Desktop sluit zichzelf spontaan uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Omdat voor mij moeilijk te bepalen is in welke categorie deze storing valt, heb ik maar een beetje gegokt op 'Voeding'. Ik hoor wel of dit juist is of niet.

Gedurende de afgelopen dagen is het drie keer voorgekomen dat Windows 8 zichzelf afsluit. Zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak. De laatste keer raakte ik zelfs het toetsenbord of de muis niet aan.

Draai sinds enkele dagen Windows 8 en er lijkt verder niets aan de hand te zijn. Stabiel systeen en nooit eerder degelijke klachten gehad. Overigens; de andere apparaten in dezelfde groep, bleven gewoon werken. Dus het lijkt wel in de pc te zitten.

Graag hoor ik of iemand een suggestie heeft waar dit aan zou kunnen liggen.

Misschien dat er ergens in de pc kortsluiting onstaat. Ik heb dit zelf gehad met een harde schijf, waarvan het moederbordje kapot was. Wat je kan proberen is alle overige componenten (dvd-drive, extra hdd's, eventueel de videokaart) los halen, en kijken of het probleem zich herhaalt. Als dat niet helpt, kan je proberen om je randapparatuur los te halen. Wat dan nog overblijft is dat een van je basiscomponenten (ram, cpu, mobo) niet goed functioneerd.

Bedankt voor je snelle reactie....

Oei, dat zijn nogal pittige acties... temeer de storing nogal willekeurig optreedt. Ik zie het nog even aan en bijf stilletjes hopen dat het niet meer voorkomt.
Zoniet, dan zal ik je raad opvolgen en componenten los gaan koppelen.

Okee, ik hoop voor je dat het probleem weg blijft, maar anders is de kans groot dat een van mijn stappen je probleem oplost.

Vanmorgen was het weer zover. Bijzonder vervelend omdat het nogal moeizaam is om de oorzaak te vinden. Componenten zoals de systeemschijf, kun je sowieso niet 'los' halen en de videokaart uitschakelen is ook niet echt fijn. En dan nog maar niet te denken aan het moederbord!

Zijn er geen tesprogramma's die hardware kunnen testen? Ik heb wel HD-tune, maar dat is een oudje en ziet er ook niet echt professioneel uit. Echt een vervelende toestand!

Ik ken geen programma die zo iets doet, misschien dat een andere helpmijer iets weet.

Als het pas sinds de installatie van windows 8 voorkomt,zou ik eerder denken aan een incompatibele driver of software.....misschien eens bij configuratiescherm-->systeembeheer-->logboeken kijken of je er iets uit kan halen....

Bedankt voor je reactie en ja... goed idee....

In het systeemlogboek trof ik rond de tijden van de afsluiting de volgende 'kritieke' melding:
"Het system is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het system niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen"

Melding suggereert niets over een 'hardware' probleem. Kleine opluchting wel, maar het blijft toch bijzonder onduidelijk en vervelend.

Stroomuitval kan m.i. niet, omdat de andere apparaten op dezelfde groep niet 'even' uitvielen.

Inmiddels een dag of 5 geen problemen. 'afkloppen'...

Ik heb inmiddels wel stekkers en kaarten in de kast nog eens goed aangedrukt en één (van de twee) branders ontkoppeld. Deze vertoonde kuren: soms niet werken, laatje te snel dicht.... Wellicht, wellicht, lag het hier aan.

Ik merk wel uit de reacties dat er geen simpele oplossing voor is. Enige manier is om 'zeer moeizaam' componenten uit te schakelen. Ik hoop dat dit me dit bespaard blijft.

P.s. Ook op het forum van Tweakers geen 'echte' oplossing....

Nogmaals iedereen dank voor de hulp....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan