• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Detrend data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henkie23

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2010
Dag allemaal,

Ik ben bezig een voorspellingsmodel te maken voor een product dat een bepaalde product levenscyclus volgt bestaande uit 3 fases (groei, mature, afname) zoals in de bijlage te zien is. Nu is de eerste stap het verwijderen van de trend en seizoenseffecten voor het verkrijgen van een stationair proces.

Nu heb ik op internet gekeken wat er mogelijk is om dit te doen en nu heb ik een aantal methodes gevonden:
- trend fitting
- differencing (eerste en tweede order)
- filters (moving average, exponential smoothing)
In mijn geval heb ik echter niet te maken met een lineaire trend maar met meerdere trendeffecten.

Aangezien ik geen programmeur ben zou ik mijn voorspellingsmodel graag in Excel willen maken. Mijn vraag is nu of dit mogelijk is en welke van de methodes het beste is voor product life cycle data met 3 verschillende fases.

Mvg,
Henk

Bijlagen

Dag allemaal,

Ik ben bezig een voorspellingsmodel te maken voor een product dat een bepaalde product levenscyclus volgt bestaande uit 3 fases (groei, mature, afname) zoals in de bijlage te zien is. Nu is de eerste stap het verwijderen van de trend en seizoenseffecten voor het verkrijgen van een stationair proces.

Nu heb ik op internet gekeken wat er mogelijk is om dit te doen en nu heb ik een aantal methodes gevonden:
- trend fitting
- differencing (eerste en tweede order)
- filters (moving average, exponential smoothing)
In mijn geval heb ik echter niet te maken met een lineaire trend maar met meerdere trendeffecten.

Aangezien ik geen programmeur ben zou ik mijn voorspellingsmodel graag in Excel willen maken. Mijn vraag is nu of dit mogelijk is en welke van de methodes het beste is voor product life cycle data met 3 verschillende fases.

Mvg,
Henk

ik heb het nog niet in detail bekeken, maar trend fitting gaat voor een levenscyclus van producten niet zinvol zijn. ik denk dat je simpelweg moet differentieren (eerste of tweede orde).. er bestaan statistische tests om te testen welke orde je reeks geintegreerd is.. (de zgn unit root tests)
wat je ook kan doen om de orde te bepalen is een autocorrelatieplot te bekijken.. zowel je autocorrelatie en partiele autocorrelatieplot zal uitsluitsel geven.

ik zal er eens na kijken..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan