Opgelost Desktop start niet op

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Situatie is dat ik van betrouwbaar familielid desktop heb overgenomen.
Het ding heeft een half jaar stilgestaan en deed dus niks toen ik wilde opstarten.

Ik heb een nieuwe batterij op het moederbord gedaan (Gigabyte model kan ik niet lezen) en nu krijg ik het beeld zoals op de bijlage.

Vervelende is dat waar ik het toetsenbord (2 verschillende geprobeerd) ook in een usb stop er niets werkt.
Dus geen esc,F12 of Del.

Tijdens starten ook geen piepjes te horen maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog wel gebeurd.

Iemand nog suggesties wat ik nog kan proberen?

1735922275759.png

Pak je toch je toverstokje?:)

Zonder tokkelbord valt er weinig te doen en op een moederbord staat echt wel het type of nummers waarmee je kunt zoeken.

Meestal moet je de toetsen bij het aan zetten al ingedrukt houden. Je kan te laat geweest zijn.
Kleine kans dat de computer tientallen jaren oud is en dan zal het opstarten van Windows deze USB poorten pas laten werken. In dat geval zal er een kleine paarse PS2 aansluiting, voor een toetsenbord, op de computer aanwezig zijn.
De juiste procedure van batterij vervangen is, dat je daarna een reset doet. Hiervoor waren er drie pennetjes waar een jumper even over twee anderen moet worden gezet.
Als er even niets aan te doen is, start de computer dan toevallig nog op vanaf een USB stick, welke bootbaar is? De Windows Setup zou de installatie dan ook kunnen herkennen en repareren.

@Alfred 2 Bedankt voor je reactie.

PC is denk ik niet zo oud omdat er ook een dikke videokaart inzit die het halve moederbord zowat in beslag neemt waardoor ik ook het model niet kan vinden. Dan heb ik het nog niet over het koeling blok wat ook al het zicht ontneemt.

Ik wacht dus nog op het boekje van de vorige eigenaar zodat ik het model nummer te weten kan komen.

Het is in iedergeval een "game" pc van Gygabyte met idem videokaart.

Er zijn een stuk of 10 usb aanluitingen (blauw en zwart) achterop en voorop de kast.
Ook zie ik wel een paarse ps2 aansluiting maar daar heb ik geen connector voor.

Is er een bepaalde usb die je moet gebruiken bij het booten? Als ik die van voorop gebruik dan gaat wel het numlock lampje branden, betekent dat dat het de juiste is?

Moederbord is niet zo oud, q-flash bestaat nog niet zo lang.
Toetsenbord aan de achterzijde op een usb2(witte of zwarte kleur) aansluiting, niet op een usb3(blauwe kleur).
Sluit verder niets anders aan dan alleen toetsenbord en evt een betraden muis.
Zet de pc aan en tokkel op tijd meermalig op de "DEL" toets. om in je bios te geraken. Je bent vaak snel te laat hiermee.

@jackall bedankt voor je reactie.

Ik heb nogmaals geprobeerd en het toetsenbord aan de achterkant zowel op de 2 zwarte usb poorten naast de ps2 ingang geprobeerd als ook op de 2 zwarte usb poorten die naast de netwerkpoort zit.

Echter kom ik never in de Bios met DEL of F12 voor het bootmenu.
Zodra ik PC aanzet met de aan/uit knop gelijk begonnen met het 'toggelen' op de DEl en/of F12 knop.

Er is geen reactie van de PC hierop.
Zowel met als zonder toetsenbord aangesloten komt ik in het scherm zoals bij de eerste post op de foto.

Het toetsenbord is een goedwerkende die ik op een ander systeem gebruik.
Zodra PC opstart brand wel het 'numlock' lampje op het toetsenbord dus ik neem aan dat de usb poorten van de pc in orde zijn.

Ik sta volledig open voor suggesties 😜

Wat ik nog niet gedaan heb is op zoek gegaan naar de 3 pinnetjes om een 'reset' uit te voeren.
Ik vrees nl dat die ook onder de videokaart zitten en moet ik die er weer uithalen om erbij te komen.
Om de batterij te vervangen moest dat ook al en ging ook al niet zo makkelijk.

Is deze procedure wel een "must"?

Het is een gekend probleem dat de instellingen niet goed op standaard waarden worden ingesteld wanneer de batterij er, zeg maar, in rommelt. Daarom is een hardmatig reset mogelijkheid altijd aanwezig. Zonder de voor de hand liggende oplossingen te doen kom je er niet. Bij de reset contactpunten, of drie pennetjes met jumper, staat vaak "reset."
Het model moederbord staat meestal in witte letters tussen de sloten. Daarmee kan je de handleiding vinden op Internet en daar staat voorin een plattegrond.

Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden van fouten wanneer de computer er niet aan toe komt om het geheugen te testen, dat zou een half piepje moeten zijn. Als je iets hebt uitgenomen, dan is iets anders misschien los geraakt. Ik zou daarbij letten op de extra stroom stekker die achteraan op de grafische kaart zit, een ietwat scheef terug geplaatste grafische kaart en een ventilator die niet kan rond draaien omdat of het kleine witte stekkertje er niet goed meer op zit of er een kabeltje tegen de schoepen komt. Een pluk stof kan ook in de ventilator gevallen zijn. Niet opstarten is dan een beveiliging. Soms laten mensen de fan hard rond draaien door er een stofzuiger tegenaan te houden zonder het te blokkeren, dan kan de ventilator er stuk van gaan omdat het stroom opwekt en het niet opstarten wanneer de fan stil staat is een beveiliging die de computers hebben.

Batterijtje zit misschien niet diep genoeg in het houdertje. In ieder geval proberen om deze opnieuw te plaatsen. Spanning moet van de computer af zijn en de platte kant van het batterijtje boven.

Niet alle USB aansluitingen hoeven te werken bij het opstarten maar als het toetsenbord reageert dan zal dat goed zijn. In die groep kan je ook een opstartbare stick insteken. Desondanks staat in de BIOS vaak het F12 bootmenu standaard uitgeschakeld omdat dit veiliger is.

Volgens mij hebben we het meest voor de hand liggende dan wel behandeld en kan je moeten proberen met één voor één de overbodige apparaten uit de computer te nemen.

@Alfred 2 Bedankt weer voor de moeite die je neemt.

Ik zal vanavond of morgen nog eens proberen bij de batterij en de pinnetjes te komen.

Er zit verder niks aan de PC aangesloten dan het toetsenbord en een HDMI kabel naar beeldscherm.
Alleen de grafische kaart zit in een slot, verder niks.

Tevens zal ik gelijk een foto maken van met moederbord.

Ik laat van me horen als ik meer weet.

en is het wel een toetsenbord met draad?

Oke, ik heb wat gevonden welk moederbord het is.

Gygabyte H510M H

Nu die reset pinnetjes nog vinden.

1736071781913.png

Ja ook die gevonden

Nu nog een blokje vinden en hoelang moet die erop staan?

1736072207362.png

Thanks, pinnetjes 15 sec geconnect,
Ga het vanmiddag proberen wat er gebeurt, moet nu weg

@jackall bedankt voor je reactie.

Ik heb nogmaals geprobeerd en het toetsenbord aan de achterkant zowel op de 2 zwarte usb poorten naast de ps2 ingang geprobeerd als ook op de 2 zwarte usb poorten die naast de netwerkpoort zit.

Echter kom ik never in de Bios met DEL of F12 voor het bootmenu.
Zodra ik PC aanzet met de aan/uit knop gelijk begonnen met het 'toggelen' op de DEl en/of F12 knop.
Soms is F1 de toets die je moet gebruiken. Probeer dat eens.

😢 Heel bizar allemaal,

Ik ben nu 1x in het Bios gekomen en heb daar gelijk wat foto`s gemaakt.
Ik heb de datum en tijd goed ingesteld en toen in het laatste scherm bij "Save & Exit" de optie gekozen om ik dacht dat daar iets stond als default settings te laden (geen foto van.
En daarna Exit & save gedaan.

Nu kom ik weer niet in het Bios en er word ook niet doorgestart naar windows.

Hierbij wat foto`s van het Bios. Misschien dat het iemand iets zegt?

1736094514432.png
1736094520077.png

1736094527162.png

1736094572686.png

1736094576585.png

1736094580248.png

1736094628425.png

1736094631774.png

1736094635915.png

Hoe ziet je boot-volgorde eruit?

Ai, dat weet ik niet.
Waar staat ie bij dan kan ik kijken als ik weer in het bios kan komen.

Tabblad Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan