogelijk.. Alleen je budget is toch een beetje krap voor een goede pc en monitor..

Edit: wat Pasja zegt. De medion pc'tjes bij de aldi en lidl zijn de beste optie voor je.
Ook ik had die P910 bij Alernate gezien maar bewust niet geplaatst. Een machine die Vista draait, voelt zich 'lekkerder' met 3 giga dan 2 giga RAM. Natuurlijk kun je ook 1 giga bij laten plaatsen voor een enkel tientje.

[edit] zelf bij elkaar klikken bij enkele grotere bedrijven levert winst op, maar nadeel is dat je apart mag dokken voor het in elkaar zetten van de machines [end edit]

Laatst bewerkt:
Ja klopt, ik had m'n bericht ook weer ge-edit toen ik jouw post zag :p
Was even de medionnetjes vergeten!

Voor 600 euro kun je veel beter zelf samenstellen. Je koopt dan precies wat je nodig hebt binnen je budget en je bent veel goedkoper uit dan als je alles kant en klaar koopt met dezelfde specs.

Grid is een behoorlijk zwaar spel.
Dat zal heeeeel zwaar worden voor dit systeem.

Wat zou ik doen?

Deze pc kopen. 500 euro is een mooie prijs voor dit systeem.
Zelfbouw kan daar moeilijk tegenop.

Dan een nieuwe videokaart kopen van bijv 100 euro. Dan nog een nieuwe voeding erbij (misschien is voeding zwaar genoeg: reken d;r alleen niet op).
En je bent voor 650 euro klaar.

Durf je het aan om zelf een pc in elkaar te schroeven, of ken je iemand die dit kan, dan is zelfbouw ook zeker een optie.

Dan kom je bijv op dit uit: (processor wordt incl koeler op het moederbord gemonteerd -> dit maakt het dus nog makkelijker)
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[80745]=1&product[210564]=1&product[213072]=1

De laatste pc is beter.(550 euro -> komt nog een besturingssysteem bij)
De voeding en videokaart uit deze pc zou je bij de Packard bell moet kopen, als je voor die pc zou kiezen.

Bedankt voor de hulp!

PackardBell is dus geen goed idee als ik het goed begrijp. En de processor+videokaart is ook te langzaam.

Ik zie het op zich wel zitten om zelf een pc samen te stellen. Heb het nog nooit zelf gedaan maar heb het wel eens iemand zien doen. Ik zou dan gaan voor de optie van marsmannetje, dan koop ik er nog wel ergens Windows Vista bij.

Maar, nog even twee vraagjes:
- Ben ik dan niet duurder uit, als ik hem zelf bouw?
- Is het niet gevaarlijk als ik hem zelf in elkaar heb gezet, en er is net een kabeltje verkeerd verbonden? (Dan ben ik mss mijn 650 eurootjes kwijt ;-)

Als je nog niet eerder zoiets hebt gedaan én je hebt geen deskundige hulp in de buurt, dan never en nooit zélf een machine in elkaar gaan zetten.

Als je nog niet eerder zoiets hebt gedaan én je hebt geen deskundige hulp in de buurt, dan never en nooit zélf een machine in elkaar gaan zetten.

Deskundige hulp kan ik er wel bij halen (eventueel). ;)
Heb een kennis die er verstand van heeft.

Er zijn een aantal regeltjes:
- afstandhouders
- goed lezen
- er geen haastklus van maken (niet in uurtje af proberen te krijgen..)

Het is allemaal niet zo moeilijk. Er zijn hier zat mensen die je wel tips willen geven.

Er zijn een paar basisstappen:

1. Monteer eerst de processor plus koeler en het geheugen op het moederbord, dan kan je er veel makkelijker bij. Vergeet niet de stekker van de koeler op het moederbord aan te sluiten. Bij het geheugen moet je de lipjes eerst naar buiten bewegen, het geheugen klikt dan vanzelf vast als je het goed doet. Als je twee reepjes hebt, beide in dezelfde kleur voor dual channel.
2. Leg de behuizing liggend voor je neer met de zijkap eraf. Monteer de voeding als je een behuizing zonder voeding hebt, anders zit hij er al in.
3. Monteer de 'gouden' afstandsbusjes in de kast. Daar komt het moederbord op te liggen. Kijk even aan de hand van de gaten op je moederbord waar ze precies moeten komen te liggen.
4. Monteer de backplate van je moederbord in de kast. Veel kasten hebben een eigen backplate, maar vaak komt die niet overeen met de gaten van je moederbord aan de achterkant. Bij elk moederbord zit een passende backplate.
5. Leg het moederbord in de kast en kijk of hij goed zit t.o.v. de backplate en de afstandsbusjes. Daarna schroef je hem vast.
6. Verbind alle stekkertjes aan de voorkant van de kast met het moederbord (vaak rechtsonderin). Dit zijn de stekkertjes als POWER_LED, HDD_LED, RESET_SW, POWER_SW etc... Ook staat in de handleiding van je moederbord welke stekkertjes dit precies zijn. Beetje priegelwerk, maar goed te doen.
7. Verwijder de ijzeren plaatjes aan de achterkant van de kast voor aansluiting van je videokaart en eventueel meerdere kaarten. Kijk zelf even hoe dit gaat passen. Die dingen tik je er trouwens zo uit met een schroevendraaier, en soms moet je ze losschroeven.
8. Monteer de videokaart plus andere kaarten en schroef ze vast.
9. Monteer de dvd-lezer en/of -brander(s) bovenin de kast. Ook hier tik je de zwarte plaatjes (als je een zwarte kast hebt, vaak wel tegenwoordig :P ) er heel gemakkelijk uit. Ook zit er vaak nog een ijzeren plaatje voor, die zit vast op twee punten. Door hem vaak om zijn as te draaien, gaat hij vanzelf loslaten en kun je hem eruit halen.
10. Monteer de harde schijf of schijven in het rek. Vaak kun je dat rek er ook uithalen bij een goede kast, dan schuif je het hele rek na die tijd er weer in.
11. Verbind alle onderdelen (dvd-brander, schijf, videokaart, ventilator) met de voeding. Dit kan maar op één manier.
12. Verbind de dvd-brander en de schijf met een SATA-kabel (of IDE voor oude aansluitingen) met het moederbord. Klik de harde schijf op SATA1 en de brander op SATA2 bijvoorbeeld.
13. Verbind daarna de voeding met het moederbord. Er zijn twee stekkers. Een is de 'hoofdstekker', die lange. De andere is een kleine vierkante die vaak ergens links naast de processor moet. Ook dit kan maar op één manier. Een goede voeding heeft trouwens al deze stekkers gewoon.
14. Klaar. Hou een checklist en kijk of je alles goed hebt aangesloten. Zo ja, zijkap er weer op en voila...

Dat wordt dus ook allemaal in dat filmpje uitgelegd;)

Hoe kan ik weten dat jij met dat filmpje aan komt zetten? Ik heb wel iets langer dan 4 minuten over mijn bericht gedaan... Bovendien kun je mijn advies uitprinten, en dat gaat zo lastig met een filmpje.

Ik denk dat christian44 er verstandig aan doet om niet zelf te gaan bouwen, tenzij die kennis al eens eerder een pc heeft geassembleerd én stabiel werkend heeft gekregen.

Het is idd. niet zo gek ingewikkeld om een paar stekkertjes aan te sluiten, maar met het aansluiten van een paar stekkertjes, het inpluggen van een videokaart (en nog wat andere hardware) en het plaatsen van een paar reepjes geheugen en een processor bén je er nog niet.

Tja. Als het aan jou ligt, dan krijgt niemand die ervaring.
Immers zal je het toch een keer moeten doen om er ervaring in te krijgen. :rolleyes:

Gewoon doen. En bij azerty kan je in elk geval voor een vrij laag bedrag in elk geval al de processor op het moederbord laten zetten + geheugen. En ze testen ook nog of het werkt. Dan ben je daar in elk geval zeker van.
Dat is echt een van de moeilijkste dingen de eerste keer.

En het is me al te vaak opgevallen dat ook de pc's die wel in elkaar gezet worden niet werken bij aankomt. Waardoor men alsnog zelf zaken moet herstellen. Daar betaal je dan veel geld voor...

Als het aan mij ligt dan krijgen probleemhouders een zo eerlijk en vooral veilig mogelijk advies. Lezers hoeven niet zo erg intelligent te zijn om in te schatten of een topicstarter goed / iets minder goed / twijfelachtig / minder goed of wellicht helemaal niet goed in staat is om zelf een pc te assembleren.

Een goede of iets minder goede aspirant bouwer vraagt niet wat TS vraagt dus is het antwoord of je zo iemand moet adviseren een pc te assembleren, érg simpel: niet adviseren, óf wel adviseren met daaraan gekoppeld een vraag of er deskundige hulp in de nabijheid is. Als je nog nooit een pc hebt geassembleerd is het die eerste keer gewoon moeilijk. Veel beter is te oefenen op een oude pc die iemand anders uit elkaar haalt en waarop je dan mag oefenen, maar niét oefenen met splinternieuwe spullen.

Lees jij overigens wel eens eerdere postings van TS'ers? Ik adviseer je dat vooral ook eens te doen, da's héél verhelderend.

Laatst bewerkt:
Als het aan mij ligt dan krijgen probleemhouders een zo eerlijk en vooral veilig mogelijk advies. Lezers hoeven niet zo erg intelligent te zijn om in te schatten of een topicstarter goed / iets minder goed / twijfelachtig / minder goed of wellicht helemaal niet goed in staat is om zelf een pc te assembleren.

Een goede of iets minder goede aspirant bouwer vraagt niet wat TS vraagt dus is het antwoord of je zo iemand moet adviseren een pc te assembleren, érg simpel: niet adviseren, óf wel adviseren met daaraan gekoppeld een vraag of er deskundige hulp in de nabijheid is.
En die is er. En ik heb niet het gevoel dat deze persoon dit niet kan.
En bij sommige mensen heb ik juist wel het gevoel en die hebben daarna gewoon zelf hun pc in elkaar geschroefd.

Als je nog nooit een pc hebt geassembleerd is het die eerste keer gewoon moeilijk.
Het is meer tijdrovend de 1e keer en je zal of heel veel moeten lezen, of heel veel moeten vragen (liefst allebei).

Als je de basisregel neemt dat je het moederbord vastmoet schroeven op afstandhouders, dan kan er verder weinig fouts gaan. (zeker omdat ik de TS aanraadt om wel de processor alvast op het moederbord te laten zetten).
Hooguit start de pc in 1e instantie niet op. (als je iets fout doet). Maar dat is dan daarna prima te herstellen.

Veel beter is te oefenen op een oude pc die iemand anders uit elkaar haalt en waarop je dan mag oefenen, maar niét oefenen met splinternieuwe spullen.

Lees jij overigens wel eens eerdere postings van TS'ers? Ik adviseer je dat vooral ook eens te doen, da's héél verhelderend.
Dat doe ik geregeld. Bij deze persoon heb ik dat gisteravond na jou posting ook gedaan.
Uit die paar posts kan ik weinig bijzonders halen.

En ik denk altijd maar zo: als ik jaren geleden een pc in elkaar kan schroeven, waarom een ander niet? Dat ik nu redelijk wat kennis heb is waar. Maar dat had ik toen dus echt niet.
En tegenwoordig zijn er overal mooie instructies te vinden.

Zolang je er maar de tijd voor neemt. Maak er geen haastklus van.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan