Desktop start zes keer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Mijn desktop start zes keer op voordat hij uiteindelijk doorstart. Dacht dat het aan de start/stop knop lag maar vernieuwd en nog hetzelfde probleem.

Zou vermoeden dat de voeding de schuldige is. Test eens met een nieuwe (of geleende) voeding, van minstens hetzelfde wattage als er nu in zit en van een a-merk (BeQuiet, OCZ, Coolermaster, Corsair, Enermax, Thermaltake, Zalman)

Ook zou kunnen (gerelateerd aan voeding) dat de spanning/doorvoer op het stopcontact te laag is. Aansluiten op een andere (onbelaste) spanningsgroep zou je ook kunnen proberen. PS: De ene voeding kan daar beter mee omgaan dan de andere, dus het kan zijn dat met een betere/andere voeding (zie boven) je dit probleem ook meteen omzeilt.

Tijs.

@srpchulp

Hij start, scherm zwart, geeft een piep en start opnieuw. Komt ook wel eens tot het welkom scherm, weer een piep.
Daarna nog vijf keer dan lukt het meestal en start hij door.

De voeding is ongeveer 6 jaar oud, moederbord intussen vernieuwd. Besturingssysteem Windows 7 ultimate.

#dnties

Nieuwe voeding lijkt me nogal een megaklus, daar ben ik niet zo mee op de hoogte.

Klinkt inderdaad als een instabiele voeding (zoals dnties al stelt). Kan ook nog het moederbord zijn. Wat doet ie als de PC al een tijdje aan staat (dus als het moederbord warm is). Als ie dan zonder problemen herhaaldelijk wel goed start, dan denk ik dat het wel eens het moederbord kan zijn.

@srpchulp: Ik zou, als herstarten dan wel zonder problemen werkt, juist denken aan de voeding! Ik heb namelijk het idee dat de voeding problemen heeft met 'koud' starten.
Ik weet echt niet waarom het moederbord 'warm' zou moeten zijn. :confused:

Tijs.

Denkelijk een soldeerpunt in die voeding die wat ruimte heeft gekregen, bij iets meer warmte zal die uitzetten en wel contact maken.
Openmaken en de soldeerpunten nalopen en eventueel solderen, te zien aan een wat donkergrijze rand om het solddereiland om de componentenuiteinde.

Nieuwe halen kan natuurlijk ook of bij de plaatselijke PC boer hem laten vervangen.

PS.
Begin eerst alle voedingkabels eraf en weer erop te doen, miss zit het daar.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal,

Kan even vooruit met uittesten

Het bleek dat er veel meer aan de hand was. Voeding niet in orde. Sluiting door stof en Windows7 was enigszins vervuild.
Op laten knappen door hele fijne winkel. Doet het nu weer als nooit tevoren.

Bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan