detecting array

Status
Niet open voor verdere reacties.

leroyw

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2001
ben bezig met een pc van kameraad en deze loopt telkens vast en als je opnieuw opstart geeft hij detecting array!

dit na een nieuwe xp installatie.

wat is dit?

De raidbios in de bios op enabled gezet ( misschien door een biosreset ) en een schijf daarin aangemeld?

Aan de verkeerde controller de harde schijf gezet?

Wel een raid inschakeld waarvan de array is beschadigd?

Tja, kan zo wel even doorgaan, zet de boel eerst goed in de bios en vraag of hij XP heeft geïnstalleerd op een raid 0, o.i.d

ik heb zelf de installatie gedaan, nu was het hiervoor ook al het probleem met deze pc en dacht toen van het probleem af te zijn door een nieuwe installatie.

hij heeft de kast niet open gehad, dus hij zal niet verkeerd aangesloten zijn.
met installatie heb ik niks gelezen over raid. dus waar moet ik op letten in de bios
raid staat op disabled in bios

groeten.

Laatst bewerkt:
Meer info is dan wel gewenst, het zo maar kunnen dat hij al 2 schijven in raid 0 had, nu heb je misschien XP geïnstalleerd zonder de raid aan te maken in de raidbios en de controller driver ervoor te laden, dan draait het nu op 1 schijf waarop nog info over de raid staat.

In de bios de raidrom op diabled zetten zou kunnen, afhankelijk van het merk en type, ook zou hij eerst uit de raid gehaald moeten worden in de raidbios, dat zou ook kunnen.

Denk dat je overnieuw moet beginnen, raid op disabled in de bios en opnieuw installeren, euvel is echter dat je bij oudere Intel chipsets juist weer 1 schijf aan moest melden alvorens er gebruik van te kunnen maken.

Oftewel, het is nu zwemmen in een emmer snot.

hmmmja.. vreemd. het is namelijk ook zo. als hij de pc ff niet gebruikt doet hij het wel even. vervolgens na 5 minuten ofzo loopt hij vast en bij opnieuw opstarten het detecting array weer.

er zit overigens 1 harde schijf in die verdeeld is in partities...

Das fijn, dat betekend iig dat er geen gebruik word gemaakt van Raid. Aangezien je net windows opnieuw hebt geinstalleerd (als ik je post goed lees tenminste), lijkt me het overbodig om dit nogmaals te doen.

Nog wat info:

Inmiddels wat informatie gevonden via google. Het blijkt dat meer mensen dit probleem hebben ondervonden met schijven die eerder in een RAID config hebben gestaan en 'ruw' zijn behandeld. Mogelijke oplossing is om het 'Detecting Array' proces de tijd te geven (15 min.). Hierna volgt een error melding dat de array niet meer functioneel is. Nu kan de array worden benaderd en verwijderd of gerepareerd worden. Een tweede oplossing is om opzettelijk 1 schijf fysiek te disconnecten, waardoor bij booten en vervolgens 'detecting array' sneller de error wordt gegeven. Vervolgens deleten van de array, shut down, schijf weer aansluiten, booten en met F10 nieuwe array bouwen.

Niet helemaal van toepassing, maar misschien handig om eens te proberen het "detecting" verhaal een keer te laten lopen tot de error.

Het kan ook zijn dat ondanks dat je het in de bios uit hebt gezet, hij de instelling somehow vasthoud. Een bios reset zou ik dan ook maar eens proberen. (Batterijtje een paar minuten uit het moederbord halen, dmv jumpers resetten kan ook en als je een nieuw asusplankje hebt, zit er zelfs een reset switch voor de bios op je moederbord ;))

Probeer dit eens, ik vermoed dat dit tot de oplossing moet leiden.

ik heb idd net xp opnieuw geinstalleerd, dus het leek mij ook zinloos om het hele verhaal te herhalen.

ik heb de pc inmiddels niet meer thuis staan, maar een battarij eruit halen en er weer indoen kan hij zelf ook wel. haha:rolleyes:

ben benieuwd~!

ok. het is gelukt. hij doet het weer. hij moet nu alleen op F1 drukken tijdens het opstarten een keer.
BEDANKT wederom.

nu het volgende probleem. het geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan