• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

destillatie uitkomst waardes schatten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dertev

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2016
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om de waardes die uit een destillatieketel komen op voorhand te kunnen schatten.
De destillatie ketel heeft 2 tot 3 verschillende intakes. Verschillende aantal kilo's en percentages T en A. Uitkomst moet zijn T>98% en A<2%. Als de intake er minder goed uit ziet halen we vaak 25 tot 75 kilo extra voorkant van de destillatie af. Dit heeft een bepaalde uitkomst op de eindwaardes. Nou zoek ik naar een manier om op voorhand te kunnen bepalen hoeveel extra kilo voorkant er af gedestilleerd moet worden om zo dicht mogelijk bij de T>98% en A<2% waardes uit te komen. Hoe dichter bij we komen hoe hoger de opbrengst. Ik heb de in en uit gegevens van honderden destillaties en hoop hiermee een manier te vinden de schatting te maken.

Ik heb zelf een klein opzetje gemaakt. Maar door gebrek aan Excel ervaring loop ik vast nu het iets lastiger begint te worden.
Ik heb al 7 destillaties toegevoegd aan de database. Zodra ik weet dat dit mogelijk is kan ik er een paar honderd invoeren.
Waardes om gemiddelde mee uit te rekenen beginnen vanaf kolom Z.
De 2de rij is om van de huidige destillatie de intake in te voeren waar de geschatte waardes van uit moeten komen.

Voor de persoon die even een kijkje wilt nemen, hartelijk dank voor je hulp!

Met vriendelijke groet, Dertev

Bekijk bijlage test destillatie.xlsx
klein typ foutje in het excel bestand, de comment in P2 moet zijn "geschatte percentage eindwaardes (reageert op KG extra voorkant)"

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.

Met Excel heb ik wel wat ervaring, maar ik loop weer vast door gebrek aan destillatie kennis. :rolleyes:
Ik denk dat dat voor de meesten - zo niet: allen - hier wel geldt; mijn suggestie zou dan ook zijn om een voorbeeld uit te werken, dan kunnen wij dat wel naar Excel vertalen.
Specifiek heb ik geen idee wat je bedoelt met "extra voorkant van de destillatie afhalen" en wat dat dan voor invloed heeft op de percentages.

Klopt het dat je regel 2 wilt gebruiken als een soort kladje en dat dan wilt kopiëren naar de lijst?
Anders ontgaat mij de functie van die regel en zou ik ook daarover graag wat extra uitleg hebben.

Even voor mijn begrip.
Wil je op basis van bijgaand tabelletje bepalen hoeveel kg er in moet om te voldoen aan T>98% en A< 2% bij de output ?

Bijlagen

Bijgaand het bestand van Joost, aangevuld met wat stap-voor-stap extrapolatiewerk.
Misschien is zoiets de bedoeling c.q. kan dit gebruikt worden als basis voor wat wél de bedoeling is.

Bijlagen

Hallo Joost1 en MarcelBeug, bedankt dat jullie even een kijkje hebben genomen :)

Ik snap dat voor jullie lastig te begrijpen is wat ik bedoel omdat jullie niet weten hoe het proces in zijn werk gaat. Ik probeer het wat duidelijker uit te leggen.

Rij 2 is om vanuit de intake van de huidige destillatie te kunnen zien hoeveel procent T en A uit de ketel zullen komen. T en A uit is dus de te berekenen waarde. (rood)

Grijs is de intake. Donker grijs is een gemiddelde van de intake. Dit staat vast en is niet meer te veranderen. Vanaf donkergrijs kan gerekend worden.
De destillatie zelf zorgt voor een hoger percentage T en een lager percentage A.
Op het moment dat wij vanaf de percentages van de intake vrezen dat we >98%T en <2%A niet halen kunnen wij ervoor kiezen om extra product uit de ketel als rest te maken (blauw). Dit gebeurd met 25 tot 75 kilo ongeveer. Als je in de database kijkt zie je dat meer KG extra voor gelijkt staat aan een hoger rendement in verbetering. (donker groen)

Aan de hand van de intake(grijs) wil ik de geschatte waardes weten(rood). En als het mogelijk is bij blauw kunnen invoeren hoeveel kilo ik van plan ben extra voorkant te doen. Waarop de geschatte percentages zichzelf aanpast. Zodat ik precies kan zien hoeveel KG extra voorkant ik moet doen om op die >98%T en <2%A bij rood te komen.

De groene database zijn al gedraaide destillaties, hiervan zijn de UIT percentages wel bekend. Dit leek mij de meest betrouwbare manier om van de huidige destillatie de UIT te kunnen schatten (rood)

Bijgevoegd het bestandje

mvg, Dertev

Bekijk bijlage test destillatie v1.1.xlsx

Laatst bewerkt:
Bijgaand een oplossing waarbij ik direct wil opmerken dat ik me er niet erg gemakkelijk bij voel.
Er wordt uitsluitend gekeken naar de percentages verbetering (R6 t/m S12) ten opzichte van de KG's in N6:N12.
Alle andere factoren worden buiten beschouwing gelaten.

De schatting wordt berekend met de volgende formule in P2 die gekopieerd is naar Q2:
Code:
=L2+VOORSPELLEN($N2;R6:R12;$N$6:$N$12)
Dus de inputwaarde plus de voorspelde verbetering.

Ik kan absoluut niet beoordelen of dat een juiste benadering is vanuit destillatie-technologisch oogpunt, vandaar dat ik me er niet gemakkelijk bij voel.
Overigens sluit het mijns inziens wel goed aan bij de informatie in post #5.

Bijlagen

MarcelBeug,

Dit is precies wat de bedoeling is. Je bent geweldig! Bedankt voor de hulp.

Wat is Excel toch een prachtig programma!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan