Dev-C++ [Linker error] undefined reference to <alle allegro functies>

Status
Niet open voor verdere reacties.

toonlenkens1989

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
ik heb een vraagje over het hele allegro systeem. Ik heb 1 project waarbij het werkt maar ik ben totaal vergeten hoe ik dit kan oplossen. Start een nieuw project of ik open een broncode en probeer deze te compileren.

Zo snel ik gebruik wil maken van allegro functies geeft de errorlog van Dev-C++ een hele hoop fouten aan die allemaal gaan over [linker error] undefined reference to <bijvoorbeeld> 'install_keyboard' ..

Ik snap (denk ik) dat de allegro.h en benodigheden niet goed gelinkt zijn aan mijn project. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt voor het lezen van deze post.

Kan je volgende info geven:
- de exacte foutboodschap
- het stuk code van de #include's
- de plaats van je allegro-headers op je harde schijf

mvg,
--Johan

dit heb ik bij de includes

#include <allegro.h>
#include <math.h>

dit zijn de fouten

fouten.JPG

ik vermeld er even bij, ik ben nog maar een korte tijd met c++ bezig, en ik heb een tijdje geleden wat tutorials gevolgd over allegro..toen kreeg ik alles aan de gang maar nu werkt het niet meer. Ik denk dat het te maken heeft met de allegro.h. ik heb deze wel gedownload en geinstalleerd als ik de 'vage packes manager' mag geloven. Als ik de lokale hardeschijven doorzoek vind ik de allegro.h file hier D:\Dev-Cpp\include en nog een mapje met de naam allegro die vol zit met headers en andere bestanden.

probeer eens door de directory van allegro expliciet te includen in dev-cpp. Dat doe je als volgt: Tools -> Compiler Options -> Directories -> C++ includes (screenshot bijgevoegd)

Klik op het icoontje naast het onderste tekstvak en selecteer de map van allegro, klik daarna op 'Add' en 'OK'.

--Johan

Bijlagen

• dev_cpp_includes.JPG
    dev_cpp_includes.JPG
    32,1 KB · Weergaven: 22
probeer mijn code eens .

Code:
#include <allegro.h>

void init();
void deinit();

int main() {
	init();

while (!key[KEY_ESC]) {
		/* put your code here */
	}

deinit();
	return 0;
}
END_OF_MAIN()

void init() {
	int depth, res;
	allegro_init();
	depth = desktop_color_depth();
	if (depth == 0) depth = 32;
	set_color_depth(depth);
	res = set_gfx_mode(GFX_AUTODETECT_WINDOWED, 640, 480, 0, 0);
	if (res != 0) {
		allegro_message(allegro_error);
		exit(-1);
	}

install_timer();
	install_keyboard();
	install_mouse();
	/* add other initializations here */
}

void deinit() {
	clear_keybuf();
	/* add other deinitializations here */
}

rechter muisknop je project, dan projectopties kiezen, dan parameter en dan voeg libary of object toe. dan moet je liballeg.a kiezen (deze bevindt zich bij mij in de lib folder van devc++)

het is inderdaad een heleboel omdat uit te zoeken. ik heb er ook lange tijd over gedaan om het te vinden toen ik met allegro begon :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan